۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۳۱۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

یک مقام آگاه در اتاق بازرگانی با بیان اینکه تحریم های آمریکا هزینه و ریسک تجار را افزایش داده است، گفت: در این شرایط می توان از سازوکار پیمان های پولی جهت تسهیل و کاهش هزینه های تجارت استفاده کرد. برای بازرگانان مهم وجود یک روش مطمئن، کم ریسک، کم هزینه و رسمی برای انتقال پول است و مهم نیست که از سازوکار دلاری باشد یا از ارزهای ملی استفاده شود.

یک مقام آگاه در اتاق بازرگانی در گفتگو با مسیر اقتصاد در رابطه با تحریم های آمریکا علیه ایران گفت: این تحریم ها در حال حاضر به بزرگترین مانع تجارت ایران با کشورها تبدیل شده به طوریکه در دسته بندی مشکلات تجاری کشور، تحریم ها جزء مهمترین موارد است.

این مقام آگاه گفت: در حال حاضر تحریم ها این امکان را از کشور سلب کرده است که طبق رویه های تجارت بین المللی، از گشایش اعتبار اسنادی و تجارت از کانال های رسمی و کم هزینه بانکی استفاده شود و تجارت را به سمت کانال صرافی ها سوق داده است.

وی افزود: به عنوان نمونه تجارت ایران با عراق و سایر کشورهای طرف تجاری بیشتر از کانال صرافی ها انجام می شود که البته همین کانال ها نیز دچار تنگناهایی شده اند.

این مقام آگاه گفت: در کنار این مشکلات خارجی موانعی مانند پیمان سپاری ارزی در تجارت با کشورهایی مثل عراق و افغانستان ایجاد شده است که تجار را ملزم به بازگشت ارز حاصل از صادرات می کند؛ در حالی که تجارت با این کشورها به ریال انجام می شود و پیمان سپاری ارزی در مورد آن ها صدق نمی کند.

لزوم استفاده از پیمان‌های پولی در شرایط تحریم دلاری

وی افزود: در حال حاضر برای شرایط تحریمی ایران راهکارهای اساسی و دائمی مثل انعقاد پیمان های پولی جهت استفاده از ارزهای ملی در تجارت بین المللی وجود دارد که سازوکاری موازی روش تجارت با ارزهای جهانروای دلار و یورو است. در این شیوه تجارت از کانال های رسمی، به صورت مستقیم و بدون حضور واسطه ها انجام می شود و نیازی به هزینه های بالا برای نقل و انتقال پول نیست.

این مقام آگاه اضافه کرد: در قالب پیمان های پولی می توان از گشایش اعتبار اسنادی غیردلاری نیز استفاده کرد و از آنجایی که مهمترین مسئله برای تجار، سرعت و سهولت در نقل و انتقال پول و کاهش ریسک انتقال وجه است، لذا این روش مورد قبول تجار قرار می گیرد.

وی در پایان گفت: زمانی که دسترسی به یک راهکار تجاری قطع شد، باید از راهکار دیگر استفاده کرد. در حال حاضر استفاده از پیمان پولی همان راهکار جایگزین است و از آنجایی که تاجر فقط به فکر بازگشت پول حاصل از صادرات خود است، توجهی نمی کند که سازوکار دلاری باشد یا سازوکار پیمان پولی؛ بلکه باید یک روش مطمئن، کم ریسک، کم هزینه و از طریق کانال رسمی برای بازرگانان فراهم شود.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.