۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۸۰۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

محمدخانی معاون زیربنایی سابق مرکز پژوهش های مجلس، در نشست «بررسی ظرفیت بازار سرمایه به منظور تامین مالی مردمی پروژه های کلان بخش انرژی» گفت: سرمایه های خارجی پاسخگوی نیاز پروژه های کلان بخش انرژی ایران نیست و لازم است برای تأمین مالی پروژه های توسعه ای در این صنایع، سرمایه های مردم از طریق بورس انرژی و بازار سرمایه جذب شود.

به گزارش مسیر اقتصاد مهندس محمدرضا محمدخانی، معاون زیربنایی سابق مرکز پژوهش های مجلس، در نشست «بررسی ظرفیت بازار سرمایه به منظور تامین مالی مردمی پروژه های کلان بخش انرژی» با انتقاد از وضعیت تمکین به قانون در کشور عنوان کرد: علی رغم ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی پس از چند سال، هنوز برنامه ای برای اجرای آن وجود ندارد.

این نشست به عنوان یکی از پیش نشست های پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی برگزار شده است. پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی به همت شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی و با موضوع «انرژی؛ پیشران اقتصاد ایران» ۲۹ بهمن ماه همزمان با سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برگزار خواهد شد.

سرمایه خارجی پاسخگوی نیاز پروژه های بخش انرژی ایران نیست

وی با اشاره به اینکه به گفته مدیران شرکت ملی نفت برای توسعه صنعت نفت حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه لازم است، خاطرنشان کردن: در مورد مسائل مالی نمی توان به منابع خارجی تکیه کرد و برای جذب سرمایه های مردمی نیز باید اعتماد و اطمینان خاطر را به مردم برگردانیم.

محمدخانی تصریح کرد: در شرایط تحریم که دست کشور به منابع خارجی بسته شده است تکیه بر توان داخلی مدنظر قرار می گیرد که مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

معاون زیربنایی سابق مرکز پژوهش های مجلس به بدهی و بودجه وزارت نفت اشاره کرد و اظهار داشت: از وزارتخانه ای که ۹ میلیارد تومان بودجه دارد و کاملا وابسته به شرکت ملی نفت است، نمی توان انتظار داشت که طرحی برای توسعه صنعت نفت داشته باشد.

محمدخانی در ادامه به سه قانون که توسط مرکز پژوهش های مجلس در دوره تصدی وی تصویب شده بود اشاره کرد و گفت: این قانون ها علی رغم تصویب، اجرا نمی شود و از ۵ قانون برنامه توسعه نیز حتی ۵۰ درصد آن هم عملیاتی نشده است.

۱۵هزار میلیارد تومان سرمایه برای توسعه صنعت برق

وی تصریح کرد: برق اولین نیاز توسعه است و در وضعیتی که صنعت برق ما ۴۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد، چگونه می توان انتظار داشت صنعت برق توسعه پیدا کند. این در حالی است که برای توسعه حوزه نیروگاهی به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است.

محمدخانی با انتقاد از آمار نادرست که توسط سازمان ها ارائه می شود اظهار داشت: با تکیه بر آمار صحیح باید بر اساس میزان سرمایه لازم برنامه ریزی کنیم؛ چون دیگر نمی توانیم هزینه تشکیلات دولتی را از جیب مردم پرداخت کنیم.

ضرورت حمایت از بورس انرژی در تأمین مالی صنایع

وی در ادامه نشست از سودمحوری شخصی در صنایع نفت وگاز انتقاد کرد و گفت: در صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی نفت که از طرف دولت رها شده است هرکس به فکر خود بوده است و نگاه کلان به صنعت وجود ندارد. به عنوان مثال با پلی کربنات، به عنوان یکی از محصولات با ارزش پتروشیمی، نتوانسته‌ایم ارزش افزوده ایجاد کنیم.

عضو کمیته علمی همایش اقتصاد مقاومتی در پایان سخنانش به لزوم اصلاح ساختار مالی در دولت اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر باید از بورس انرژی و بازار سرمایه برای تامین مالی صنایع انرژی حمایت شود.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.