۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۸۲۵ ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۳ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

برزی مهر دبیر سندیکای صنعت برق، برگزاری همایش های سالانه اقتصاد مقاومتی را در بازنگری و رصد عملکرد نهادها در حوزه اقتصاد کشور بسیار با اهمیت و ضروری دانست. به گفته وی اقتصاد برق، مهمترین چالش کنونی این صنعت محسوب می‌شود و بررسی زوایای گسترده این موضوع در همایش‌ها و رویدادهای مرتبط، می‌تواند اهمیت و ضرورت توجه به آن را به درستی روشن کند. پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «انرژی؛ پیشران اقتصاد ایران» بهمن ماه سال جاری برگزار می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد  شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی به منظور رصد و پایش اقتصاد مقاومتی در کشور و در ادامه‌ی برگزاری چهار همایش اقتصاد مقاومتی، «پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی» را با موضوع «انرژی، پیشران اقتصاد ایران» در بهمن ماه سال جاری برگزار می نماید.

این همایش معتبرترین رویداد اقتصاد مقاومتی در سطح کشور است که سالانه برگزار می شود و در آن به بررسی و پایش مهمترین مسائل مرتبط با اقتصاد مقاومتی به عنوان الگوی اقتصادی کشور پرداخته خواهد شد.

در همین راستا، گفتگویی با سپهر برزی مهر دبیر سندیکای صنعت برق انجام شده که در ادامه آمده است.

رصد عملکرد نهادها در همایش سالانه اقتصاد مقاومتی ضروری است

سوال: شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی هر سال در پایان بهمن ماه و هم زمان با سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، همایش سالانه ای را به منظور رصد و پایش اقتصاد مقاومتی در کشور، تقویت پایه های علمی و پژوهشی اقتصاد مقاومتی و ارائه پیشنهادهای عملیاتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی برگزار می کند. به نظر شما این همایش های سالانه تا چه میزان می تواند به پیشرفت اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند؟

پاسخ: بدون تردید در شرایطی که اقتصاد کشور بیش از هر زمان دیگری به پیاده سازی و اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیاز دارد، برگزاری چنین همایشی برای بازنگری و رصد عملکرد نهادهای مرتبط، به ویژه در حوزه اقتصاد کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نباید این مساله را فراموش کنیم که امروز اقتصاد ایران علاوه بر رکود و کمبود نقدینگی، با موج تازه‌ای از تحریم‌ها نیز مواجه شده است. در این شرایط که شاید نتوان امید چندانی به همراهی کشورهای اروپایی نیز بست، اجرای دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تنها راهکار پیش روی ما محسوب می شود.

برپایی همایش با چنین رویکردی می تواند دیدگاه‌ها و رویکردهای صاحب نظران اقتصاد و تصمیم‌سازان این حوزه را دوباره بر روی موضوع اقتصاد مقاومتی متمرکز کرده و زمینه‌ای را فراهم کند که با اتکا بر توان ساخت داخل و بهره گیری از ظرفیت‌های صنعتی و اقتصادی کشور بتوانیم در پیشبرد اهداف توسعه ای کشور اثرگذار باشیم.

انرژی مهم ترین پیشران اقتصاد کشور

سوال: امسال پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در زمینه انرژی و با عنوان «انرژی، پیشران اقتصاد ایران» برگزار خواهد شد. به نظر شما بخش انرژی چه جایگاهی در سیاست های اقتصاد مقاومتی و پیشرفت اقتصاد کشور دارد؟

پاسخ: در کشوری که بزرگترین منابع نفت و گاز دنیا را در اختیار دارد، از نظر میزان ظرفیت تولید برق در رتبه چهاردهم دنیا قرار دارد و ظرفیت‌های جغرافیایی بسیار گسترده‌ای برای تولید انرژی‌های پاک دارد، انرژی مهمترین پیشران اقتصاد محسوب می شود.

با این حال تا امروز به درستی از این ظرفیت ارزشمند بهره‌گیری نشده است. علی رغم تلاش دولت‌های مختلف برای کاهش وابستگی به خام فروشی نفت و افزایش بهره‌گیری از سایر ظرفیت‌های صنعت انرژی، برای ایجاد یک توسعه پایدار و فراگیر، هنوز وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی نگران‌کننده و آسیب‌رسان است.

ظرفیت بالای صنعت برق کشور

در کنار ظرفیت‌های قابل توجه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، نباید و نمی‌توان از پتانسیل صنعت برق به عنوان یکی از صنایع زیرساختی و حیاتی کشور غافل شد. صنعت برق ایران علاوه بر این که مهمترین زیرساخت توسعه صنعتی کشور محسوب می‌شود، ظرفیت های قابل توجهی برای صدور برق به عنوان یک کالا و همچنین صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی دارد. این صنعت که یکی از داعیه‌داران خودکفایی در طول چهار دهه پس از انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، بیش از ۹۷ درصد از صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور را به خود اختصاص داده است.

نباید این مساله را از نظر دور داشت که ایران می‌تواند به هاب انرژی منطقه بدل شود و برق به عنوان یکی از ارکان صنعت انرژی کشور، بالاترین پتانسیل را برای عملیاتی شدن این هدف که در سند چشم انداز ۱۴۰۴ هم پیش بینی شده است، در اختیار دارد.

موقعیت جغرافیایی ایران و اختلاف افق با کشورهای همسایه، در کنار ظرفیت بالای تولید برق، خطوط گسترده انتقال و همچنین توان مهندسی و نیروی انسانی، شرایطی منحصر به فرد برای صنعت برق ایران ایجاد کرده است. همین شرایط می‌تواند به یک موتور قدرتمند برای توسعه صنعتی و اقتصادی کشور بدل شود.

صنعت انرژی ایران به ویژه در حوزه صنعت برق، با انبوهی از پتانسیل‌ها و توانمندی‌ها، تنها نیازمند یک عزم ملی، سیاست گذاری جامع و بازنگری کلی به ویژه در اقتصاد انرژی است که علاوه بر منافع ملی، رفاه جامعه و سیاست‌های کلان کشور، منافع این صنایع اشتغال زا را نیز به عنوان مهمترین زیرساخت‌های پیشرفت کشور در نظر بگیرد.

مهم ترین چالش های صنعت برق کشور

سوال: مهم ترین مشکلات و چالش های کشور در حوزه صنعت برق چیست؟

پاسخ: اقتصاد برق، مهمترین چالش کنونی این صنعت محسوب می‌شود. بررسی زوایای گسترده این موضوع در همایش‌ها و رویدادهای مرتبط می‌تواند اهمیت و ضرورت توجه به آن را به درستی روشن کند.

در حال حاضر عدم شفافیت در ساختار اقتصادی صنعت برق، یارانه‌های پنهان، مابه‌التفاوت قابل توجه قیمت تمام شده و تکلیفی برق و همچنین بدهی چندین هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو به بخش خصوصی که بیش از هر چیز ناشی از همین ساختار نامناسب است، بزرگترین مانع پیش روی توسعه صنعت برق ایران محسوب می شود.

پینوشت:

اخبار و اطلاعات پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی از طریق سایت همایش قابل دسترسی است.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.