۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۶۸۰ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

سیستم سوئیفت در اقدامی با هدف افزایش اثرگذاری تحریم های آمریکا، افزونه «غربالگری تحریم» را راه اندازی نموده است. وظیفه این افزونه، شناسایی و اعلام هشدار در زمان انجام معامله با اشخاص و نهادهای تحت تحریم آمریکا است. از آنجایی که در ایران، هنوز برخی از بانک ها به سیستم سوئیفت متصل هستند و برخی در لیست سیاه قرار دارند، این افزونه در عمل به ایجاد دو دستگی در مبادلات مالی داخل کشور منجر می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد سیستم سوئیفت یک پیام رسان مالی بین المللی است که در معاملات میان بانک های جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

این پیام رسان مالی با هدف تسهیل جریانات مالی بین المللی شکل گرفته است و اعلام کرده است که درگیر دعواهای سیاسی نخواهد بود. اما در عمل در این زمینه موفق نبوده و به سلاح سیاسی آمریکا برای اعمال و اثرگذاری تحریم علیه کشورها تبدیل شده است.

افزونه «غربالگری تحریم» خدمت جدید سوئیفت به آمریکا

اهمیت عمل به تحریم های آمریکا برای سوئیفت به اندازه ای مهم است که این تعاونی بین المللی که قرار بود در راستای منافع تمامی کشورهای جهان خدمت رسانی مالی کند، اقدام به راه اندازی افزونه «غربالگری تحریم» نموده است تا تحریم های آمریکا و قوانین تحریمی این کشور، در تبادلات مالی بین المللی با دقت رعایت شود.

تعاونی سوئیفت در توضیحات خود برای ارائه افزونه غربالگری تحریم اعلام کرده است: دستورات تحریمی آمریکا به دلایلی مهم هستند و نیاز است که به آن ها عمل شود. سوئیفت دلایل اهمیت آن ها را به این شکل توضیح داده است که هر روز اعضای بیشتری بر لیست تحریمی آمریکا اضافه می شوند و به همین دلیل، لیست تحریمی مورد استفاده آمریکا نیاز به روزآمد شدن دارد.

افزونه غربالگری تحریم سوئیفت تمامی لیست های تحریمی را شامل می شود

سوئیفت همچنین اعلام کرده است که سالانه ۲۰ درصد به اعضای لیست تحریمی آمریکا اضافه می‌شود و در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ عدم عمل به مقررات تحریمی آمریکا به کاهش ۵۰ درصدی در روابط کارگزاری با بانک های آمریکا منجر شده است. بانک ها از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۵ به خصوص در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، مقدار بیشتری جریمه شده اند.

البته سوئیفت در توضیحات خود درباره افزونه غربالگری تحریم ها گفته است که این افزونه ۳۶ لیست تحریمی از کشورهای مهم به خصوص آمریکا را پوشش می دهد که نیاز است به آن ها عمل شود و این افزونه هشدارهای لازم در این باره را می دهد.

تأکید ویژه این نهاد بر لیست تحریمی آمریکا به این دلیل است که لیست تحریمی آمریکا، افراد و اعضای بسیاری را شامل می شود و دائماً نیز به این لیست اعضای جدید افزوده می شود. لذا نقش این افزونه در دقت عمل و افزایش اثرگذاری تحریم ها قابل توجه است.

افزونه غربالگری سوئیفت به طور خودکار با معاملات تحریمی مقابله می کند

این افزونه به عنوان یک خدمت از جانب سوئیفت معرفی شده است؛ اما الزام محکمی برای نصب آن از طرف سوئیفت برای بانک ها مشاهده نشده است. با این حال، از آنجایی که سرپیچی از دستورات تحریمی آمریکا می تواند عواقب نامطلوبی برای بانک ها و کشورهای آن ها درپی داشته باشد، بانک ها تلاش کرده اند تا معاملات سوئیفتی خود را با افزونه مذکور تطبیق دهند.

افزونه غربالگری تحریم ها بر روی نرم افزار سوئیفت در بانک ها نصب می شود و به طور خودکار پرداخت ها و دریافت ها را بررسی می نماید. بدین ترتیب با تطبیق این معاملات با لیست تحریم ها و قوانین تحریمی موارد نقض یا تهدیدات بالقوه را به بانک مرکزی هشدار می دهد.

ایجاد دو دستگی در معاملات مالی کشور با افزونه جدید سوئیفت

در ایران تنها بانک هایی که بعد از تحریم های ۱۳ آبان سال جاری تحت تحریم های ثانویه قرار نگرفته اند، امکان دسترسی به سیستم سوئیفت را دارند و سایر بانک هایی که مشمول تحریم ثانویه هستند، هیچ گونه دسترسی به این سیستم ندارند. اما بانک هایی که هنوز به سیستم سوئیفت دسترسی دارند، تحت نظر توصیه های افزونه غربالگری تحریم عمل می نمایند.

از آنجایی که بسیاری از نهادها و اشخاص ایران در لیست تحریمی آمریکا و بعضاً لیست تحریمی اتحادیه اروپا قرار دارند، لذا انجام تراکنش های مالی برای آن ها یا تراکنش هایی که به نحوی با آن ها در ارتباط است، از نظر سوئیفت ممنوع بوده و هشدارهای لازم درخصوص این تبادلات داده می شود.

این بدین معنی است که در استفاده ایران از سوئیفت نیز یکسری محدودیت هایی وجود دارد و در داخل کشور افراد و نهادها جهت استفاده از سوئیفت، به دو دسته مجاز و ممنوع تقسیم بندی می شوند. افراد مجاز در زمان استفاده از سوئیفت اجازه ندارند با دیگر بخش های اقتصاد ایران که در دسته غیر مجازها قرار دارند، مبادله نمایند. این در عمل به معنی ایجاد دو دستگی در معاملات مالی کشور است که از طریق افزوده تحریم سوئیفت عملیاتی شده است.

منابع:

سایت سوئیفت yon.ir/Qcyu0

سیچلیز yon.ir/JoPhD

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.