۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۷۰۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۱ دسته: اقتصادِ محور مقاومت، تجارت و دیپلماسی
۰

عربستان سعودی قصد دارد به منظور کاهش صادرات ایران به عراق، در منطقه‌ای به وسعت یک میلیون هکتار، در صنعت دام و طیور عراق سرمایه گذاری کند. مواد غذایی حدود ۳۶ درصد از صادرات ایران به عراق را تشکیل می‌دهد. آل سعود امیدوار است با این دست اقدامات، ایران را از بازار عراق خارج کرده و صادرکنندگان ایرانی را از بازار این کشور محروم نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد رژیم سعودی که از مواجهه سیاسی و امنیتی با ایران درمانده، به مواجهه اقتصادی با ایران روی آورده و تاکنون اقدامات متعددی را در جهت تشدید فشار اقتصادی بر ایران صورت داده است.

تلاش عربستان برای خارج کردن ایران از بازار مواد غذایی عراق

این کشور در تازه ترین اقدام خود قصد دارد به منظور کاهش صادرات ایران به عراق، در منطقه‌ای به وسعت یک میلیون هکتار، در صنعت دام و طیور عراق سرمایه گذاری کند.[۱]

آل سعود تاکنون با افزایش تولید نفت، ایجاد ناامنی در بازارهای خارجی ایران مثل سوریه و یمن، ایجاد اخلال در روابط تجاری ایران و پاکستان و همچنین تطمیع عراق به سرمایه‌گذاری در زیرساخت های این کشور به شرط دوری از ایران، به اقتصاد کشور ضربه زده است.

ضرورت بازنگری در نوع تجارت با عراق

ایران برای دفاع از منافع خود در بازار عراق باید در نوع تجارت خود با این کشور بازنگری کند. سرمایه‌گذاری در زیرساخت های عراق، ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک و انتقال سرریز برخی از صنایع به این کشور، اقدامات مهمی است که بدون انجام آن ها بعید است که صادرات ایران به عراق پابرجا بماند.

انتقال سرریز برخی از صنایع ایران مانند لوازم خانگی، مصالح ساختمانی، شیشه و پتروشیمی به عراق، می‌تواند علاوه بر حذف هزینه‌های گمرکی، بیمه و مالیات، راه را برای توسعه صادرات محصولات ایرانی-عراقی به بازار کشورهای عربی هموار سازد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری آناتولی yon.ir/HnrGY

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.