۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۹۵۲ ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲ دسته: ارز ترجیحی، بازار ارز، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

بررسی روند بازار گوشت مرغ نشان می دهد علیرغم آنکه دولت ارز دولتی به واردکنندگان دان مرغ پرداخت کرده است، اما این نهاده ها یا به میزان لازم و مورد نیاز وارد نشده یا به دست تولیدکنندگان مرغ گوشتی نرسیده است. در هر صورت، این راهکار به دلیل ضعف هایی که دارد، باعث کاهش عرضه محصول و افزایش قیمت مرغ در بازار شده و لازم است در آن بازنگری شود.

به گزارش مسیر اقتصاد طی هفته های اخیر قیمت مرغ صعودی بوده و در بازار تا ۱۴ هزار تومان نیز افزایش یافته است؛ این در حالیست که ایران یکی از تولیدکنندگان بزرگ این محصول در جهان به شمار می رود.

طی سال های اخیر، ایران تقریبا به خودکفایی در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ دست یافته است؛ اما وجود مشکلات ریشه ای در بخش طیور منجر به ایجاد بحران هایی در زمینه تولید و عرضه مرغ و تخم مرغ شده است.

با بررسی وضعیت تولید گوشت مرغ و تخم مرغ، می توان دریافت که بیش از ۹۰ درصد هزینه های تولید گوشت مرغ وابسته به نهاده های مصرفی مرغ و ۱۰ درصد دیگر مربوط به مکمل های غذایی است.

نهاده های متفاوتی در روند پرورش مرغ قابل استفاده هستند، اما در حال حاضر مرغداران به دلیل به صرفه بودن از ذرت و کنجاله سویا بیش از دیگر نهاده ها استفاده می کنند.

تامین دان مرغ دلیل کاهش عرضه و افزایش قیمت گوشت مرغ

در همین خصوص ۴ دی ماه مهدی یوسف خانی در گفتگو با رادیو اقتصاد اعلام کرد: قیمت مرغ زنده طی روزهای اخیر به ازای هرکیلو در درب مرغداری ۹۳۰۰ تومان و مرغ گرم در کشتارگاه ۱۲۷۰۰ تومان رسیده است.

وی در ادامه اظهارداشت: طی یک ماه اخیر قیمت مرغ به دلیل افزایش نرخ نهاده ها، جوجه یک روزه، هزینه های حمل نهاده های دامی و در یک کلام کاهش تولید بر مدار صعودی قرار گرفته است.

یوسف خانی همچنین افزود: تولید کنندگان به دلیل اعتصاب کامیون داران به شدت نگران تامین خوراک مورد نیاز طیور خود بودند و این عامل منجر به کاهش جوجه ریزی و همینطور افت تولید در سطح واحدهای مرغداری کشور شده است.

این مقام مسئول ضمن اشاره به افزایش نرخ جوجه یک روزه از ۱۲۰۰ به ۳۲۰۰ تومان توضیح داد: هزینه های حمل دو برابر شده و قیمت ذرت دامی و کنجاله سویا در این مدت ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشته است.

واردات دان مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی مانع افزایش قیمت مرغ نشد

این در حالی است که محمد یوسفی رئیس هیئت مدیره انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران ۱ دی ماه طی گفتگویی با رادیو اقتصاد ضمن پاسخ به این پرسش که آیا نهاده های دام و طیور با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار تولید کنندگان قرار نمی گیرد، گفت: هم اکنون میزان نهاده های دامی که شرکت پشتیبانی امور دام به پرورش دهندگان مرغ تحویل می دهد به هیچ وجه کافی نیست.

وی همچنین اظهارداشت: اقلام دامی با ارز دولتی ۳۰ تا ۴۰ درصد نیازهای مرغداران را بیشتر پوشش نمی دهد؛ بنابراین تولید کنندگان مجبورند بقیه خوراک مورد مصرف مرغ را از بازار آزاد تهیه کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران افزود: برخی از واردکنندگان برای واردات نهاده های دامی ارز دولتی دریافت نموده اند ولی این ارز را صرف واردات دیگر کالاها کرده اند.

رشد واردات نهاده ها در تناقض با وضع موجود کشور

جدول زیر بر اساس آخرین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران ارائه شده که در آن به میزان واردات ۵ قلم کالای غذایی اساسی در ۸ ماهه نخست سال جاری و درصد تغییرات آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته پرداخته شده است:

این آمار بیانگر آن است که محصولاتی نظیر ذرت، جو و دانه سویا نسبت به سال گذشته با رشد چند ده درصدی در واردات مواجه شده اند و واردات محصولاتی نظیر کنجاله سویا و روغن خوراکی کاهش یافته است.

محصولاتی نظیر ذرت دامی، جو و کنجاله سویا به عنوان نهاده های مورد نیاز در صنایع دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرند و تاثیر بسزایی در قیمت نهایی گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ دارند.

همانطور که مشخص است دولت به منظور تامین خوراک مصرفی مرغداران سیاست تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان این نهاده ها در پیش گرفته است اما چرخه معیوب و وابسته به واردات دان مورد نیاز برای مرغداران، منجر به برهم خوردن تعادل بازار شده است.

به عبارت دیگر علیرغم آنکه دولت یارانه زیادی به واردات نهاده های دام و طیور اختصاص داده، اما نمی تواند قیمت گوشت مرغ را در سطح معقولی حفظ کند.

متنوع سازی غذای طیور راهکار جلوگیری از افزایش قیمت مرغ

بررسی تجارب کشورهای بزرگ در خصوص تامین نهاده های مورد نیاز صنایع تولید گوشت مرغ نشان می دهد این کشورها به منظور جبران هزینه های تولید و جلوگیری از نوسان قیمت، اقدام به متنوع سازی غذای مرغ های خود از طریق سایر محصولات نظیر سورگوم و جو بدون پوشینه کرده اند.

نمونه بارز این کشورها چین است که طی ماه های گذشته به دلیل جنگ تجاری با آمریکا، اقدام به تولید محصولات جایگزین سویا کرد تا بتواند از روند وابستگی خود به واردات این محصولات بکاهد تا گریبان گیر مشکلات بعدی نشود.

به همین منظور ضروری است تا دولت دوازدهم با توجه به وضعیت کنونی بازار گوشت مرغ از تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان نهاده های دام و طیور صرف نظر کرده و اقدام به جایگزینی روش های مناسب تر نظیر آنچه گفته شد، برای تامین نهاده های مورد نیاز خود کند.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.