۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۴۹۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

در نشست «بررسی موانع توسعه صادرات و ترانزیت گاز»، بر ضرورت توجه بیشتر ایران به سرمایه گذاری در حوزه گاز و استفاده از این مولفه قدرت تأکید شد. صاحبنظران و کارشناسان معتقدند آینده صنایع مختلف در جهان به استفاده از گاز گرایش دارد و اگر سیاست گذاری در جهت رفع موانع پیش روی توسعه این صنعت در کشور صورت نگیرد، تقابل با رقبای منطقه ای برای ایران دشوار خواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «بررسی موانع پیش روی توسعه صادرات و ترانزیت گاز در کشور و راهکارهای رفع آن ها»، روز گذشته با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد.

این جلسه، اولین نشست تخصصی از پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۲۹ بهمن سال جاری با موضوع «انرژی؛ پیشران اقتصاد ایران» برگزار خواهد شد.

گاز جایگزین نفت در آینده

در شروع این نشست دکتر ملکی استاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه در آینده نزدیک، گاز جایگزین نفت در تحولات تکنولوژیک و تجارت جهانی خواهد شد اظهار داشت: کشور ما در منطقه ای قرار گرفته است که چالش بزرگی در حوزه انرژی ایجاد شده است و تنش با کشورهایی مانند عربستان در بخش انرژی بسیار سخت تر از مواجهه با آمریکاست.

وی در ادامه دلیل عدم توسعه صنعت گاز در کشور را اختلاف در سیاستگذاری صنعتی عنوان کرد و گفت: ما در سیاستگذاری کلان کشور اختلاف قابل توجهی نداریم و دیپلمات های ایرانی در سطح قابل قبولی عمل کرده اند و در صورت ثبات سیاست های انرژی در منطقه، رویارویی با آمریکا سخت نخواهد بود.

ایران از ظرفیت دیپلماسی گازی بهره نبرده است

در ادامه این نشست دکتر حاجیانی معاون پژوهشی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: بر اساس برآوردهای اجمالی که در دهه های گذشته داشتیم، مجموع فعالیت هایی که در این حوزه صورت گرفته است منجر به نتیجه قابل توجهی نشد و اتفاق ملموس و محسوسی در پروژه های گذشته صورت نگرفت.

وی ادامه داد: در مقابل هزینه ها، سرمایه گذاری های اقتصادی و تلاش های سیاسی صورت گرفته تا امروز، برداشت قابل توجهی نداشتیم و اگر وابستگی کشورهای منطقه به گاز ایران اتفاق می افتاد احتمالا امروز گزینه های روی میز می توانست متفاوت باشد.

حاجیانی با تاکید بر اینکه در حوزه دیپلماسی گازی در نقطه صفر هستیم تصریح کرد: در حالی که حدود ۱۷ درصد از منابع گازی جهان در ایران قرار دارد، راهبردی برای استفاده از این منابع در کشور وجود ندارد.

معاون پژوهشی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری با تاکید بر نقش دستگاه های متولی و سایر نهادهای دغدغه مند گفت: قبل از شروع فشارهای جدید در شرایط تحریم، چه در مورد خطوط لوله و چه در مورد سوآپ، باید خیز برداشت و با برگزاری این جلسات و تحقق پیشنهادهای آن نتایج بهتری را برای کشور محقق نمود.

«گاز» قدرت مغفول ایران در دیپلماسی خارجی

درادامه این نشست تخصصی باقری مدیر کل اوراسیای وزارت خارجه اظهار داشت: «گاز» قدرت مغفول ایران است و متاسفانه سرمایه گذاری لازم در این زمینه هم صورت نگرفته است.

وی گفت: دومین مشکل در توسعه صنعت گاز، نگاه بخشی به جای نگاه استراتژیک به این مقوله است. در واقع فکر می کنیم که گاز صرفا برای مصارف داخلی است و نگاه بخشی و کالایی به گاز یکی از آفت های ژئوپلتیک ماست.

باقری ادامه داد: ما دیپلماسی انرژی مدون و مصوب نداریم و بیشتر سه نوع استراتژی و رفتار در برابر گاز داریم. یکی اینکه کلا به این کالا و قدرت آن فکر نمی کنیم؛ دوم اینکه واکنشی با آن برخورد می کنیم و هنر ما بردن گاز به روستاهاست؛ و سوم اینکه ما سخت مذاکره می کنیم و تعامل را بلد نیستیم و مشکل به نتیجه می رسیم.

وی در پایان سخنان خود از تمایل ترکمنستان به سرمایه گذاری ال ان جی در بندر چابهار ایران خبر داد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.