۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۹۷۷ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰ دسته: پول و بانک
۰

معاون نخست وزیر ایتالیا به تازگی در سخنانی علت گسترش فقر در کشورهای آفریقایی را کنترل خلق پول آن ها از سوی کشور فرانسه عنوان کرده است. وی ضمن درخواست از مقامات اروپایی برای تحریم فرانسه، گفته است: اگر فرانسه کشورهای آفریقایی را استعمار نمی کرد، اکنون در ۶ اقتصاد بزرگ جهان جایی نداشت. در حال حاضر ۱۴ کشور آفریقایی از واحد پولی تحت کنترل فرانسه با عنوان «CFA فرانک» استفاده می کنند و مجبور هستند سالانه نیمی از ذخایر خارجی خود را در این کشور نگهداری نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد لوییجی دی مایو، معاون نخست وزیر ایتالیا به تازگی سخنان انتقاد آمیزی را علیه مقامات کشور فرانسه مطرح نموده است. به گفته وی سیاست های فرانسه موجب گسترش فقر در بسیاری از کشورهای آفریقایی و مهاجرت گسترده نیروی کار این کشورها به کشورهای اروپایی شده است.

آقای دی مایو گفته است: فرانسه پیش از این کشورهای آفریقایی متعددی را تحت استعمار خود درآورده بود. اکنون نیز این روند به شیوه ای جدید ادامه دارد. در حال حاضر سیاست های فرانسه موجب شده است ۱۴ کشور آفریقایی در عمل کشورهای «تحت سلطه» این کشور باشند.

فرانسه مانع «خلق پول تولیدمحور» و «رشد اقتصادی» در آفریقا

وی همچنین گفته است: در حال حاضر ۱۴ کشور آفریقایی از ارز «CFA فرانک» فرانسه استفاده می کنند که کنترل آن تحت اختیار کشور فرانسه است. فرانسه با در اختیار گرفتن قدرت خلق پول در این کشورها، از پیشرفت و توسعه اقتصادی آن ها جلوگیری کرده است.

به گفته وی عدم پیشرفت اقتصادی در کشورهای آفریقایی موجب شده است جوانان و نیروی کار فعال آن ها، باهدف یافتن فرصت های شغلی جدید، با روش های خطرناک و غیرقانونی به سمت کشورهای اروپایی حرکت کنند که چیزی جز آوارگی و در بسیاری از موارد مرگ در اقیانوس را برای آن ها در پی نداشته است.

معاون نخست وزیر ایتالیا و رهبر جنبش ضد مهاجرت ایتالیا همچنین گفته است: اگر فرانسه کشورهای آفریقایی را استعمار نمی کرد، این کشور اکنون در بین ۶ اقتصاد بزرگ جهان جایی نداشت و در رتبه ای در حدود پانزدهم جهان قرار می گرفت.

اروپا باید به استعمار آفریقا پایان دهد

دی مایو از مقامات کشورهای اروپایی درخواست کرده است برای حل بحران مهاجرت، از استعمار کشورهای آفریقایی توسط کشورهای اروپایی، خصوصا فرانسه جلوگیری نماید.

این مقام ایتالیایی از مقامات اتحادیه اروپا درخواست کرده است، برای جلوگیری از روند استعمار کشورهای آفریقایی، قوانین تحریمی علیه فرانسه و دیگر کشورهایی که به اقدامات مشابه می پردازند، وضع نماید.

درحال حاضر یکی از مهم ترین بحران های پیش روی کشورهای اروپایی، که نارضایتی عمومی گسترده ای در این کشورها درپی داشته است، مهاجرت گسترده مردم کشورهای آفریقایی به اروپا، خصوصا کشورهای جنوبی این قاره از جمله ایتالیا است.

واحد پولی CFA فرانک فرانسه چیست؟

مقامات فرانسوی نیز ضمن انتقاد گسترده از اظهارات اخیر معاون نخست وزیر ایتالیا و اظهار سفیر این کشور در فرانسه، ایجاد ثبات پولی و مالی در کشورهای آفریقایی را نتیجه کنترل خلق پول این کشورها از سوی فرانسه عنوان کرده اند.

اکنون ۱۴ کشور آفریقایی، شامل ۸ کشور از غرب آفریقا و ۶ کشور از مرکز این قاره، از واحد پولی CFA فرانک فرانسه استفاده می کنند. بنین، بورکینافاسو، گینه بیسائو، ساحل آج، مالی، نیجر، سنگال و توگو از غرب آفریقا و کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، کونگو برازاویل، گینه استوایی و گابن از مرکز آفریقا، کشورهایی هستند که اکنون از واحد پولی CFA فرانک فرانسه استفاده می کنند.

این واحد پولی در سال ۱۹۴۵ میلادی از سوی فرانسه راه اندازی شده است و از سال ۱۹۹۹ میلادی نیز هر ۶۵۶ CFA فرانک فرانسه معادل یک یورو ثابت شده است.

اکنون ۱۴ کشور آفریقایی که از این واحد پولی استفاده می کنند، موظفند نیمی از ذخایر خارجی خود را در خزانه داری فرانسه نگهداری کنند.

کشورهای آفریقایی متعددی تا به حال از قدرت خلق پول فرانسه در کشورشان انتقاد کرده اند، اما در طول دهه های متوالی نتوانسته اند این قدرت را از اختیار فرانسه خارج کنند.

منبع: بی بی سی yon.ir/AsAST

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.