۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۰۴۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه
۰

روسیه به عنوان یکی صادرکنندگان بزرگ نفت در جهان به دنبال کسب بازار فرآورده های نفتی است و برای این هدف کشور هند را انتخاب کرده است. بازار خرده فروشی نفت و فرآرده های نفتی در کشور هند چشم انداز مثبتی دارد و این مسئله یکی از دلایل سرمایه گذاران روسی درخصوص توسعه پتروپالایشگاه در هند است.

به گزارش مسیر اقتصاد روسیه در توسعه «پالایشگاه نایارا» در هند سرمایه گذاری می کند که طی آن با گسترش فعالیت های پتروشیمی در این پالایشگاه (پتروپالایشگاه) به رشد تولید ناخالص داخلی هند در طول سال های پیش رو خواهد انجامید.

رشد خرده فروشی نفت در هند با سرمایه گذاری روسیه

شرکت نایارا انرژی (Nayara Energy) که پیش تر با نام عصاراویل (Essar Oil) فعالیت می کرد در طول چهار سال گذشته با اصلاحات قیمت انرژی که صورت گرفته، به رشد قابل توجهی در فضای خرده فروشی فرآورده های نفتی دست یافته است.

نایارا پس از دو سال فعالیت با نام عصار اویل، با سرمایه گذاری «روس نفت»، «ترافیگورا» و «یونایتد کاپیتال پارتنرز» در قراردادی به ارزش ۱۲.۹ میلیارد دلار اولین مرحله گسترش بزرگ خود را آغاز کرد که تنها سرمایه گذاری مستقیم خارجی در هند است.

همچنین این شرکت قراردادهایی را با دولت محلی در ایالت غربی گجرات امضا کرده است که بخشی از برنامه گسترش آن برای تاسیس واحدهای پتروشیمی در کنار پالایشگاه است.

سرمایه گذاری روسیه در توسعه پتروپالایشگاه‌های هند

طرح پیشنهادی مرحله اول توسعه دارایی برای پالایشگاه وادینار (Vadinar) قرار دارد که شامل سرمایه گذاری ۸۵۰ میلیون دلاری برای راه اندازی یک کارخانه پلی پروپیلن ۴۵۰ هزار تن سالانه و یک کارخانه MTBE (متیل ترتیب بوتیل اتر) با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال است.

سرگی دنیسوف، مدیرکل اکتشافات نایارا انرژی گفته است که واحدهای پتروشیمی در کنار پالایشگاه (پتروپالایشگاه) وادینار باید تا پایان سال ۲۰۲۲ تکمیل شود و به بهره برداری برسد.

بر اساس اعلامیه منتشره شده از طرف این شرکت، سرمایه گذاری پیشنهادی به طور قابل توجهی به توسعه ناحیه دوبومی دامکا در ویندایر، محل احداث این پالایشگاه کمک خواهد کرد.

سنتیل کومانار، مشاور شرکت گلوبال انرژی در این زمینه گفت: پیشروی نایارا در تجارت پتروشیمی یک چشم انداز خوب قرار دارد. یکپارچگی پالایشگاه و پتروشیمی موجب دستاوردهای بیشتر در زنجیره ارزش خواهد شد.

وی همچنین افزود: دو شرکت ریلیانس و نایارا باتوجه به برنامه های توسعه خود در این فرصت، به اصول خود برای رشد تقاضا پایبند خواهند بود تا مانند شرکت های دولتی در تسویه حساب عمومی خود دچار تأخیر نشوند.

پیش بینی رشد صنعت پالایش در هند

طبق تحلیل گلوبال پلتز آنالیتیکز، تقاضای واحدهای پتروشیمی هند در حال حاضر سومین بازار بزرگ پلیمری در جهان است که تقریبا ۱۰ درصد در سال رشد می کند و انتظار می رود نرخ رشد در دهه آینده نیز ادامه یابد. همچنین برآورد می شود که این نرخ رشد در ۱۰ سال آینده به پشتوانه رشد شهرنشینی و بهبود قدرت خرید افزایش یابد.

پیش بینی می شود تقاضای ترکیبی پلی اتیلن و پلی پروپیلن تا سال ۲۰۲۶ از حدود ۱۰ میلیون تن به ۲۱.۵ میلیون تن برسد و همچنین مصرف پلی اتیلن در سال ۲۰۲۶ بیش از دو برابر تا ۱۵ کیلوگرم در هر سال باشد.

در این زمینه علاوه بر شرکت های خصوصی مانند ریلیانس و نایار، شرکت های نفتی دولتی نیز برای سرمایه گذاری های پتروشیمی در ایالت های اندرا پرادش، گجرات، اودیسه و تامیل نادو تمرکز کرده اند؛ اما چالش های داخلی و خارجی زیادی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی در هند وجود دارد.

افزون بر این، رقابت در برابر بازارهای ارزان قیمت اتان در ایالات متحده و خاورمیانه و الفین های مبتنی بر زغال سنگ چین به چالشی برای سرمایه گذاری در فرآورده های نفتی هند تبدیل شده است.

در داخل هند نیز محدودیت ها در زیرساخت های زمین و ساختار مالی پیچیده، مانعی جدی برای انتقال محصولات استخراج شده از مراکز پتروشیمی ساحلی به بازارهای باثبات است.

برنامه های روسیه برای توسعه پالایشگاه های هند

شرکت های روس نفت و ترافیگورا در سال ۲۰۱۷ پالایشگاه ۲۰ میلیون تنی وادینار را خریداری کردند که دارای شاخص پیچیدگی ۱۱.۸ و همچنین شبکه ای با بیش از ۳۵۰۰ فروشگاه خرده فروشی است. بخشی از این خرید شامل بندر وایادینات با ظرفیت ۵۸ میلیون متر مکعب و نیروگاه هزار مگاواتی وایاردار است که سوخت و بخار را با پالایشگاه وادینار تبادل می کند.

نایارا قصد دارد شبکه خرده فروشی نفت خود را که در حال حاضر کمتر از ۵ هزار نفر است، طی دو تا سه سال آینده به بیش از ۷۵۰۰ نفر افزایش دهد. کومانار از مسئولان نایارا معتقد است که در حال حاضر شفافیت بیشتری در تجارت داخلی و خرده فروشی نفت در هند وجود دارد.

وی می گوید: با بازنگری روزانه در قیمت خرده فروشی نفت در مقایسه با قیمت های خالص بین المللی، نایارا فرصت بیشتری برای رشد در صحنه داخلی پیش بینی می کند.

هم اکنون هند بیش از ۶۰ هزار خرده فروش سوخت در سراسر کشور دارد که سه شرکت بزرگ دولتی هند، هندوستان پترولیپ و باهارات پترولیوم کورپ بیش از ۹۰درصد از بازار این کشور ا تشکیل می دهند.

عاملان خصوصی مانند نایارا انرژی و ریلیانس در سال ۲۰۰۲ وارد فضای خرده فروشی در هند شده اند اما پس از سال ۲۰۰۵ با تصمیم برای کنترل قیمت ها در بازار مجبور شدند تعداد ایستگاه های خود را کاهش دهند.

اخیرا بایرن اناند، مدیر اجرایی نایارا گفت که انتظار ندارد در اصلاحات سیاست انرژی در هند بازنگری کند. علاوه بر این، دهلی نو نیز بعید است به دوره یارانه سوخت که چند سال پیش آن را کنار گذاشته بود برگردد.

منبع: yon.ir/moqavem172

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.