۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۱۳۳ ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بیات، معاون ازیابی کیفیت سازمان استاندارد ایران گفت: عدم رعایت شرایط زنجیره سرد مواد غذایی در سمت عراق، کیفیت کالاهای ارسال شده از ایران را کاهش می‌دهد و باعث سلب اعتماد مصرف کننده عراقی می‌شود. به گفته وی برای توسعه صادرات به عراق و حضور بلند مدت در این کشور، لازم است طرف ایرانی در زیرساخت های آن کشور سرمایه گذاری کند و مواردی همچون انبار، سردخانه و آزمایشگاه کنترل کیفیت را در این کشور احداث نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد مسلم بیات معاون ارزیابی کیفیت سازمان استاندارد ایران در جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی پیرامون قرارداد تجارت دوجانبه با عراق گفت: توسعه صادرات به عراق و حضور بلند مدت در این کشور نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیرساختی است.

توسعه صادرات به عراق با احداث انبار، سردخانه و آزمایشگاه

بیات به عنوان مثال به لزوم وجود انبار و سردخانه در گمرکات عراق برای دپوی کالاهای ایرانی اشاره کرد و گفت: ارسال مواد غذایی از ایران به عراق تا لب مرز در شرایط مناسب و تامین زنجیره سرد مواد غذایی انجام می‌شود، اما در آن سوی مرز دیگر معلوم نیست که چه اتفاقی رخ می‌دهد؛ زیرا اغلب کالاهای صادرشده از ایران نیازمند تخلیه و بارگیری مجدد در عراق هستند. هرگونه شوک حرارتی مواد غذایی را از حالت استاندارد خارج می‌کند و به کیفیت محصولات آسیب می‌رساند. این مسئله اعتماد مصرف کننده عراقی به کالاهای ایرانی را از بین خواهد برد.

وی افزود: طبعا برای حل این مشکل یا باید مسئله حمل یکسره کالا به عراق را حل کرد و یا در سمت عراق به مقدار نیاز انبار و سردخانه ساخته شود. مسئله حمل و نقل یکسره کالا از ایران به عراق چیزی است که باید با توجه به زیرساخت ها و شرایط موجود در حمل و نقل کالا از ایران به عراق مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. اما در صورتی که امکان دستیابی به این هدف در کوتاه مدت وجود نداشته باشد، باید مسئله احداث سردخانه‌ها در دستور کار قرار بگیرد.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان استاندارد در این خصوص گفت: اگر ما به دنبال توسعه صادرات به عراق و حضور بلند مدت در این کشور هستیم پیشنهاد می‌کنم که حتما در آنجا سردخانه‌های بزرگ ایجاد کنیم.

ساخت آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت در عراق توسط ایران

مسئله دیگری که بیات به آن اشاره کرد اهمیت احداث آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت برای عراق بود. از آنجا که عراق تشکیلات کافی و مناسب برای کنترل کیفیت کالا را ندارد، سرعت و سهولت ارسال کالا از ایران به عراق کاهش یافته است.

به گفته معاون ارزیابی و کیفیت سازمان ملی استاندارد، این سازمان در صورت تخصیص اعتبارات لازم، می‌تواند آزمایشگاه‌های مورد نیاز را در عراق ایجاد کند.

وی افزود: ما می‌توانیم به لحاظ خدمات فنی و آموزش نیروی انسانی نیز به آنان کمک کنیم تا خودشان اداره آزمایشگاه‌ها را بر عهده بگیرند.

بیات در نهایت به این نکته تاکید کرد که تجارت یک طرفه با عراق آسیب‌پذیر است و باید با سرمایه‌گذاری در آن دسته از زیرساخت های عراق که موجب منفعت طرفین خواهد شد، بهره عراق را از تجارت با ایران بیشتر کرد.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.