۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۱۰۶ ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷ دسته: کشاورزی
۱

بلند نظر، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز، در واکنش به تکذیب خبر تعیین قیمت ۱۷۰۰ تومانی برای گندم از سوی سازمان برنامه و بودجه، گفت: برخی با اعلام چنین قیمت هایی به دنبال فریب کشاورزان هستند و این موضوع در نهایت باعث بی اعتمادی کشاورزان به دولت و مجلس خواهد شد.

سید احمد بلند نظر عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفتگو با مسیر اقتصاد نسبت به چگونگی تعیین قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید توضیحاتی ارائه کرد و خواستار اصلاح هر چه سریعتر این قیمت شد.

این کارشناس حوزه کشاورزی با اشاره به تکالیف قانونی دولت نسبت به خرید تضمینی گندم از کشاورزان گفت: دولت موظف است همه ساله قیمت خرید محصولات اساسی مطرح در قانون را تا پایان شهریور ماه اعلام کند.

وی ادامه داد: طی سال های اخیر قیمت خرید تضمینی محصولات مطرح در قانون در موعد مقرر اعلام نشده و تاخیر در اعلام قیمت ها اولین تخلف دولت در زمینه خرید تضمینی این محصولات از کشاورزان است.

تعیین نادرست قیمت خرید تضمینی گندم طی سه سال اخیر

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز تصریح کرد: دومین تخلف دولت در زمینه اجرای قانون خرید تضمینی، عدم قیمت گذاری صحیح این محصولات است؛ به طوریکه طی سه سال اخیر قیمت خرید محصولات فوق الذکر در قانون، مطابق با هزینه های تولید و تورم تعیین نشده است.

بلند نظر تاکید کرد: قیمت گندم طی دو سال گذشته تنها  ۲.۳ درصد افزایش پیدا کرده بود و در سال جاری نیز علیرغم تاکید کشاورزان و کارشناسان بر قیمت حداقل ۲ هزار تومانی این محصول، ۱۶۰۰ تومان تعیین شده است.

وی اظهار داشت: تعیین قیمت ۱۶۰۰ تومان برای هر کیلوگرم گندم با هزینه های تولید و معیشت خانوارهای کشاورزان مطابقت ندارد و این موضوع آسیب های فراوانی برای تولید این محصول به وجود خواهد آورد.

فریب کشاورزان توسط دولت با عدم اجرای وعده افزایش قیمت گندم

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در واکنش به خبر تعیین قیمت ۱۷۰۰ تومانی برای گندم طی روزهای گذشته و سپس تکذیب این قیمت از سوی سازمان برنامه و بودجه هم گفت: برخی ها در دولت، کشاورزان را فریب می دهند. این اقدام دولت و مجلس باعث بی اعتمادی کشاورزان خواهد شد و همانگونه که کارشناسان و کشاورزان نیز اعلام کرده بودند، قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۹۸-۹۷ حداقل باید ۲ هزار تومان باشد.

بلند نظر تصریح کرد: نمایندگان مجلس که ناظر بر حسن اجرای قوانین هستند باید نظارت جدی بر عملکرد دولت در حوزه خرید تضمینی گندم داشته باشند و اجازه زمین خوردن تولید داخلی در این بخش را ندهند.

لزوم تعیین صحیح قیمت گندم مطابق با هزینه های تولید

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در ادامه با اشاره به هزینه های تولید گندم در کشور نیز گفت: طی سال های اخیر هزینه های تولید و معیشت کشاورزان چندین برابر افزایش پیدا کرده است؛ اما دولت اصرار دارد فقط برخی از هزینه های تولید را در محاسبه قیمت لحاظ کند.

بلند نظر ادامه داد: بر اساس سیستم فعلی تعیین قیمت گندم و سایر محصولات زراعی در دولت و شورای اقتصاد هیچ نظری از کشاورزان گرفته نمی شود. عدم مشورت با کشاورزان و در نتیجه عدم رعایت نظرات آنان در قیمت گذاری این محصول اثرات منفی بسیاری را بر تولید محصولات کشاورزی دارد.

انتهای پیام/ تولید گندم

  1. کلا دولت تدبیری برای قشر محروم جامعه ندارد اقای نوبخت کارگر . مردم فقیر . راننده خلاصه تمام اقشار ضعیف جامعه هر کدام بنحوی از این گندم روزی جمع میکنند چرا اینو نمیدونی لطفا حق مردم ضعیفو پیمال نکن اقای رئیس جمهور چرا مخالفه چرا
    اقای رئیس جمهور چرا تخلف میکنه در مورد قیمت گذاری چرا
    اقای رئیس جمهور چرا سه سال تمام قیمت این محصوله استراتژیکو تکون نداد چرا

    ۱۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.