۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۹۴۹ ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت آمریکا پس از شروع جنگ تجاری با چین اقدام به تخصیص یارانه ۱۲ میلیارد دلاری به کشاورزان خود کرد تا از کاهش تولید محصولات کشاورزی جلوگیری نماید. به طور خاص این کشور به منظور کاهش زیان احتمالی کشاورزان خود، تلاش کرد دیگر واردکنندگان دانه سویا از جمله اتحادیه اروپا را جایگزین چین در صادرات دانه سویا نماید. بر این اساس در طول ماه های اخیر، میزان واردات دانه سویا توسط اتحادیه اروپا از آمریکا بیش از دو برابر شده و سهم این کشور از بازار سویای کشورهای اروپایی به ۷۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از شروع جنگ تجاری میان چین و آمریکا، دولت ایالات متحده به منظور حمایت از کشاورزان خود و جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی آنان، اقدام به حمایت ۱۲ میلیارد دلاری از کشاورزان کرد.

دانه سویا به دلیل واردات گسترده چین از آمریکا از جمله محصولاتی بود که از سوی دولت چین، به منظور اقدام متقابل در لیست افزایش تعرفه کالاهای وارداتی از آمریکا قرار گرفت.

تصمیم چینی ها برای افزایش تعرفه واردات دانه سویای وارداتی از امریکا به کاهش فروش سویای آمریکایی در بازارهای جهانی منجر شد و در نتیجه قیمت این محصول افت کرد.

دولت آمریکا شرایط صادرات سویا به اروپا با «تعرفه صفر» را فراهم کرد

مقامات آمریکایی در ادامه برای جبران خسارت کشاورزان آسیب دیده در این جنگ تجاری اقدام به مذاکره با کشورهای بزرگ واردکننده دانه سویا کردند؛ تا از این طریق بتوانند محصولات تولیدی کشاورزان خود را به فروش برسانند.

به عنوان مثال در ماه های گذشته دولت آمریکا طی مذاکراتی با اتحادیه اروپا درصدد جایگزینی بازار این منطقه به جای بازار چین برای محصولات خود بود.

۲۵ جولای سال جاری و پس از دیدار نماینده اتحادیه اروپا با رئیس جمهور آمریکا، دو کشور به منظور کاهش تعرفه محصولات غیرصنعتی به توافق رسیدند که این محصولات شامل موادشیمایی، دارویی، محصولات پزشکی و سویا، با تعرفه صفر مورد معامله قرار بگیرد.

رشد ۱۱۲ درصدی صادرات سویا آمریکا به اتحادیه اروپا

حال با شروع سال جدید میلادی کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا با انتشار گزارشی از وضعیت واردات دانه سویا اعلام کرده است: آمریکا تبدیل به بزرگترین تامین کننده سویا این اتحادیه تبدیل شده است.

بر اساس اعلام کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا میزان واردات دانه سویا این اتحادیه از آمریکا در دو ماه جولای و دسامبر حدود ۵.۲ میلیون تن بوده است که نشان دهنده ی رشد ۱۱۲ درصدی واردات این محصول نسبت به سال گذشته از آمریکا است.

بررسی ها نشان می دهد در دو ماهه جولای و دسامبر سال ۲۰۱۸، آمریکا با تامین ۷۵ درصدی نیاز اتحادیه اروپا به سویا در صدر بزرگترین صادرکنندگان این محصول به کشورهای عضو این منطقه قرار گرفته است.

برزیل، کانادا و اوکراین دیگر کشورهای تامین کننده دانه سویا اتحادیه اروپا در ماه های جولای و دسامبر بودند که سهم ۱۹، ۲ و ۱ درصدی از کل واردات دانه سویا این اتحادیه داشتند.

کمک اتحادیه اروپا به آمریکا با اختصاص سهم ۷۵ درصدی از بازار داخلی

آمار سال های قبل نشان می دهد که سهم سویا آمریکا از بازار اروپا همواره کمتر از کشور برزیل بوده و در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد در نوسان بوده است.

اما پس از تشدید جنگ تجاری کشورهای آمریکا و برزیل، مقامات کشورهای اروپایی شرایط را برای واردات بیشتر این محصول از آمریکا فراهم کرده اند و به این ترتیب سهم آمریکا به بیش از ۷۵ درصد افزایش یافته است.

کمک ایران و اتحادیه اروپا به کشاورزان آمریکایی متضرر از جنگ تجاری با چین

در این میان بازار دیگر کشورهای واردکننده سویا، همچون ایران نیز مورد توجه کشاورزان آمریکایی قرار گرفته است؛ به طوریکه در اواخر سال گذشته میلادی ظرف تنها چند هفته ۱۱ محموله دانه سویا به میزان ۷۵۰ هزار تن، از آمریکا به مقصد ایران بارگیری شد؛ که حدود ۳۰ درصد از کل نیاز سالانه کشور است.

در واقع عدم مدیریت و انتخاب هوشمندانه مبادی وارداتی محصولات اساسی کشاورزی از سوی مسئولین موجب شد ایران نیز به مانند اتحادیه اروپا، که مهم ترین شریک تجاری و اقتصادی آمریکاست، بیشترین کمک را به کشاورزان آمریکایی متضرر از جنگ تجاری با چین انجام دهد؛ درحالیکه خود از تحریم های همه جانبه آمریکا رنج می برد.

منابع:

دنیای غلات yon.ir/HzGPu

اسپوتنیک yon.ir/7O5Yg

تریدمپ yon.ir/KxC6D

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.