۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۹۶۸ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی، با بیان اینکه سازوکار مالی اینستکس بسیاری از نیازهای مالی ایران را برطرف نمی‌کند، گفت: اینکه اروپا اینستکس را منوط به اجرای FATF توسط ایران کند، صحیح نیست.

به گزارش مسیر اقتصاد حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با راه اندازی سازوکار مالی اینستکس توسط اتحادیه اروپا گفته است: اثر سازوکار مالی اینستکس بیشتر سیاسی است و این سازوکار مالی بسیاری از نیازهای ایران را رفع نمی‌کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی ادامه داده است: اینستکس جنبه های قابل انتقادی دارد، اینکه اروپایی ها معتقدند اینستکس فقط شامل تحریم های قبلی آمریکا می شود درست نیست، چراکه ممکن است در آینده آمریکا تحریم های دیگری را اعمال کند، لذا انتظار می‌رود مذاکره‌کنندگان ما این موضوع را به اروپایی ها بپذیرانند که اینستکس تنها به گذشته ارتباطی ندارد و باید درباره مسائل آینده هم گام برداشته شود.

مرتبط کردن سازوکار مالی اینستکس به اجرای FATF صحیح نیست

فلاحت پیشه گفته است: اینکه FATF و مسائل دیگری را با اینستکس مرتبط کنند درست نیست چراکه اروپایی ها هنوز در برجام گام عملی برنداشته اند؛ بنابراین نباید انتظار داشته باشند که ایران درباره FATF  به خاطر اروپا گام بردارد.[۱]

گفتنی است که اتحادیه اروپا در متن رسمی خود که در رابطه با راه اندازی سازوکار مالی اینستکس برای ایران منتشر کرده است، اعلام نموده است اجرائی شدن این سازوکار در چارچوب قوانین ضدپولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم خواهد بود و به همین منظور از ایران خواسته است هر چه سریع تر نسبت به اجرایی کردن برنامه اقدام FATF اقدام کند.

FATF ارتباطی با عملکرد سازوکار مالی اروپا ندارد

این در حالیست که بررسی های فنی نشان می دهد به دلیل تهاتری بودن این سازوکار و عدم انتقال پول به ایران، مشکلی از بابت پولشویی و شناخت مشتری در سازوکار اینستکس وجود ندارد؛ چراکه در این سازوکار محل حصول درآمد نفتی ایران و محل خرج کرد این درآمد و خرید کالاهای تجاری آن به طور کاملاً مشخص در خاک اتحادیه اروپا قرار خواهد داشت.

بنابراین می توان نتیجه گرفت اصرار اروپا بر اجرایی شدن دستورات FATF و برنامه اقدام توسط ایران، هیچ نوع ارتباط منطقی با عملکرد سازوکار اینستکس ندارد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ایسنا؛ کد خبر: ۹۷۱۱۱۳۰۶۷۷۹

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.