۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۹۴۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

عباسی رایزن اقتصادی ایران در شهر نجف، هزینه‌ بالای تشریفات گمرکی را مهمترین مشکل در انتقال کالاهای مصرفی از ایران به عراق دانست. وی همچنین راه اندازی مراکز عرضه مستقیم کالای ایرانی در مرز با عراق و اختصاص اعتبار به خریداران عراقی را ۲ روش سریع و کم هزینه در افزایش میزان صادرات ایران به عراق عنوان کرد.

عارف عباسی رایزن اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در شهر نجف در گفتگو با مسیر اقتصاد مهمترین مشکل انتقال کالاهای مصرفی از ایران به عراق را هزینه‌ی بالای تشریفات گمرکی دانست.

به گفته وی این مسئله صادرات ایران به عراق را تا حد قابل توجهی تحت تاثیر قرار داده است و لازم است که هرچه سریعتر با تدبیر مسئولین برطرف شود.

هزینه بالای تشریفات گمرکی مانع اصلی صادرات کالا از ایران به عراق

عباسی گفت: هزینه تشریفات گمرکی به ویژه در سمت عراق، تابع قانون خاصی نیست و بر اساس نظر مافیای مستقر در هر گذرگاه و بازارچه مرزی، متغیر است. به همین دلیل قیمت برخی‌ کالاهای ایرانی پس از ورود به عراق تا بیش از ۳ برابر (و حتی گاهی ۱۰ برابر) افزایش می‌یابد.

رایزن اقتصادی ایران در نجف به عنوان راه حل پیشنهاد کرد: مسئولین ایرانی اقداماتی را در جهت کنترل مافیای حاکم بر گمرکات عراق توسط دولت این کشور صورت دهند و یا با سرمایه‌گذاری در زیرساخت های گمرکی عراق، در فرآیند ترخیص کالا از گمرکات عراق مشارکت نموده و هزینه‌ها را کاهش دهند.

وی همچنین عدم وجود مراکز عرضه مستقیم کالاهای ایرانی در عراق را مشکل دیگری در مسیر توسعه صادرات به عراق دانست و افزود: مصرف کننده عراقی باید بتواند اجناس ایرانی را با ارائه ضمانت و خدمات پس از فروش دریافت کند.

اختصاص اعتبار به خریداران عراقی و راه اندازی فروشگاه های اجناس ایرانی

عارف عباسی در ادامه نقش اختصاص اعتبار به خریداران عراقی برای واردات از ایران را در توسعه صادرات ایران به عراق مهم دانست و پیشنهاد کرد که صندوق توسعه ملی اعتبار مورد نیاز خریداران عراقی کالا و خدمات ایرانی را تامین کرده و به آنان اختصاص دهد.

رایزن اقتصادی ایران در نجف به عنوان کم‌هزینه‌ترین و سریعترین راه افزایش صادرات به عراق، پیشنهاد کرد فروشگاه‌هایی در ۷ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی ایران و عراق ایجاد شود؛ به گونه‌ای که شهروندان عراقی بتوانند بدون ارائه روادید وارد حریم گمرکی ایران شوند، اقلام مورد نیاز خود را خریداری نمایند و بدون پرداخت عوارض گمرکی به داخل خاک عراق منتقل کنند.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.