۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۹۰۶ ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

بررسی وضعیت تولید محصولات کشاورزی در چین نشان می دهد دولت این کشور، توجه ویژه ای به حمایت از کشاورزان دارد و بخش کمی از نیاز غذایی جمعیت گسترده این کشور از طریق واردات تأمین می شود. تعیین قیمت تضمینی برای محصولات تولیدی، تخصیص یارانه به خرید مواد اولیه کشاورزی و افزایش تعرفه های گمرکی محصولات وارداتی، از جمله برنامه های حمایتی چین از کشاورزان داخلی است.

به گزارش مسیر اقتصاد چین پرجمعیت ترین کشور جهان حدود ۲۲ درصد از جمعیت کل کره زمین را دارا است؛ به همین دلیل دولت این کشور برای تأمین محصولات غذایی مورد نیاز این جمعیت گسترده، برنامه های متعددی را اجرا نموده است.

از مساحت ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر مربعی چین حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد را مزارع کشاورزی شامل می شود. این درحالیست که اغلب مناطق این کشور به دلیل شرایط کوهستانی، مستعد کشاورزی و تولید غذا نیست.

از سویی دیگر علیرغم محدودیت زمین های زراعی در چین، بخش کشاورزی این کشور بزرگترین بخش کشاورزی در جهان است که صدها میلیون نفر در این بخش با حمایت دولت مشغول به فعالیت هستند.

در حال حاضر چین از لحاظ تولید غلات، پنبه، میوه، سبزیجات، گوشت، مرغ، تخم مرغ و محصولات ماهیگیری، رتبه اول را در جهان دارد و از طریق ظرفیت های بازرگانی و تجاری خود در جهان اقدام به فروش محصولات خود نیز می کند.

حمایت از کشاورزان اولویت اصلی چین در تأمین محصولات غذایی

مقامات دولتی چین از سال های گذشته به منظور تداوم روند تامین نیاز بازار داخلی خود اقدام به حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی با اهمیت، از طریق تعیین قیمت حداقلی برای این محصولات کرده اند.

به عنوان مثال قیمت مصوب گندم طی دو سال گذشته در چین، حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد بیشتر از قیمت جهانی این محصول بوده است و دولت این کشور به هیچ عنوان واردات را بر تولید داخلی ترجیح نداده است.

از سویی دیگر حمایت دولت چین از تولید محصولاتی دیگر نظیر ذرت و پنبه و نیشکر طی سال های گذشته منجر به افزایش تولید و ذخایر استراتژیک این محصولات شده است.

یارانه های کشاورزی در چین چندین برابر سطح جهانی

بررسی سطح یارانه های حمایتی دولت چین از بخش کشاورزی در مقایسه با کشورهای عضو OECD، ژاپن و کره جنوبی نشان از چندبرابر بودن یارانه های چین نسبت به این کشورها دارد.

به عبارت دیگر چینی ها در سال ۲۰۱۵ حدود ۳۱۶ میلیارد دلار به بخش کشاورزی خود یارانه پرداخت کرده بودند که در مقایسه با کشورهای عضو OECD به مراتب بیشتر بوده است؛ هرچند از نظر نسبت یارانه به تولید و یا نسبت یارانه به تعداد خانوارهای مشغول در بخش کشاورزی، کشورهای توسعه یافته به مراتب جلوتر از چین قرار دارند.

حمایت از تولید محصولات کشاورزی در چین به منظور کاهش هزینه های تولید و قیمت تمام شده این محصولات انجام می گیرد تا کشاورزان این کشور وضعیت معیشتی مناسبی داشته باشند.

تعیین قیمت تضمینی مهم ترین حمایت دولت چین از کشاورزان

غلات و محصولات پروتئینی، دو جیره غذایی اصلی مردم چین به شمار می رود؛ به نحوی که دولت این کشور به منظور تامین امنیت غذایی معمولا از تولید این محصولات حمایت می کند.

در حال حاضر دولت چین اقدام به حمایت قیمتی از تولید محصولاتی نظیر گندم، برنج، سویا، پنبه و چغندر قند می کند به نحوی که سطح قیمت پرداختی به کشاورزان به مراتب بالاتر از قیمت های جهانی این محصولات است.

به عنوان نمونه حداقل قیمت هر تن گندم درجه ۱ تا ۳ تولیدی کشاورزان در چین طی سال گذشته حدود ۳۴۶ تا ۳۶۶ دلار تعیین شد که به مراتب بیشتر از قیمت جهانی این محصول بود؛ قیمت هرکیلو گرم گندم در چین با احتساب نرخ ارز سامانه نیما حدود ۳۳۰۰ تومان است.

از سویی دیگر دولت چین به منظور مدیریت هزینه های تولید محصولات کشاورزی با پرداخت یارانه به خرید ماشین آلات کشاورزی و سوخت، قیمت نهایی مواد اولیه مورد نیاز کشاورزان را برای آنان کاهش می دهد. همچنین دولت چین با وضع تعرفه واردات برای محصولات کشاورزی که در داخل این کشور تولید می شوند، از تولیدکنندگان خود حمایت می کند.

حمایت از تولید دانه سویا مهم ترین برنامه فعلی دولت چین

دولت چین اخیرا نیز به منظور مدیریت بازار و تامین محصولات مورد نیاز خود اقدام به تغییر سیاست حمایت از تولید دانه سویا در مقایسه با ذرت کرده است.

از سال ۲۰۱۴ تا کنون دولت چین حمایت های خود از دانه سویا را لغو کرده است؛ به نحوی که این اقدام دولت چین منجر به کاهش تولید این محصول و رشد تولید ذرت در این کشور شد.

طی چند سال اخیر میزان تولید ذرت چندبرابر افزایش پیدا کرد به نحوی که میزان تولید و ذخایر ذرت چین در سال جاری به بیش از ۲۵۰ میلیون تن خواهد رسید.

از سویی دیگر به دلیل کاهش تولید دانه سویا وابستگی چین به واردات این محصول از آمریکا بیشتر شد، تا در نهایت طی سال گذشته و با شروع جنگ تجاری میان این دو کشور، چین با مشکلات بسیاری برای تامین این محصولات مواجه شود.

منابع:

رویترز yon.ir/bFeEo

کشاورزی موفق yon.ir/Odg6s

فیوچر دایرکشن yon.ir/YlvVy

رویترز yon.ir/HdmUT

دنیای غلات yon.ir/JMWr8

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.