۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۲۱۲ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰ دسته: تولید، سیاست صنعتی کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا موسوم به منا، به جهت دارا بودن منابع سرشار نفت و گاز، از بنگاه های متعددی در صنایع مربوط به این حوزه بهره مند بوده است. در سال های اخیر بنگاه های این منطقه برای افزایش قدرت رقابت پذیری جهانی، به سمت تشکیل شرکت های بزرگ از طریق ادغام بنگاه های کوچک تر حرکت کرده اند. ادغام بنگاه ها روشی است که با هدف افزایش اندازه شرکت ها، توسعه فعالیت ها، انجام انواع صرفه جویی ها و کاهش هزینه ها، ارتقای کارایی و هم افزایی میان بنگاه ها انجام می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد سیاست صنعتی بسیاری از کشورهای توسعه یافته تجمیع و ادغام بنگاه ها در قالب شرکت های بزرگ، به منظور بهره گیری از اقتصاد مقیاس است.

ادغام بنگاه ها روشی به منظور افزایش اندازه شرکت ها، توسعه فعالیت ها، انجام انواع صرفه جویی ها و کاهش هزینه ها، ارتقای کارایی و هم افزایی میان بنگاه ها محسوب می شود. به همین دلیل، کشورهای در حال توسعه به منظور ارتقای توان رقابتی بنگاه های خود در مواجهه با بنگاه های بزرگ کشورهای توسعه یافته، در مواردی دست به تدوین برنامه هایی جهت تشویق ادغام بنگاه ها می زنند.

طی سال ۲۰۱۵ ارزش ادغام و تملک بنگاه ها در جهان به ۴ هزار و ۷۸۰ میلیارد دلار رسید که بالاترین سطح تا آن زمان بوده است. کارشناسان سال ۲۰۱۵ را بهترین سال برای صنعت ادغام و تملک بنگاه ها دانسته اند. ارزش معاملات ادغام و تملک جهانی سال ۲۰۱۵ در مقایسه با ارزش معاملات سال ۲۰۱۴ که بالغ بر ۳ هزار و ۴۸۰ میلیارد دلار گزارش شده بود، ۳۷.۴ درصد افزایش یافت.

افزایش میزان ادغام بنگاه ها در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا

ارزش ادغام بنگاه ها در کشورهای منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا موسوم به منا (MENA) طی سال ۲۰۱۸ با مجموع ۸۷ میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است.

در بین کشورهای این منطقه بیشترین ادغام بنگاه ها در کشور امارات متحده عربی صورت گرفته است. علاوه بر امارات، در کشورهایی نظیر مصر و قطر نیز معاملات زیادی به منظور ادغام بنگاه ها صورت گرفته است.

موسسه بکر منکزی که یک شرکت حقوقی است، در آخرین گزارش خود در مورد سیاست ادغام بنگاه ها در منظقه منا تأکید کرد: با وجود آنکه تعداد معاملات ادغام و تجمیع بنگاه ها در منطقه MENA روند رو به رشدی نداشته است، اما ارزش معاملات افزایش داشته است.

منکزی در آخرین گزارش خود می گوید: بیش از ده معامله با ارزش یک میلیارد دلار با هدف ادغام و تجمیع بنگاه های کوچک در منطقه منا در سال ۲۰۱۸ میلادی صورت گرفته است.

توسعه صنایع نفت و گاز در منطقه منا با اجرای سیاست ادغام

بیشترین ادغام بنگاه ها در منطقه منا مربوط به صنایع نفت و گاز است. منطقه منا به جهت دارا  بودن منابع سرشار نفت و گاز، از بنگاه های متعددی در صنایع نفت و گاز بهره مند بوده است. بدین جهت سیاست ادغام بنگاه های کوچک صنایع نفت وگاز در دستور کار دولتمردان این کشورها قرار گرفته است.

پس از صنایع نفت و گاز، صنعت ساختمان نیز در رتبه بعدی در ادغام بنگاه ها را به خود اختصاص داده است.

رقابت با کشورهای دارای فناوری استخراج نفت شیل با اجرای سیاست ادغام

فناوری استخراج نفت شیل هم اکنون در اختیار کشورهای آمریکایی نظیر آمریکا و کانادا است. بنابراین کشورهای منطقه منا بایستی در این راستا تمهیداتی می اندیشیدند تا بتوانند با این کشورها در استخراج نفت رقابت نمایند.

سیاست ادغام بنگاه های کوچک و شکل دهی به بنگاه های بزرگ و دارای مزیت نسبی، یکی از راهکارهایی بوده است که برای تحقق این هدف پیشنهاد شده است. در واقع دولتمردان این کشورها درصددند با ادغام بنگاه های صنایع نفت و گاز، با کشورهایی که فناوری استخراج نفت شیل را دارا هستند، رقابت کنند.

منابع:

نشنال yon.ir/ET3cs

زاویا yon.ir/l3K73

مقاله ادغام بنگاه ها در منطقه منا yon.ir/Oc57N

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.