۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۲۹۰ ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱ دسته: کشاورزی
۰

دهقانی نیا مدیرکل نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از رشد ۴.۵ برابری قاچاق دام در ۸ ماه نخست سال جاری خبر داد. کارشناسان معتقدند سیاست گذاری و نظارت نادرست دولت بر روند تامین گوشت قرمز داخلی، مهمترین دلیل افزایش میزان قاچاق دام بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بررسی قیمت های بازار گوشت قرمز طی ماه های اخیر نشان از رشد چند برابری قیمت این محصول غذایی در بازار دارد که عوامل مختلفی در افزایش قیمت این محصول تاثیر داشتند.

بر اساس آخرین آمارها ایران میزان مصرف گوشت قرمز در ایران حدود یک میلیون و صد هزار تن در سال است که از این میزان حدود ۹۰۰ هزار تن از طریق تولیدات داخلی تامین و مابقی از سایر کشورها وارد می شود.

عدم نظارت و سیاست گذاری صحیح در تولید و عرضه گوشت قرمز داخلی باعث فرصت جویی دلالان و واسطه گران دام شد تا در نهایت عرضه دام به بازارهای داخلی کاهش پیدا کند.

رشد ۴.۵ برابری قاچاق دام در ۸ ماه نخست سال جاری

۲۵ دی ماه مدیرکل نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز میزان قاچاق دام اعلام کرد: در هشت ماهه سال ۹۶ به میزان ۱۶۶ هزار و ۳۹۴ راس بود که این میزان در هشت ماه ابتدایی سال ۹۷ با رشد ۴.۵ برابری مواجه شده و به میزان ۹۲۶ هزار و ۴۷۷ راس دام رسیده است.

حمیدرضا دهقانی‌نیا با بیان اینکه هم‌‌اکنون بیشترین قاچاق دام به کشورهای همسایه از جمله عراق صورت می‌گیرد، به پیچیدگی‌های تثبیت دام قاچاق اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال صاحب دام آن را به لب مرز برده و رها می‌کند و این دام به آن سوی مرز می‌رود.

وی افزود: از سوی دیگر دلالان وارد کار می‌شوند و با عشایر ارتباط گرفته و آن‌ها را وسوسه به پرداخت بهایی گزاف می‌کنند. در این حالت نیز عشایر مسیر خود را طی کرده و دام را در جایی رها کرده و باقی ماجرا را به دلال محول می‌کند که تمام این‌ها پیچیدگی‌های مقابله با قاچاق دام را مشخص می‌کند.

مدیرکل نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: تمام این مشکلات به دلیل بی‌‌‌هویتی دام عشایر است؛ و لازم است مسیرهای کوچ آنها مشخص و از سوی دیگر دامشان نیز هویت‌‌دار شود.

تصویب آئین نامه جدید خرید و فروش دام برای جلوگیری از قاچاق

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تصویب شیوه‌‌نامه ضوابط خرید و فروش و حمل و نگهداری دام خبر داد و اعلام کرد: شیوه‌‌نامه جدید حمل دام برای ابلاغ به وزیر کشور ارسال شد.

مدیرکل نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: بر اساس این شیوه‌‌نامه از این به بعد تنها دامی می‌تواند خرید و فروش شود که دارای پلاک هویت باشد که این پلاک هویت باید از سامانه هویت وزارت جهاد برای تمامی دام‌ها تهیه شود.

دهقانی‌نیا ادامه داد: این پلاک شناسه‌ای ۱۵ رقمی و قابل رویت است که روی گوش دام نصب می‌شود و همه دام‌ها باید این پلاک را داشته باشند و صاحب دام با مراجعه به پنجره واحد کشاورزی باید ضمن ثبت دام خود این پلاک را نیز ثبت کند که دامدار برای دامی که تازه متولد می‌شود ۵ روز فرصت دارد که این پلاک هویتی را دریافت کند.

وی افزود: از این پس خرید و فروش دام نیز در سامانه وزارت جهاد کشاورزی ثبت می‌شود و بدون انجام این روند خرید و فروش دام غیر قانونی است.

مدیرکل نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به ضوابط حمل و نقل دام‌ها اضافه کرد: براساس شیوه‌‌نامه جدید حمل دام تنها از جانب شرکت‌های حمل و نقل که حامل گواهی بارنامه از سامانه برخط سازمان راهداری هستند، مجاز است و برای این کار نیز شرکت حمل و نقل باید استعلام گواهی بهداشتی و حمل دام را از پنجره واحد جهاد کشاورزی انجام دهد.[۱]

لزوم تغییر سیاست دولت در تامین گوشت قرمز بازار

تصویب شیوه نامه جدید می تواند تاثیرات مثبتی در جلوگیری از قاچاق دام داشته باشد، اما همچنان متضمن کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار نیست و باید برای کاهش قیمت این محصول اقدامات دیگری نیز از سوی دولت صورت بگیرد.

بررسی ها نشان می دهد علیرغم ورود جدی شرکت پشتیبانی امور دام برای عرضه گسترده گوشت قرمز وارداتی در فروشگاه ها، اما حضور دلالان در چرخه تامین گوشت قرمز، باعث عدم کاهش قیمت این محصول شده است.

تفاوت قیمت گوشت قرمز و دام در کشورهای همسایه دلیل اصلی حضور دلالان و واسطه گران است و از آنجایی که دولت یارانه ارزی به واردات این محصولات پرداخت کرده و در اختیار فروشگاه ها قرار می دهد، واسطه گران با خرید این محصولات آن را در بازارهای آزاد به قیمت بالاتر به فروش می رسانند.

به همین منظور نیاز است تا دولت از سیاست پرداخت یارانه ارزی به واردات گوشت قرمز یا دام زنده خودداری کرده و با پرداخت یارانه ریالی به تولید و مصرف کنندگان داخلی، اقدام به مدیریت بازار کند.

پینوشت:

[۱] اقتصاد پنهان، کد خبر: ۱۸۶۷۳

انتهای پیام/ غذاو کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.