۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۹۴۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

شکوهی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعت نفت در نشست «بررسی مقدمات و الزامات ایجاد نهاد تنظیم گر بخش انرژی در ایران» گفت: پیش نیاز شکل گیری نهاد تنظیم گر بخش انرژی، شکل دهی به یک بازار سالم و اصلاح نظام قیمت گذاری است. بنابراین پیشنهاد بنده این است که راه اندازی نهاد تنظیم گر به طور مرحله به مرحله و از بخش هایی آغاز شود که حداقل های لازم برای این کار را دارند.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر شکوهی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعت نفت، در نشست «بررسی مقدمات و الزامات ایجاد نهاد تنظیم گر بخش انرژی در ایران» که دوشنبه ۱۵ بهمن ماه در مرکز همکاری های تحول و پیشرفت برگزار شد، گفت: مسئله تنظیم گری در بعد نظری سابقه محدود اما قابل قبولی در ایران دارد، اما در حوزه عمل موانع به مراتب بیشتر است و اقدامات کمتری صورت گرفته است.

این نشست به عنوان یکی از پیش نشست های پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی برگزار شده است. پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی به همت شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی و با موضوع «انرژی؛ پیشران اقتصاد ایران» ۲۹ بهمن ماه، همزمان با سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برگزار خواهد شد.

اصلاح نظام قیمت گذاری انرژی پیش نیاز ایجاد نهاد تنظیم گر

شکوهی با بیان اینکه اولین پیش نیاز شکل گیری نهاد تنظیم گر بخش انرژی، شکل دهی به یک بازار سالم است، گفت: در حال حاضر در بخش های حوزه انرژی بازار نداریم و دلیل اصلی آن تکلیفی بودن قیمت هاست. به طور مثال قیمت خوراک پتروشیمی ها و یا قیمت برق تکلیفی است. در بخش نفت و گاز نیز بازار نداریم.

وی پیش نیاز دیگر تنظیم گری بخش انرژی را طراحی کارآمد جایگاه نهاد تنظیم گر دانست و افزود: مسائل نفت، گاز، پتروشیمی و برق فرابخشی هستند و تنظیم گر بخشی نمی تواند در این حوزه ها به طور کارآمد ورود کند. در این شرایط باید نهاد تنظیم گر به طور فرابخشی عمل نماید.

وی افزود: به طور مثال گاز را شرکت نفت تولید می کند، شرکت گاز پالایش می کند و خوراک آن را شرکت های پتروشیمی استفاده می کنند. بنابراین بازیگران زیاد هستند و نمی شود به طور بخشی برای حوزه گاز قاعده گذاری کرد.

نهاد تنظیم گر باید مرحله به مرحله وارد عمل شود

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعت نفت همچنین گفت: ا توجه به شرایط پیچیده بخش انرژی، پیشنهاد بنده این است که راه اندازی نهاد تنظیم گر به طور مرحله به مرحله و از بخش هایی آغاز شود که حداقل های لازم برای این کار را دارند. به طور مثال در حال حاضر بخش های بین مجتمعی پتروشیمی ها بهترین گزینه برای راه اندازی پایلوت نهاد تنظیم گر است و در ادامه می توان به مرور دامنه تنظیم گری این نهاد را گسترش داد.

وی تصریح کرد: بنده معتقد نیستم نمی توان نهاد تنظیم گر در بخش انرژی ایران راه اندازی کرد، بلکه لازم است با توجه شرایط پیچیده بخش انرژی، راه اندازی این نهاد را از جای درست شروع کرد؛ چراکه در غیر اینصورت عملکرد مطلوب را نخواهد داشت.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.