۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۴۸۲ ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹ دسته: تولید، تولید داخلی کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دولت اندونزی طی سالیان متمادی به دنبال این بوده است که با وضع قوانین الزام آور، داخلی سازی در صنایع راهبردی خود را افزایش دهد. در همین راستا، وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی با وضع قوانین کارآمد، شرکت های فعال در صنایع نفت و گاز را ملزم به افزایش حداقل ۱۵ درصدی عمق ساخت داخل در بخش های مختلف این صنعت نموده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در سیاست صنعتی بسیاری از کشورهای جهان، وضع قوانین الزام آور برای ارتقاء داخلی سازی در کالاهای مختلف تولیدی قابل مشاهده است؛ قوانینی که به رونق کسب و کار شرکت های داخلی و ایجاد شغل های متعدد منجر می شود.

اندونزی به‌عنوان چهارمین کشور پرجمعیت دنیا، یکی از کشورهای موفق آسیایی در زمینه رشد اقتصادی است. در دو دهه اخیر، این کشور رشدی پایدار را تجربه کرده و هنوز نیز در حال رشد است. همچنین این کشور آسیایی به عنوان یکی از کشورهایی شناخته می شود که توجه ویژه به بهبود داخلی سازی در صنایع مختلف را در دستور کار خود قرار داده است.

اندونزی به دنبال افزایش ۱۵ درصدی داخلی سازی در صنایع نفت و گاز

دولتمردان اندونزی طی سالیان متمادی همواره به دنبال این بوده اند تا قوانین الزام آور در بخش های مختلفی که سهم بسزایی از تولید دارند، وضع نمایند. یکی از اقدامات مؤثر دولت، اعمال قوانین کارآمد در بخش انرژی (عمدتا صنایع نفت و گاز) بود تا از این طریق بتواند، از تولیدکنندگان اندونزیایی حمایت کند.

به موجب وضع این قوانین در سال ۲۰۰۹ میلادی، عمق ساخت داخل در بخش انرژی اندونزی از ۴۹ درصد به ۶۳ درصد در سال ۲۰۱۱ میلادی رسید. بررسی ها نشان می دهد، در اوایل سال ۲۰۱۱ میلادی، عمق ساخت داخل در تمامی صنایع بخش انرژی این کشور آسیایی حداقل ۵۱ درصد بوده است. پس از آن سال ها، وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی، قوانینی را وضع نمود که صنایع نفت و گاز در این کشور از رشد قابل توجهی برخوردار شدند.

طبق برنامه ریزی های انجام شده توسط این وزارتخانه، بایستی تا سال ۲۰۱۶، عمق ساخت داخل در صنایع حفاری نفت و گاز اندونزی در بخش دریا از ۳۰ به ۴۵ درصد افزایش می یافت. همچنین این میزان در صنایع در بخش زمین از ۳۵ درصد به ۷۵ درصد می رسید. دولت اندونزی موفق شد تا بخشی از برنامه ریزی های انجام شده را محقق نماید.

در جدول ذیل به اقدامات و برنامه های آتی دولت اندونزی به منظور بهبود داخلی سازی در صنایع نفت و گاز آمده است.

بر اساس جدول فوق میزان حداقل داخلی سازی در بخش های مختلف صنعت نفت و گاز، از جمله حفاری، کشتی رانی و دیگر خدمات، برای سال های آتی تعیین شده است.

بهبود داخلی سازی با تسهیل فرآیندهای بروکراتیک

نکته بسیار مهمی که در قوانین اندونزی برای بهبود داخلی سازی به آن توجه شده و یکی از اهداف اصلی آن محسوب می‌شود، «تسهیل فرایندهای بروکراتیک» است.

بر این اساس، قوانین دولت اندونزی حاکی از این است که دولت های محلی از اختیارات قابل توجهی برخوردارند. به عنوان نمونه دولت های محلی اختیار صدور مجوزهای منطقه ای در فرآیند تصویب و توسعه برخی طرح های اقتصادی را دارند.

حمایت از نیروی کار بومی

ویژگی دیگری که در قوانین دولت اندونزی به آن تأکید شده، حمایت از نیروی کار بومی است. مطابق قانون، به‌کارگیری نیروی کار خارجی صرفاً در بخش‌هایی مجاز است که شهروندان اندونزیایی توانایی انجام آن را ندارند.

استخدام کارکنان خارجی مستلزم موافقت نهادهای قانون‌گذار است و حقوق و مزایای پرداختی به آن‌ها نیز توسط این نهادها کنترل و محدود می‌شود. همچنین شرکت‌های داخلی نیز ملزم هستند شهروندان بومی را در اولویت استخدام خود قرار دهند.

 منابع:

سیات جی بی جی اندونزی yon.ir/gRUPD

مقاله اقدامات دولت ها برای بهبود داخلی سازی در صنایع نفت و گاز yon.ir/HulPM

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.