۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۳۸۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹ دسته: کشاورزی
۰

ذوالفقاری عضو هیات رئیسه دامداران، با انتقاد از سیاست های دولت در کنترل قیمت گوشت، گفت: سیاست تخصیص ارز دولتی به واردات گوشت و نهاده های دام و طیور، به سود دلالان است و به کاهش قیمت در بازار منجر نمی شود؛ درحالیکه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بهره ای از یارانه‌های پرداختی در قالب ارز دولتی نبرده اند.

شفیع الدین ذوالفقاری فرد عضو هیات رئیسه اتحادیه دامداران ایران در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن بررسی وضعیت بازار دام کشور، خواستار اصلاح سیاست های حمایتی دولت درخصوص تنظیم بازار دام شد.

این کارشناس حوزه دام با اشاره به نوسانات اقتصادی اخیر گفت: متاسفانه در این شرایط بیشترین آسیب های اقتصادی از ناحیه تصمیمات و سیاست های غلط دولت، به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان وارد شده است. طی سال های گذشته سیاست ها و تصمیمات صحیحی نسبت به استمرار وضع تولید دام کشور اتخاذ نشده است و به همین دلیل در حال حاضر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان قربانی سودجویی دلالان و قاچاقچیان شده اند.

دامداران برای جبران هزینه های تولید ناچار به فروش دام خود به دلالان هستند

ذوالفقاری فرد با اشاره به نوسانات اقتصادی اخیر اظهار داشت: در برهه کنونی یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت ناشی از اختلاف قیمت پیش آمده در کشورهای همسایه و داخل کشور است. در سال گذشته هزینه های تولید گوشت و شیر بدون تغییر آنچنانی در قیمت نهایی، افزایش پیدا کرد و دولت نیز اقدامی برای حل مشکلات تولیدکنندگان انجام نداد.

این کارشناس حوزه دام افزود: در سال جاری و با افزایش نرخ ارز، قیمت گوشت و دام در آنسوی مرزها به مراتب بیشتر از بازارهای داخلی است و انگیزه دامداران را برای فروش محصولات خود به قیمت بالاتر از قیمت داخلی به دلالان، برای جبران هزینه های سال های گذشته افزایش داده است.

عدم نظارت صحیح و اصولی دولت برای جلوگیری از قاچاق دام

عضو هیات رئیسه اتحادیه دامداران تصریح کرد: قاچاق دام به راحتی از استان های مرزی کشور در حال انجام است و متولی خاصی از سوی دولت نیز نسبت به این امر نظارت ندارد. عدم نظارت بر جابه جایی و قاچاق دام از سوی دولت باعث ورود دلالان و واسطه گرانی به بازار گوشت شده است که به دنبال تامین منافع خود از طریق افزایش قیمت ها هستند.

این کارشناس حوزه دام افزود: تولیدکنندگان و دامداران در حال حاضر هیچگونه سودی از افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار نبرده اند؛ چرا که دلالان دام را با توجه به هزینه های تولید و قیمت تمام شده هر دام از آنان خریداری کرده و به قیمت های بسیار زیاد در بازارهای داخلی عرضه و یا قاچاق می کنند.

تخصیص ارز دولتی به واردات گوشت به نام مردم به کام دلّالان

ذوالفقاری فرد در خصوص سیاست دولت برای کاهش قیمت گوشت در بازار نیز گفت: دولت برای کاهش قیمت در بازار، سیاست افزایش واردات را در دستور کار قرار داده است. اما تجربه ماه های اخیر به دلیل عرضه گوشت های وارداتی در بازارهای سیاه، حاکی از شکست این سیاست است؛ چرا که علیرغم تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان برای حمایت از مصرف کنندگان، این موضوع در نهایت به نفع دلالان تمام می شود.

عضو هیات رئیسه اتحادیه دامداران تصریح کرد: این موضوع در نهاده های دام و طیور نیز صادق است؛ چرا که بسیاری از نهاده های دام و طیور پس از آنکه با ارز دولتی وارد کشور می شود و پس از فراوری این نهاده ها توسط صنایع آماده سازی خوراک دام و طیور، به جاری عرضه در بازارهای داخلی، با نرخ ارز آزاد به دیگر کشورها صادر می شود.

این کارشناس حوزه دام اظهار داشت: به منظور کاهش مشکلات تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باید نظارت های دولت بر سامانه های توزیع بیشتر شود تا یارانه های پرداختی دولت به جیب دلالان و قاچاقچیان واریز نشود و یا آنکه همین میزان یارانه به طور مستقیم به مصرف کنندگان پرداخت شود.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.