۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۸۰۹ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

سخنگوی سفارت آمریکا در آلمان، در واکنش به راه اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران گفته است: راه اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا نمی تواند فایده ای برای ایران داشته باشد و به هیچ عنوان برنامه آمریکا در خصوص اعمال فشار حداکثری بر اقتصاد ایران را تحت الشعاع قرار نخواهد داد.

به گزارش مسیر اقتصاد مقامات اروپایی از زمان خروج یکطرفه آمریکا از توافق هسته ای با ایران در اردیبهشت ماه، به مقامات ایرانی وعده دادند یک سازوکار مالی ویژه را راه اندازی می کنند. این سازوکار مالی ویژه قرار بود اثرگذاری تحریم های آمریکا بر روابط تجاری شرکت های اروپایی با ایران با بی اثر کند.

۶ ماه بعد از آن زمان تمامی تحریم های آمریکا علیه ایران اجرایی شد و در پی آن تقریبا تمامی شرکت های اروپایی به همکاری های خود با ایران پایان دادند.

تأخیر در راه اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا

اکنون بیش از ۳ ماه از اجرایی شدن تمامی تحریم های آمریکا علیه ایران می گذرد و مقامات اروپایی قصد دارند با تأخیر فراوان از سازوکار مالی ویژه خود رونمایی نمایند.

اما آنطور که در اخبار منتشر شده است این سازوکار به هیچ عنوان از منافع ایران در تجارت با اروپا حفاظت نخواهد کرد و به طور خاص تجارت نفت، سرمایه گذاری شرکت های اروپایی در ایران و حتی خرید آزادانه محصولات اروپایی از سوی شرکت های ایرانی را پوشش نمی دهد؛ بلکه تنها به تجارت اقلام غیرتحریمی همچون دارو و غذا محدود شده است.

سازوکار مالی ویژه اروپا فایده‌ای برای ایران ندارد

در همین راستا به تازگی سخنگوی سفارت آمریکا در آلمان، در واکنش به راه اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران گفته است: راه اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا نمی تواند فایده ای برای ایران داشته باشد. این سازوکار مالی به هیچ عنوان برنامه آمریکا در خصوص اعمال فشار حداکثری بر اقتصاد ایران را تحت الشعاع قرار نخواهد داد.

وی همچنین گفته است: ما خواهان اطلاعات بیشتری از سوی کشورهای اروپایی هستیم تا مطمئن شویم این سازوکار مالی ویژه، تجارت دلاری ایران را تسهیل نمی کند.

تهدید گسترده آمریکا علیه کشورهایی که با ایران همکاری کنند

سخنگوی سفارت آمریکا در آلمان بار دیگر به تهدید کشورها و شرکت هایی که با ایران همکاری تجاری داشته باشند پرداخته و گفته است: همانطور که رئیس جمهور تأکید کرده است، آمریکا در مواجهه با نهادهایی که بخواهند در بخش های تحت تحریم، با ایران همکاری داشته باشند، شدیدترین تنبیه ها را در نظر خواهد گرفت.

وی افزوده است: این تنبیه ها شامل قطع کامل ارتباط نهادها با سیستم دلاری تحت سلطه آمریکاست. همچنین امکان تجارت با آمریکا و شرکت های آمریکایی نیز منوط به رعایت تحریم های اعلام شده از سوی دولت است.

تهدید فرانسه به تحریم ایران درصورت ادامه فعالیت های موشکی

این درحالیست که پیش از این وزیر خارجه فرانسه، ایران را تهدید کرده بود در صورت عدم همراهی درخصوص محدود نمودن برنامه های موشکی، اروپا نیز تحریم های اقتصادی بیشتری علیه ایران اعمال خواهد کرد.

آقای لِه دریان ضمن تأکید بر تلاش اروپا برای تسهیل تبادلات غیر دلاری ایران گفته است: هرگونه همکاری اروپا منوط به به نتیجه رسیدن مذاکرات موشکی است. ما آماده هستیم تا اگر مذاکرات درخصوص برنامه موشکی ایران به نتیجه نرسید، در اولین فرصت با قدرت تحریم های اقتصادی را علیه این کشور اعمال کنیم.

اظهارات مقامات اروپایی در کنار بی نتیجه ماندن مذاکرات درخصوص راه اندازی یک سازوکار مالی ویژه، نشان می دهد که اروپایی ها نخواهند توانست از منافع ایران در برجام دفاع کنند و ایران باید برای رفع مشکلات تجارت خارجی به دنبال راهکارهای جایگزین باشد.

منابع:

رویترز yon.ir/3neAR

رویترز yon.ir/vBqd7

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.