۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۷۹۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

شرکت خودروسازی جگوار لندروور در بیانیه ای اعلام کرده است که به دلیل احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، تولید برخی محصولات خود را از ماه های آینده متوقف خواهد کرد. به دلیل داخلی سازی محدود خودروهای تولیدی جگوار لندروور در بریتانیا، خروج این کشور از اتحادیه اروپا، مونتاژ محصولات این شرکت خودروساز را با افزایش هزینه مواجه خواهد کرد و تولید آن ها متوقف خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد در حالی که بحث های سیاسی و مذاکرات برای جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا یا برگزیت ادامه دارد، برخی کارخانه های بزرگ خودروسازی برای تغییر در میزان سرمایه گذاری و تولید محصولات خود در این کشور برنامه ریزی می‌کنند.

در حال حاضر مقامات بریتانیا و اتحادیه اروپا در حال بحث و مذاکره درخصوص جزئیات توافق برگزیت هستند. اما همچنان این قرارداد در وضعیت نامشخصی قرار دارد و سرنوشت آن نامشخص است. با این حال جزئیات این قرارداد اثرگذاری قابل توجهی بر سرنوشت صنعت خودروسازی بریتانیا و همچنین دیگر کشورهای اروپایی دارد و وضعیت عدم اطمینان کنونی شرکت های خودروسازی را با تهدیداتی جدی مواجه نموده است.

توقف تولید برخی محصولات خودروساز جگوار لندروور در بریتانیا

در این راستا شرکت خودروسازی جگوار لندروور در بیانیه ای اعلام کرده است که به دلیل سرنوشت نامشخص توافق برگزیت و احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، تولید برخی محصولات خود را از ماه های آینده متوقف خواهد کرد.

این شرکت خودروساز که محصولات خود را در کارخانه های کسل برومویچ و سولیهال به تولید می رساند، همانند خودروسازان دیگری همچون هوندا و تویوتا، تولید برخی محصولات خود را در بریتانیا متوقف خواهد کرد.

کاهش نیروی کار در کارخانجات خودروسازی جگوار

در همین راستا این خودروساز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که از ماه آوریل و پس از خروج بریتانیا از اتحادیه ‌اروپا فعالیت این دو کارخانه متوقف خواهد شد.

تنها کارخانه کسل برومویچ این شرکت خودروسازی، ۹ هزار نیروی کار دارد و توقف تولید برخی محصولات جگوار موجب می شود تا هزار کارگر شغل خود را از دست بدهند. علاوه بر این انتظار می رود توقف تولید محصولات جگوار لندروور تأثیر خود را بر فعالیت کارخانه های خودروسازی اوکراین، چین، برزیل و هند این شرکت نیز بگذارد.

داخلی سازی محدود عامل کاهش تولید جگوار در بریتانیا

عمده قطعات اصلی و با ارزش افزوده بالا خودروساز جگوار لندروور از خارج بریتانیا تأمین می شود؛ به همین دلیل خروج این کشور از اتحادیه اروپا تأثیر خود را بر مونتاژ خودروها خواهد گذاشت.

این مسئله تنها به خودروساز جگوار لندروور مربوط می شود و خودروسازان دیگری نظیر هوندا و تویوتا نیز با این مشکلات مواجه هستند. در واقع عدم بهبود داخلی سازی قطعات این شرکت های خودروسازی موجب می شود تا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، علاوه بر اینکه هزینه تولید خودرو را افزایش دهد، تأمین برخی قطعات اصلی را نیز با مشکل مواجه کند.

اشتغال ۸۰۰ هزار نفری خودروسازی در بریتانیا

در این باره رالف اسپث مدیر عامل شرکت خودروسازی جگوار لندروور می گوید: ما روزانه سه هزار خودرو در بریتانیا تولید می‌کنیم که ۲۵ میلیون قطعه نیاز دارد. اگر تنها برای یک روز یک قطعه مورد نیاز به دست ما نرسد، بدان معنا است که تولید متوقف خواهد شد.

هم اکنون بیش از ۳۰ تولید‌کننده حدود ۷۰ مدل مختلف از وسائل نقلیه را در بریتانیا تولید می‌کنند که ۱۸۶ هزارشغل مستقیم و ۸۰۰ هزار شغل غیر‌مستقیم وابسته به این صنعت است.

لازم به ذکر است تنها ۴۴ درصد قطعات خودروهای تولید شده در بریتانیا از داخل تأمین می شود و ما بقی از خارج بریتانیا تأمین می شود. این در حالی است که قطعه سازان بریتانیایی توانایی تأمین قطعات خودروهای کشورشان و سایر کشورهای اروپایی را دارند.

منابع:

موتور۱ yon.ir/k2VG3

گاردین yon.ir/0OK6U

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.