۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۴۳۵ ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷ دسته: مالیات
۰

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: لایحه بودجه سال آینده متناسب با شرایط جنگ اقتصادی تدوین نشده است. در این بودجه اتکا به درآمدهای نفتی بسیار بالاست و از ظرفیت های درآمدی بزرگی مانند مالیات بر عایدی سرمایه غفلت شده است. مالیات بر عایدی سرمایه مالیاتی است که به توده ها و مردم اصابت نمی‌کند و می تواند درآمد دولت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در این روزها مشغول بررسی لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال ۹۸ است.

به گفته دکتر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، این لایحه متناسب با شرایط جنگ اقتصادی تنظیم نشده است؛ چراکه در آن به درآمدهای نفتی تکیه شده و از درآمدهای قابل توجه مالیاتی نظیر مالیات بر عایدی سرمایه غفلت شده است.

افزایش درآمد مالیاتی کشور با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه

پورابراهیمی با اشاره به لزوم جایگزینی درآمدهای مالیاتی با درآمدهای نفتی در بودجه عنوان کرد: بر اساس فاکتورهای علمی، جایگزینی درآمدهای واقعی به جای درآمدهای نفتی امکانپذیر است. ۳۰ تا ۴۰ درصد از منابع قابل وصول مالیاتی، در کشور تبدیل به فرار مالیاتی می شود. در صورتی که این منابع شناسایی شوند سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌توانیم از محل فرارهای مالیاتی درآمد داشته باشیم.

وی افزود: مالیات بر عایدی سرمایه یکی از پایه‌های مالیاتی اقتصاد ایران است که مورد توجه قرار نگرفته است. از طریق اجرای این قانون، حجم بالای مالیات وارد درآمدهای کشور خواهد شد؛ مالیاتی که به توده‌ها و مردم کاری ندارد.

درآمدهای سهل الوصول نفتی مانع حرکت به سمت درآمدهای دیگر

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین گفت: متأسفانه همیشه دولت‌های ما عادت داشتند که از درآمدهای سهل‌الوصول استفاده کنند تا اینکه برای کسب درآمد تلاش کنند. جریان نفت در بودجه ما مثل شیر مادر برای طفل است که راحت‌ترین و سهل‌الوصول‌ترین غذا است.

وی افزود: دولت‌ها علاقه‌مند به حرکت در ساختار بودجه‌ای نفتی هستند. بسیاری از ذخایر نفتی ما با قطر و امارات مشترک است و اگر نفروشیم، منابع ما را به غارت می‌برند؛ بنابراین معتقدم دولت باید با استفاده از راهکارهای موجود، حتماً نفت بفروشد اما درآمدهای نفتی را وارد بودجه نکند.[۱]

سنگ اندازی دولت برای تصویب مالیات بر عایدی سرمایه

گفتنی است طرح مالیات بر عایدی سرمایه از تیرماه سال جاری با رای بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان برای بررسی مورد تایید قرار گرفت. این طرح اکنون پس از ماه ها کش و قوس و مخالفت برخی نمایندگان، در کمیسیون اقتصادی بررسی و با کلیات آن موافقت شد.

اما در جریان بررسی جزئیات طرح، علاوه بر اینکه دولت با طرح مذکور مخالفت کرد، هیچ نماینده ای از سازمان امور مالیاتی در جلسه کمیسیون حضور نیافت. وعده دولت برای ارائه لایحه کلان، بهانه این مخالفت غیرکارشناسی بوده است.

اما تجربیات سال های اخیر حاکی از آن است که دولت هیچگاه در ارائه چنین لایحه هایی، اقدام ننموده است؛ اصلی ترین نمونه و مثال آن نیز لایحه اصلاح نظام بانکی است.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری مهر کد خبر ۴۵۰۶۰۵۷

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.