۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۷۳۹ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

نشست «چالش های اقتصاد صنعت برق» به عنوان دومین نشست تخصصی از پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، روز گذشته با حضور جمعی از اساتید، صاحب نظران و فعالان این حوزه، در پژوهشگاه نیرو برگزار شد. در این نشست کارشناسان با اشاره به اینکه ایران سالانه ۴۵ میلیارد دلار یارانه در بخش انرژی پرداخت می کند، توزیع عادلانه تر این یارانه از طریق اصلاح ساختار تعرفه های برق را یک ضرورت برای اقتصاد ایران عنوان کردند.

به گزارش مسیر اقتصاد روز گذشته نشست «بررسی چالش های اقتصاد صنعت برق» با حضور جمعی از اساتید، صاحبنظران و فعالان این حوزه در پژوهشگاه نیرو برگزار شد.

در  این نشست که توسط شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی به عنوان دومین پیش نشست از پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی برگزار گردید، صاحبنظرانی همچون دکتر حقی فام معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر و عضو کمیته علمی همایش، دکتر قاضی زاده رئیس پژوهشگاه نیرو، دکتر حیدری مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و تنظیم مقررات بازار آب و برق وزارت نیرو، دکتر خوئی مشاور گروه انرژی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دکتر جواد نوفرستی رئیس انجمن جامعه ایمن، دکتر جمشید غیاث الدین دبیر سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق، دکتر علی حیدری رئیس سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق و دکتر غفوری عضو هیات مدیره انجمن انرژی های تجدید پذیر حضور داشتند.

اصلاح ساختار تعرفه های برق یک ضرورت برای اقتصاد ایران است

دکتر حقی فام معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با اشاره به انحراف در اقتصاد انرژی اظهار داشت: در موضوع اقتصاد برق مباحث مختلفی مثل یارانه انرژی، تعرفه های مصرف و صادرات، محیط زیست و ارتباط با سایر نهادها در حال طرح است. اما در این زمینه ها هنوز به یک اجماع برای طراحی راهکارهای برون رفت از چالش ها نرسیده ایم.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش با استناد به آمار آژانس بین المللی انرژی گفت: کشور ما سالانه بالغ بر ۴۵ میلیارد دلار یارانه انرژی اختصاص می دهد و برخلاف سال های قبل که چین به نسبت جمعیت خود در رتبه اول جهانی قرار داشت در حال حاضر ایران رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

ادامه دادن به روند پرداخت گسترده یارانه انرژی ممکن نیست

در ادامه این نشست دکتر خوئی مشاور گروه انرژی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به انواع یارانه های پنهان و غیرپنهان انرژی در کشور خاطرنشان کرد: اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند طبق برآوردهای ما وزارت نیرو تا دو سال دیگر برای پرداخت حقوق کارکنانش بودجه ای نخواهد داشت.

خاموشی گسترده و عدم توجیه اقتصادی طرح ها نتیجه برق ارزان

دکتر نوفرستی رئیس انجمن جامعه ایمن و پژوهشگر انرژی در این نشست با تاکید بر اینکه اقتصاد انرژی به یک باتلاق برای کشور تبدیل شده است گفت: مشکل ما اصلاح ساختار تعرفه هاست با این تعرفه ها هیچ طرحی در کشور توجیه اقتصادی ندارد و با ادامه این وضعیت درسال آینده حداقل ۸ هزار مگاوات ساعت کمبود برق خواهیم داشت.

اصلاح نحوه اختصاص یارانه انرژی به مردم اقدامی زمان بر است

دکتر جمشید غیاث الدین دبیر سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق نیز در بخش دیگری از نشست چالش های اقتصاد صنعت برق عنوان کرد: ساختار اصلاح یارانه های انرژی را به یکباره نمی شود حذف کرد و باید کار کارشناسی بر روی آن صورت گیرد تا دچار مشکل چندسال قبل در هدفمندی یارانه ها نشویم.

یارانه انرژی باید عادلانه بین مردم توزیع شود

دکتر مظفری پور از کارشناسان صنعت برق در پژوهشگاه نیرو نیز به ابعاد دیگر اصلاح تعرفه پرمصرف ها پرداخت و گفت: تفاوت میان قیمت تکلیفی و قیمت تمام شده را باید مشخص کنیم  و اگر بخواهیم در یارانه انرژی عادلانه عمل کنیم باید به تبعات تورمی آن نیز توجه کنیم چرا که ممکن است کمر کم مصرف ها در جای دیگر توسط پرمصرف ها خم شود.

دکتر حقی فام در پایان این نشست با جمع بندی موضوعات و راهکارهای مطرح شده اذعان داشت: هر چه سریع تر باید در مورد یارانه برق تصمیم گیری شود و این موضوع توسط نخبگان و مسئولان به یک ادبیات مشترک تبدیل شود تا در مسیر صحیح حرکت کنیم.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.