۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۰۵۳ ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰ دسته: پایش اقتصاد مقاومتی، دولت و حکمرانی
۰

فیروزی سرپرست مرکز ملی پایش محیط کسب و کار وزارت اقتصاد، در جلسه آسیب شناسی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: در حال حاضر سازمان برنامه و بودجه توان راستی آزمایی گزارش دستگاه ها از اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی را ندارد. در این شرایط برای بهبود عملکرد ستاد فرماندهی در تحقق اقتصاد مقاومتی، لازم است فرآیند تعریف پروژه های اولویت دار اصلاح شود و جایگاه ستاد و دبیرخانه آن نیز تقویت گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد جلسه اخیر کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در روز دوشنبه ۱۰ دی ماه با موضوع «آسیب شناسی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» برگزار شد.

در این جلسه که با حضور مسئولان سازمان برنامه و بودجه، وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی برگزار شد، فعالیت های سه سال گذشته ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و دبیرخانه آن مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گرفت.

ناتوانی سازمان برنامه در نظارت بر اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی

علی فیروزی سرپرست مرکز ملی پایش محیط کسب و کار وزارت اقتصاد در این جلسه گفت: یکی از نکاتی که به منظور پیاده سازی کامل اقتصاد مقاومتی می بایستی مورد توجه قرار بگیرد، اصلاح کندی و ضعف های اجرایی در سازمان برنامه و بودجه است. به عنوان مثال تصویب دیرهنگام و کارشناسی نشدن برنامه ها و پروژه ها از این دست موارد است.

فیروزی افزود: یکی دیگر از مشکلات موجود این است که گزارش هایی که در سامانه نیپا بارگزاری می شود، صحیح نیست. در واقع زمانی که دستگاه ها گزارش عملکرد خود را در سامانه نیپا بارگزاری می کنند ممکن است درصد پیشرفت و گزارش وارد شده صحیح نباشد. علت این امر این است که راستی آزمایی دقیقی از پروژه ها توسط سازمان برنامه و بودجه به عنوان دبیرخانه ستاد صورت نمی گیرد

تقویت جایگاه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی الزامی است.

این مسئول وزارت اقتصاد گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی و پروژه های اولویت دار دولت به تنهایی نمی تواند کار را جلو ببرد. همچنین بعضی از موضوعات است که خارج از دست قوه مجریه می باشد. به عنوان مثال در بحث کسب و کارها شخصی برای مجوز کسب و کار اقدام می کند و تا انتهای کار پیش می رود، اما در آخر با مشکلات متعددی برای دریافت مجوز از سوی قوه قضاییه و نیروی انتظامی مواجه می شود که وی را از ایجاد اشتغال و کسب و کار خود منصرف می کند.

فیروزی در ادامه افزود: تقریبا ۳۰ درصد از مجوزها را قوه قضاییه صادر می کند و لذا می بایست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و دبیرخانه آن در این زمینه نیز وارد شود و مشکلات را حل و فصل کند.

افزایش تعاملات سازمان برنامه و بودجه با وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی

سرپرست مرکز ملی پایش محیط کسب و کار گفت: زمانی که چند وزارتخانه و دستگاه دولتی پروژه ای را اجرا و پیگیری می کنند ناهنماهنگی ها و مشکلاتی وجود دارد و بعضا باعث می شود که هدف مورد نظر محقق نمی شود.

فیروزی در پایان با تأکید بر عدم جابه جایی دبیرخانه گفت: در حال حاضر پروژه هایی که از سوی دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تعیین می شود، هیچگونه ضمانت اجرایی ندارد. بنابراین برای حل مشکلات ستاد و دبیرخانه آن، سه اقدام اصلاح فرآیندهای اجرایی در سازمان برنامه و بودجه، راستی آزمایی دقیق پروژه ها و تقویت جایگاه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به منظور پیاده سازی کامل اقتصاد مقاومتی ضروری است.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.