۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۱۶۹ ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴ دسته: انرژی کارشناس: صالح رحیمی
۰

در سال ۲۰۱۴ شرکت SESB مالزی به دلایلی اقدام به افزایش نرخ تعرفه برق مصرفی مشترکان خود نمود. در این میان افزایش تعرفه مشترکان خانگی بر حسب مصرف صورت گرفت؛ به گونه‌ای که مشترکین کم مصرف تقریبا هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشتند، اما مشترکین بسیار پر مصرف با افزایش قیمت تا ۲۵ درصد روبرو شدند.

به گزارش مسیر اقتصاد در کشور مالزی شرکت­‌های مختلفی در ایالت­‌ها و مناطق فدرالی در حوزه تولید و توزیع برق فعالیت می­‌کنند. از جمله این شرکت‌­ها، شرکت SESB است که تنها شرکت تولید و توزیع برق در ایالت صباح[۱] و منطقه فدرالی لابوان[۲] کشور مالزی است. ۸۰ درصد از SESB تابعه شرکت TNB و ۲۰ درصد از آن متعلق به دولت است.

در سال ۲۰۱۴ شرکت SESB به دلیل افزایش هزینه‌­های عملیاتی و نگهداری، افزایش هزینه بابت ارتقا کیفیت و قابلیت اطمینان زیرساخت‌ها و همچنین کاهش سوبسید دولت بر روی سوخت نیروگا­ه‌­ها، اقدام به افزایش نرخ تعرفه برق مصرفی مشترکان خود نمود.

مشترکین کم مصرف برق در مالزی تشویق می‌شوند

در این میان افزایش تعرفه مشترکان خانگی بر حسب مصرف صورت گرفت به گونه­ ای که مشترکین کم‌مصرف تقریبا هیچ­‌گونه افزایش قیمتی نداشتند اما مشترکین بسیار پرمصرف حتی با افزایش قیمت بیشتر از ۲۵ درصد نیز روبرو شدند.

در واقع مشترکینی که مصرف ماهانه برق آن­ ها کمتر از ۲۰۰ کیلو وات ساعت بود، به ازای هر کیلو وات ساعت همان مقدار قبل را پرداخت می­‌کردند؛ همچنین میزان افزایش قیمت برق برای مشترکینی که مصرف ماهانه آن ها ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلو وات ساعت بود، حداکثر ۹ درصد افزایش یافته است.

اما مشترکینی که بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلو وات ساعت در ماه مصرف می­‌کردند و تا پیش از این به ازای هر کیلو وات ساعت ۳۳ سنت پرداخت می­‌کردند، در قبض ­های جدید باید ۴۴ سنت برای هر کیلو وات ساعت پرداخت کنند و روی قبض برق از ۶ رینگیت تا ۱۴ رینگیت افزایش اعمال شد.

همچنین مشترکین با مصرف ۳۵۰ تا ۵۰۰ کیلو وات ساعت در ماه مقدار افزایش ۶ تا ۲۳ رینگیت در قبضشان اعمال گردید و مشترکینی که بیشتر از ۵۰۰ کیلو وات ساعت مصرف می­‌کردند از ۱۷ درصد تا ۲۵ درصد افزایش قیمت در قبض برقشان اعمال شد.

در جدول زیر نحوه تغییر تعرفه برق مشترکین خانگی توسط شرکت SESB مالزی نشان داده شده است.

معافیت کم مصرف ­ها از پرداخت هزینه طرح های انرژی های تجدیدپذیر

مطابق جدول فوق عوارض دیگری تحت عنوان FiT[۳] نیز برای مشترکین برق خانگی لحاظ شده است که مربوط به انرژی­‌های تجدیدپذیر است. منظور از FiT مکانیسمی برای مشارکت مصرف‌کنندگان برق در کمک به توسعه طرح‌­های کوچک حوزه انرژی ­های تجدیدپذیر تا ظرفیت ۳۰ مگاوات در کشور مالزی است.

میزان این مشارکت که توسط نهادی به نام SEDA محاسبه می­گردد به شکل عوارض در قیمت برق وارد می‌شود. مقدار FiT برای هر مشترک به میزان ۱.۶ درصد از مبلغ قبض آن مصرف­‌کننده است. به این ترتیب همان طور که در جدول مشخص است، آن مشترکی که میزان بیشتری برق مصرف می­کند و به تبع آن مبلغ بیشتری می­‌پردازد، مقدار FiT بیشتری نیز پرداخت خواهد کرد.

همچنین شرکت SESB برای تشویق مردم به مصرف کمتر برق، مشترکین خانگی که ۳۰۰ کیلو وات ساعت و کمتر از آن در ماه مصرف می­‌کنند را از پرداخت FiT معاف کرده است.

پینوشت:

[۱] Sabah

[۲] Labuan

[۳] Feed in Tariff

منبع: سایت شرکت SESB

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.