۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۵۲۱ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

تعطیلی ۳۵ روزه دولت آمریکا و به طور خاص وزارت کشاورزی این کشور، مشکلات متعددی را برای کشاورزان به وجود آورد و نشان داد این نهاد، نقشی مهم و اساسی در مدیریت و تنظیم بازار محصولات کشاورزی بر عهده دارد. کارشناسان بخش کشاورزی آمریکا معتقدند مهم ترین حمایت دولت آمریکا از بخش کشاورزی، ارائه اطلاعات دقیق و منظم درخصوص چشم انداز میزان تولید و صادرات محصولات و همچنین قیمت آن ها در بازارهای داخلی و صادراتی است.

به گزارش مسیر اقتصاد در هفته های اخیر و درپی توافق موقت دولت آمریکا و کنگره این کشور بر سر بودجه دولت، تعطیلی ۳۵ روزه بخش قابل توجهی از ادارات دولتی این کشور پایان یافت. این تعطیلی ۳۵ روزه طولانی ترین دوره تعطیلی دولت آمریکا در طول تاریخ محسوب می شود.

در زمان تعطیلی دولت آمریکا بسیاری از نهادهای دولتی از جمله وزارت کشاورزی این کشور تعطیل هستند و تنها بخش های محدود و خاصی از دولت فدرال، از جمله وزارت دفاع این کشور به فعالیت خود ادامه می دهند.

نارضایتی کشاورزان آمریکایی از تعطیلی وزارت کشاورزی

تعطیلی ۳۵ روزه وزارت کشاورزی آمریکا، هزینه‌هایی را برای کشاورزان این کشور به همراه داشت و به همین دلیل آن ها نیز همچون کارمندان بخش های مختلف دولت، اعتراضات گسترده ای را در این زمینه ترتیب دادند.

در دوره تعطیلی دولت و به طور خاص وزارت کشاورزی در هفته های اخیر، بسیاری از پرداخت‌ها به کشاورزان آمریکایی در بخش مالی متوقف شد. پرداخت های مربوط به بیمه کشاورزان، پرداخت وام های بانکی و پرداخت های یارانه ای و تسهیلاتی درخصوص تأمین تجهیزات، از جمله مواردی بود که در زمان تعطیلی دولت با مشکل مواجه شد.

حمایت های گسترده وزارت کشاورزی آمریکا از کشاورزان

وزارت کشاورزی آمریکا برنامه های گسترده ای به منظور حمایت از کشاورزان در دستور کار دارد. این برنامه ها در قالب های متنوع و متعددی همچون پرداخت های بیمه ای، ارائه تسهیلات بانکی، کمک هزینه خرید تجهیزات و یا پرداخت های مستقیم انجام می گیرد.

در زمان تعطیلی دولت آمریکا این برنامه ها به طور موقت متوقف شده بود و کشاورزان را با مشکلات متعددی مواجه نمود، که می تواند بر میزان تولید کشاورزان در ماه های آتی تأثیر منفی داشته باشد.

مشکلات گسترده کشاورزان در زمان تعطیلی وزارت کشاورزی به خوبی نشان داد این نهاد نقش اصلی را در مدیریت تولید و تنظیم بازار محصولات کشاورزی را در آمریکا به عهده دارد.

ارائه اطلاعات دقیق و منظّم مهمترین حمایت آمریکا از کشاورزان

با وجود برنامه های حمایتی گسترده که در بالا به آن ها اشاره شد، کارشناسان بخش کشاورزی آمریکا معتقدند مهم ترین اقدام وزارت کشاورزی این کشور در عرصه مدیریت تولید و تنظیم بازار، ارائه اطلاعات دقیق و منظم به کشاورزان درخصوص وضعیت تولید محصولات و شرایط بازارهای صادراتی است.

در واقع این کارشناسان معتقدند مهم ترین خطری که کشاورزان آمریکایی را در زمان تعطیلی وزارت کشاورزی تهدید می کرد، نبود اطلاعات لازم در این زمینه بود.

وزارت کشاورزی آمریکا با ارائه آمار دقیق از وضعیت تولید و صادرات و همچنین قیمت محصولات در بازارهای داخلی و صادراتی، به کشاورزان کمک می کند تا درباره اینکه سال آینده چه محصولی کشت کنند، بهترین تصمیم را بگیرند. ارائه این اطلاعات یکی از مهم ترین کارکردهای وزارت کشاورزی آمریکاست.

وزارت کشاورزی راهنمای کشاورزان در انتخاب میزان تولید محصولات

در واقع کشاورزان آمریکایی، از طریق اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت کشاورزی، در هر سال پیش از شروع فصل تولید، از چشم انداز میزان تولید و صادرات محصولات کشاورزی مطلع می شوند و بر اساس این اطلاعات، بهترین تصمیم را درخصوص میزان تولید هر محصول اتخاذ می نمایند.

این درحالیست که در صورت نبود این اطلاعات، کشاورزان آمریکایی مجبور خواهند بود با چشم بسته به تصمیم گیری درخصوص میزان تولید محصولات بپردازند؛ که نتیجه آن می تواند به کمبود برخی محصولات در بازار و در عین حال مازاد تولید و کاهش قابل توجه قیمت برخی محصولات دیگر منجر شود و در هر صورت ضرر کشاورزان و از دست رفتن بخشی از بازارهای صادراتی را درپی خواهد داشت.

ایجاد شفافیت آماری در بخش کشاورزی یکی از مهم ترین وظایف وزارت کشاورزی آمریکاست و همین اقدام کم هزینه یکی از مهم ترین و کاربردی ترین حمایت های دولت این کشور از کشاورزان محسوب می شود.

منابع:

فیلم مصاحبه بلومبرگ با کارشناسان حوزه کشاورزی آمریکا yon.ir/QBMPD

پایگاه اطلاعاتی وزارت کشاورزی آمریکا yon.ir/KQhsf

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.