۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۹۷۰ ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

در طول سال های اخیر ارزهای دیجیتالی با تکیه بر فناوری بلاک چین، به دلیل مزایای متعددی که در انجام پرداخت و تسویه های بین المللی دارند، با استقبال مواجه شده اند. معماری سیستم های پرداختی مبتنی بر بلاک چین به نحوی است که بدون نیاز به حساب های ارزی متعدد، استفاده از دلار و سیستم های پرداختی کنونی، معاملات را به طور مستقیم انجام می دهد. این سیستم های پرداختی به دلیل سرعت و کارایی بالا، رفته رفته در حال جایگزینی با سیستم سوئیفت هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد ارزهای دیجیتالی به طور فزآینده ای برای انجام پرداخت های بین المللی در حال کسب شهرت هستند. سرعت بالا، هزینه پایین و امنیت مطلوب این قبیل سیستم های پرداختی باعث می شود تا کسب و کارها و افراد در سراسر جهان به طور جدی به انجام پرداخت و تسویه معاملات از طریق ارزهای دیجیتالی توجه کنند.

بیت کوین تحولی در شیوه پرداخت های بین المللی

بیت کوین یکی از ارزهای دیجیتالی شناخته شده در جهان است و به همین دلیل این ارز دیجیتالی به عنوان نمونه ای جهت توضیح نحوه کارکرد ارزهای دیجیتالی در پرداخت های بین المللی انتخاب می شود. بیت کوین با استفاده از فناوری بلاک چین یک شکل کاملاً جدید از معماری پرداخت ها را ایجاد کرده است.

دارایی های بیت کوینی در یک کیف پول دیجیتالی نگهداری می شوند که از تکنیک های رمزنگاری پیشرفته برای محافظت از آن ها استفاده می شود. صاحب این کیف پول الکترونیکی برای پرداخت های بین المللی یا داخلی، از بیت کوین موجود در کیف پول خود به طور مستقیم پول را برای دریافت کننده ارسال می کند.

نیاز به دلار در معاملات با استفاده از ارزهای دیجیتالی از بین می رود

سابقه معاملات در بلوک ها جمع آوری می شود و توسط جامعه کاربران بیت کوین مورد تأیید قرار می گیرد. در این حالت یک بلوک معتبر به زنجیره بلوک ها اضافه می شود که قابل تغییر نیست. بنابراین بلاک چین یک مجموعه ثبت شده و غیرقابل برگشت از تمام معاملات پرداخت شده است.

بیت کوین زمانی که شروع به کار می کند معاملات را به صورت جداگانه انجام می دهد. بدین ترتیب درست همانند یک سیستم تسویه ناخالص آنی (شبیه ساتنا) و صرف نظر از این که از یک ارز بین المللی مانند دلار استفاده شود، انتقال وجه را انجام می دهد.

معماری فناوری بلاک چین نیازی به حساب های ارزی متعدد ندارد

مشاهده می شود که این روش پرداختی که بر بلاک چین تکیه دارد، نیاز به بانک های کارگزار و واسط و همچنین سیستم های پرداختی آنی ناخالص از قبیل Fedwire آمریکا یا سیستم سوئیفت را رفع می کند.

در صورتی که انجام پرداخت های بین المللی توسط بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتالی انجام شود، دیگر نیاز به مدیریت حساب های مختلف با چندین ارز نیست و یک حساب یا کیف پول الکترونیکی می تواند پرداخت ها به سراسر جهان را پوشش دهد.

از آنجایی که این پرداخت ها سریع هستند، لذا ریسک جریانات نقدی و ریسک های اعتباری از بین می رود و هزینه های انجام پرداخت ها نیز نسبت به سیستم های قدیمی کنونی به طور چشمگیری کاهش می یابد. برای کسب و کارهایی که در چندین کشور مختلف قرار دارند، استفاده ارز دیجیتالی می تواند مدیریت ارزهای خارجی را تسهیل کند.

حل مشکل نوسان قیمت ارزهای دیجیتالی با استفاده از استیبل کوین ها

یکی از مشکلات ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین نوسان ارزش آن ها است. اما امروزه برای حل این مشکل از ارزهای دیجیتالی باثبات یا استیبل کوین ها استفاده می شود. این نوع از ارزهای دیجیتالی به یک دارایی با ارزش ذاتی، مانند طلا یا ارزهای باثبات متصل هستند و می توانند مشکل ارزهای دیجیتالی بدون پشتوانه و روش های قدیمی در زمینه انجام پرداخت ها را حل کنند.

به عبارت دیگر یک استیبل کوین ارز دیجیتالی با قیمت ثابت است. قیمت اکثر ارزهای دیجیتال توسط بازار تعیین می شود که در آن خریداران و فروشندگان کوین ها را مبادله می کنند و قیمت بر حسب عرضه و تقاضا مشخص می شود؛ در مقابل، استیبل کوین ها به دنبال دستیابی به قیمت ثابت هستند. در این صورت بدون نگرانی بابت تغییر ارزش این ارزهای دیجیتالی، میتوان از آن ها در انجام سریع و راحت تر نقل و انتقال بین المللی و داخلی استفاده کرد.

سیستم سوئیفت در مقابل بلاک چین منسوخ شده است

تا پیش از این سیستم های پرداختی متمرکز و مبتنی بر دلار از قبیل سوئیفت رقیبی نداشتند؛ اما با ظهور فناوری بلاک چین شرایط تغییر کرده است و این فناوری امکان ارائه خدمات نقل‌ و انتقال پیام های بین بانکی در حوزه بین المللی را  فراهم کرده است.

در بستر فناوری بلاک چین چندین زیرساخت متعدد دیگر نیز توسعه یافته است که هر یک از آن ها به تنهایی توانایی رقابت جدی با سوئیفت را دارند. در حقیقت عملاً سوئیفت در برابر چنین ساختارهایی از نظر فنی منسوخ شده است.

منبع: امریکن اکسپرس yon.ir/Dedbi

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.