۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۱۲۵ ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵ دسته: تولید، سیاست صنعتی کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دولت چین از سال ۲۰۱۵ میلادی برنامه بلندپروازانه «ساخت چین ۲۰۲۵» را باهدف بهبود توان تولید داخلی در بخش های مختلف صنعتی، در دستور کار قرار داده است. صنعت داروسازی یکی از بخش هایی است که در این برنامه گسترده، به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است. دولت چین قصد دارد ضمن بومی سازی این صنعت و کاهش وابستگی به واردات دارو از شرکت های غربی، شرایط را برای ایجاد شرکت های بزرگ چینی، به منظور حضور در بازار داروی دیگر کشورهای جهان فراهم نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد «ساخت چین ۲۰۲۵» برنامه سیاست صنعتی دولت چین است که توسط کگیانگ نخست وزیر این کشور در ماه می سال ۲۰۱۵ میلادی اعلام شد. این برنامه سیاستی با هدف بهبود ظرفیت تولید صنایع، از طریق سرمایه گذاری جمعی و اصلاح سیاست های صنعتی، در دستور کار دولت چین قرار گرفته است.

این ایده نوآورانه که توسط دولت چین از سال ۲۰۱۵ اجرایی می شود، تأثیر بسزایی در رشد کسب و کارهای داخلی چین داشته است. همچنین دولت چین با بهره گیری از ابزارهای مختلف فناوری اطلاعات توانسته است تا محصولات تولیدکنندگان چینی را در معرض دید عموم قرار دهد.

بومی سازی صنعت داروسازی در برنامه «ساخت چین ۲۰۲۵»

صنعت داروسازی یکی از بخش هایی است که در برنامه گسترده «ساخت چین ۲۰۲۵» به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا دولت چین قصد دارد با احیا و بازسازی صنعت داروسازی، وابستگی کشورش را به داروهای خارجی کاهش دهد.

در این باره شی جینپینگ رئیس جمهور چین می گوید: وجود بیماری های متنوع به دلیل جمعیت زیاد در چین موجب شده تا بسیاری از شرکت های داروسازی خارجی به دنبال استفاده از ظرفیت بالقوه بازار چین باشند.

رئیس جمهور چین با بیان اینکه ایالت متحده آمریکا و بریتانیا از جمله کشورهایی هستند که وارد بازار دارو چین شده اند و نقش بسزایی در واردات دارو به این کشور دارند، تصریح کرد: دولت به دنبال این است تا با بومی سازی بسیاری از اقلام مورد نیاز دارویی، وابستگی خود به خارجی ها را کاهش دهد و از این طریق صنعت داروسازی چین را در جهان مطرح نماید.

وی گفت: سیاست دولت چین برای بهبود صنعت داروسازی، تنها محدود به بازارهای داخلی نمی شود و نگاهی به بازارهای دارویی سایر نقاط جهان نیز داریم.

تحقیق و توسعه حلقه مفقوده صنعت داروسازی چین

همانطور که گفته شد بازار داروی چین هم اکنون در اختیار شرکت های توسعه یافته غربی است. تحقیق و توسعه حلقه مفقوده صنایع داروسازی چین است. در واقع عدم سرمایه گذاری شرکت های داروسازی چین در بخش تحقیق و توسعه موجب شده تا این شرکت ها توانایی رقابت با شرکت های خارجی را نداشته باشند.

بررسی ها نشان می دهد، هم اکنون شرکت های داروسازی چینی ۵ درصد از درآمد فروش خود را در بخش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می کنند؛ این در حالی است که شرکت های داروسازی در آمریکا ملزم شده اند که ۲۰ درصد از درآمد فروش خود را در بخش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری نمایند.

دولت به دنبال ادغام شرکت های کوچک

بدین منظور دولت چین قوانین الزام آوری را در دستور کار خود قرار داده است تا شرکت های دارویی چینی ملزم به رعایت استانداردهای ایمنی بیشتری شوند. این سیاست دولت موجب شده تا شرکت های دارویی کوچک نتوانند، استانداردهای لازم را رعایت کنند.

در واقع این قوانین هوشمندانه طوری وضع شده است که در نهایت شرکت های فعال در صنعت دارو، از طریق ادغام با یکدیگر شرکت های بزرگ تری را تشکیل دهند و از «اقتصاد مقیاس» بهره مند شوند؛ چراکه شرکت های کوچک دارویی با رعایت استانداردهای مذکور متحمل هزینه های سنگین می شوند و رعایت کردن این استانداردها تنها از عهده شرکت های بزرگ دارویی بر می آید.

منبع: دیپلمات yon.ir/VQMgU

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.