۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۸۴۹ ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

خزائی رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی ایران، ضمن راهبردی دانستن روابط تجاری با عراق برای جمهوری اسلامی ایران گفت: استفاده از مطالبات ایران در عراق به منظور رفع مشکلات صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، یکی از راهکارهایی است که باید از سوی بانک مرکزی در دستور کار قرار بگیرد تا شاهد تداوم صادرات برق، گاز و خدمات فنی به عراق باشیم.

به گزارش مسیر اقتصاد محمد خزائی معاون وزیر اقتصاد و رئيس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک های فنی ایران در جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی پیرامون قرارداد تجارت دوجانبه با عراق ضمن اشاره به برخی پیچیدگی‌های ارتباط دو کشور، راهکارهایی در خصوص توسعه روابط تجاری دوجانبه و همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق ارائه کرد.

خزائی با بیان اینکه ایران تاکنون در راهبرد خود مبنی بر ایجاد پیوند و تقویت روابط همه‌جانبه با عراق، شاهکار کرده است، گفت: چراکه این کار علی رغم جنگ هشت ساله با رژیم سابق عراق و همچنین تلاش‌های دشمن در جهت اختلاف افکنی میان دو کشور صورت گرفته و به مدت سه دهه ادامه پیدا کرده است.

لزوم نگاه بلندمدت به عراق

وی ادامه داد: روابط ما با عراق بسیار راهبردی و مهم است. نگاه ما به عراق باید هم در جهت کسب منافع مشروع و هم در جهت جلوگیری از خسارت‌های احتمالی در آینده باشد. باید برای گسترش روابط با عراق هزینه بدهیم. اگر نگاهمان به عراق را اصلاح نکنیم، سیاستگذاری‌های اشتباهی خواهیم داشت و در آینده خسارت خواهیم دید.

خزائی با ناپایدار دانستن تجارت یک طرفه با عراق، به لزوم بهره‌مندسازی این کشور از تجارت با ایران اشاره کرد و گفت: حفظ تعادل تجاری و حضور در بازار عراق حتی اگر مقداری از منافع ما کم کند، برای ما بهتر خواهد بود. بهتر است که ما الآن به این شکل هزینه کنیم تا اینکه بعدها هزینه نظامی‌ بپردازیم.

پیچیدگی‌های روابط ایران و عراق

معاون وزیر اقتصاد در توضیح برخی از پیچیدگی‌های روابط ایران و عراق  گفت: ما در رابطه با عراق باید حضور و نفوذ آمریکا را در نظر داشته باشیم. شرایط این کشور به گونه‌ای است که گاهی عراقی‌ها در بسیاری از مسائل، بدون در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی با آمریکا نمی‌توانند کاری انجام دهند.

وی افزود: عراقی‌ها علی‌رغم اشتراکات فراوان فرهنگی و دینی، روابط مستحکم اقتصادی و … و همچنین میل باطنی به تقویت روابط با ایران، گرفتار مسائلی نظیر اختلافات داخلی، افراد باقی مانده از حزب بعث، ملاحظات مربوط به جهان عرب، نفوذ آمریکا و … هستند که همین مسئله سبب می‌شود در برخی امور با ما همراهی نکنند.

خزائی همچنین به رصد مراودات ایران و عراق توسط دشمنان اشاره کرد و گفت: باید برای جلوگیری از سوء استفاده دشمن، برخی از مراودات خود با عراق را علنی نکنیم.

دلایل تعلل عراق در انعقاد توافقنامه‌های تجاری

رئيس سازمان سرمایه‌گذاری کمبود نیروی متخصص و ملاحظات سیاسی را از دلایل مهم ناتوانی عراق در انعقاد توافقنامه‌های تجاری دانست که البته با پیگیری مستمر و اقناع طرف عراقی می‌توان بر آن فائق آمد.

وی افزود: به عنوان نمونه موافقتنامه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری متقابل پس از آنکه سال ها در دستور کار بود اخیرا به امضا رسید. اما عراقی‌ها هنوز بر سر تبادل متن انگلیسی یا عربی آن کوتاهی می‌کنند. موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف که یکی از سه موافقتنامه اساسی و پایه‌ای در اقتصاد است نیز قصه مشابهی دارد.

خزائی در ادامه به ارائه برخی راهکارها برای توسعه صادرات به عراق پرداخت و گفت: ارتباطات گمرکی بین دو کشور باید بهبود یابد. لازم است به منظور تسهیل جریان تجارت، دو یا سه محلی که مورد توافق طرفین است به دستگاه ایکس ری مجهز شود و پنجره واحد گمرکی شکل بگیرد.

وی همچنین خواستار تنظیم مشوق‌های خاص صادراتی برای کسانی شد که با رعایت استاندارد، به عراق کالا صادر می‌کنند و افزود: این اقدام علامت های روشنی در خصوص رویکرد ایران نسبت به بازار عراق نشان می‌دهد و موجب همراهی طرف مذاکره کننده عراقی با ما می‌شود.

رفع موانع صادرات خدمات با استفاده از مطالبات ایران در عراق

معاون وزیر اقتصاد از مشکل انتقال پول به عنوان یکی از موانع اساسی توسعه صادرات به عراق یاد کرد و گفت: این مشکل صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به عراق را دچار مشکلات جدی کرده است. با این حال عراق جزو معدود کشورهایی است که در روابط بانکی بیشترین همکاری را با ایران دارند.

وی افزود: به همین دلیل لازم است توسط بانک مرکزی و با کمک نظام بانکی و فعالین بخش خصوصی ترتیباتی صورت پذیرد که بتوانیم از مطالباتمان از عراق در جهت رفع مشکلات صادرکنندگان خدمات فنی به این کشور و همچنین سرمایه‌گذاری‌های مشترک استفاده کنیم.

انتهای پیامتجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.