۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۴۳۵ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳ دسته: ارز ترجیحی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

کل پرداختی دولت به خانوارهای ایرانی در قالب یارانه، حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان در سال است؛ حال آنکه یارانه واردات محصولات اساسی در بودجه ۹۸ از محل اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود. وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیری بر کاهش قیمت محصولات نداشته و ندارد، فروش آن با نرخ نیما و اعطای مابه التفاوت آن به سرپرست خانوار، یارانه دریافتی را حدودا ۲ برابر می کند و تاثیر بیشتری بر افزایش قدرت خرید مردم دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد قیمت گوشت قرمز یکی از مشکلات امروز خانوارهای ایرانی در تامین مایحتاج است؛ به نحوی که طی ماه های اخیر، قیمت این محصول چند برابر شده است.

علیرغم آنکه دولت دوازدهم به منظور کاهش قیمت این محصول اقدامات مختلفی انجام داده است، اما همچنان قیمت گوشت قرمز در فروشگاه های عرضه این محصولات روند صعودی دارد.

بنابر اعلام معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی حدود ۸۰ درصد از نیاز گوشت قرمز مردم از طریق تولیدات داخلی و مابقی آن از طریق واردات تامین می شود.

رشد ۴.۵ برابری قاچاق دام به دلیل تفاوت قیمت گوشت در کشورهای همسایه

یکی از عوامل مهم افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ طی ماه های اخیر، جهش نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت گوشت قرمز در کشورهای همسایه بود.

مهرفرد معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ۶ بهمن ماه در کمیسیون کشاورزی مجلس در این خصوص اعلام کرد: اختلاف قیمت بین گوشت تولید داخل و خارج تعیین کننده قیمت این محصول شده و این موضوع عامل اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز داخلی است.[۱]

تفاوت قیمت در دو سوی مرز به اندازه ای بود که ۲۵ دی ماه مدیرکل نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد: قاچاق دام در ۸ ماه نخست سال ۹۶ به میزان ۱۶۶ هزار و ۳۹۴ راس بود که این میزان در ۸ ماه ابتدایی سال ۹۷ با رشد ۴.۵ برابری مواجه شده و به ۹۲۶ هزار و ۴۷۷ راس دام رسیده است.

قیمت هر کیلوگرم گوشت در عراق بیش از ۱۲۸ هزار تومان

در همین خصوص محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ۶ بهمن با حضور در برنامه نگاه یک در خصوص وضعیت بازار گوشت قرمز نیز توضیحاتی ارائه داد.

وزیر جهاد کشاورزی در این خصوص اعلام کرد: بخش محدودی از گوشت در مرزهای غربی و جنوبی قاچاق می شود، اما همین قاچاق کم موجب قیمت گذاری در آن جا می شود. لاشه­ گوشت گوسفند در شهر سلیمانه عراق کیلویی ۱۶ هزار دنیار معادل حدود ۱۲۸ هزار تومان­ خرید و فروش می شود و این کشف قیمت موجب اثرگذاری بر روی قیمت داخل شده است.

همچنین حجتی با بیان اینکه قیمت گوشت گوسفند زنده از کیلویی ۲۵ هزار تومان نباید بیشتر باشد، گفت: با توجه به این قیمت لاشه گوسفند برای مصرف کننده باید کیلویی ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان باشد.

حجتی با تاکید بر اینکه مسئولان برای حل این مشکل دغدغه دارند، گفت: در ۱۰­ ماه امسال واردات گوشت گرم، ۲۰ درصد از ۱۲ ماه پارسال بیشتر بود و تا پایان سال این رقم به افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصد خواهد رسید و دولت قصد دارد تا با افزایش واردات گوشت و لاشه گوسفند قیمت این محصول را مدیریت کند.[۲]

چرخه معیوب توزیع ارز یارانه ای دلیل افزایش قیمت گوشت

اما در حالی دولت طی ماه های اخیر اقدام به افزایش واردات و توزیع گوشت های وارداتی در فروشگاه های عرضه محصولات پروتئینی کرده است که این اقدام دولت به دلیل فشار تقاضا، تاثیر چندانی بر قیمت گوشت نداشته و دلالان بیشترین منفعت را از این سیاست برده اند.

به همین منظور محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ۵ بهمن ماه اعلام کرد: علت اصلی اینکه امروز شاهد افزایش قیمت گوشت و واردات آن از سایر کشورها هستیم، چرخه معیوب و نامناسب توزیع ارز یارانه ای است.

نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس اظهار داشت: به واسطه اختصاص ارز دولتی، بالغ بر ۴۰ تا ۵۰ هزارمیلیارد تومان یارانه به واردات داده می شود که نه به دست تولید کننده می رسد و نه مصرف کننده آن را لمس می کند.

حسینی دراین باره که سال آینده نیز ۱۴ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی اختصاص داده می شود و نگرانی برای هدر رفت این ذخیره ارزی همچنان وجود دارد، گفت: اگر این چرخه معیوب قابل ردیابی نباشد باید به کالاهای اساسی ارز نیمایی داده شود و یارانه ۵۰ هزار میلیارد تومان به روشی دیگر به دست افراد آسیب پذیر برسد.[۳]

انتقال «یارانه واردات» اقلام اساسی به حساب خانوار

بررسی جدول قانون هدفمندی یارانه ها نشان می دهد کل پرداختی نقدی و غیرنقدی دولت به خانوارهای ایرانی به عنوان یارانه، حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان است؛ در حالی که یارانه واردات بر اساس اعلام عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

مشخص است در صورتی که یارانه دولت به واردات محصولات اساسی که تاثیری در معیشت خانوارها نیز ندارد، قطع شده و معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز شود، قدرت خرید خانوار بیشتر از وضعیت فعلی افزایش خواهد یافت.

به گفته یک مسئول دولتی در مصاحبه با مسیر اقتصاد، وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیری بر کاهش قیمت محصولات نداشته و ندارد، چرا با این اقدام تولید داخلی تحت فشار قرار بگیرد و مصرف کننده نیز نتواند نیاز خود را تامین کند؟

در همین راستا نیاز است تا کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با بررسی مجدد نحوه تخصیص ارز دولتی به واردات محصولات اساسی، هر چه سریعتر زمینه حذف این یارانه بی تاثیر را مهیا کرده و معادل همان میزان یارانه را به حساب خانوارها واریز کند.

با توجه به رقم ۵۰ هزار میلیارد تومانی یارانه واردات، در صورت واریز این یارانه به حساب سرپرستان خانوار، میزان یارانه دریافتی هر فرد به بیش از ۸۰ هزار تومان در ماه خواهد رسید.

پینوشت:

[۱] وزارت جهاد کشاورزی؛ کد خبر: ۱۰۶۹۳۳

[۲] خبرگزاری صداسیما؛ کد خبر: ۲۳۳۸۷۵۶

[۳] خبرگزاری ملت؛ کد خبر: ۴۱۶۳۱۸

انتهای پیامغذاو کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.