۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۹۴ ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

سیدحسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ضمن اشاره به اینکه بیش از همه دولت و دستگاه دیپلماسی باید به فکر برجام و نقض آن باشند گفت: به گفته دولت در این مدت، تفاهم هایی برای سرمایه گذاری ۷۰ میلیارد دلاری در ایران انجام شده است که با تمدید تحریم ها، زمینه این سرمایه گذاری از بین می رود.

سیدحسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن بیان اینکه با تمدید تحریم ها نقض برجام صورت گرفته است، راهکارهایی را برای مقابله با این مسئله پیشنهاد کرد.

نماینده مجلس با اشاره به تصویب تمدید تحریم های ۱۰ ساله تحت عنوان ISA گفت: این مسئله، قطعا و صراحتا نقض برجام محسوب می شود. علیرغم اینکه در برجام و نیز طی توافقی که وزیر امور خارجه مطرح کردند، نبایستی این تحریم ها تمدید می شد، اما آمریکایی ها این تحریم ها را تمدید کردند، بنابراین نقض صریح برجام انجام شده است.

وی افزود: از آنجایی که در توافق برجام اشکالاتی وجود داشت و کمیسیون ویژه برجام در موقع خودش این اشکالات را متذکر شد، ولی تیم مذاکره کننده با تعجیل در موضوع، کمتر توجه به این اشکالات کردند؛ لذا امروز شاهد پیمان شکنی ها و بدعهدی های آمریکایی ها هستیم.

نقوی حسینی با اشاره به اینکه آمریکایی ها از ابتدا عزمی برای انتفاع ایران از برجام نداشتند گفت: آمریکایی ها از ابتدا نمی خواستند برجام را اجرا کنند؛ رفتار ها، اقدامات قانون گذاری و صدور فرمان های دولتی نیز موید همین موضوع است به طوریکه تا امروز بیش از ۱۲ مورد تحریم جدید علیه ما صورت گرفته است. طی روز های گذشته نیز مجددا تحریم جدید علیه ما تصویب شد.

وی تاکید کرد: آمریکایی ها دشمن ملت ما هستند و مانع انتفاع ملت ایران از توافق هسته ای بوده و خواهند بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، توجیه نقض برجام و تحریم های جدید علیه کشور را جفا به ملت، نظام و کشور دانست و گفت: هیچکس نباید در پی توجیه موضوع باشد. آمریکایی ها برجام را به طور صریح و روشن نقض کرده اند؛ بهتر است به جای توجیه و سکوت کردن که با روحیه انقلابی گری سازگار نیست، ما مستقیما همه فشار و مقابله مان را متوجه آمریکایی ها کنیم و از اتحادیه اروپا، شورای امنیت سازمان ملل و جامعه بین الملل به علاوه چین و روسیه که عضو ۵+۱ هستند، بخواهیم که با این عضو متمرد و یاغی خودشان برخورد کنند.

وی ادامه داد: مگر ما تنها با آمریکایی ها توافق کردیم که هر چه دلشان می خواهد بکنند؟ شورای امنیت که توافق را به ثبت رسانده است، چه کاره است؟ چین و روسیه چرا باید سکوت کنند؟ آن ها بایستی این عضو متمرد را سرجایش بنشانند.

نماینده مجلس ضمن اشاره به اینکه دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکره کننده باید پاسخ مناسبی به نقض برجام دهند، گفت: ما بایستی از طریق شورای امنیت، اتحادیه اروپا، ۵+۱ و به طور کلی جامعه بین الملل این مطالبه را داشته باشیم و با مخاطب قرار دادن آن ها، از آن ها بخواهیم که نسبت به توافقی که بین ایران و ۵+۱ انجام شده است متعهد باشند و در مقابل عهدشکنی آمریکا سکوت نکرده و موضع گیری نمایند.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماسی ما بایستی فعال وارد شود، انقلابی عمل کرده و حیثیت آمریکا را در مقابل عهد شکنی نسبت به یک تعهدنامه بین المللی ببرد، نه اینکه در مقام توجیه نقض برجام برآید.

نقوی حسینی درباره نظر نمایندگان نسبت به بدعهدی آمریکایی ها گفت: همکاران ما در مجلس به شدت نسبت به این مسئله عصبانی هستند و این عصبانیت هم مربوط به فراکسیون خاصی نیست. فراکسیون امید، مستقلان و ولایت همگی از نقض برجام توسط آمریکایی ها ناراحت هستند و قطعا مجلس عکس العمل نشان خواهد داد.

وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که اگر در مقابل این عهد شکنی آمریکا، پاسخی از طرف ۵+۱ و … داده نشود، دیگر هیچ تعهدنامه بین المللی قابل دفاع و پایدار نخواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: انتظار ما از آقای رئیس جمهور این است که در مقابل این نقض عهد، انقلابی عمل کرده و پاسخ مناسب آن را بدهد. دستگاه دیپلماسی و رئیس جمهور در مقابل این اتفاق بایستی بخروشد چراکه به گفته خودشان مهمترین دستاورد دولت در این چند سال برجام بوده است که امروز در حال فروپاشی است.

نماینده مجلس گفت: دولت و دستگاه دیپلماسی به خوبی می داند که آمریکایی ها تا به امروز در قول و روی کاغذ به تعهداتشان عمل کرده اند و در عمل اجازه انتفاع ملت ایران از لغو تحریم ها را نداده اند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین دولت بیش از همه بایستی به فکر حفظ و نگهداری از برجام باشد که به قول نمایندگان دولت، در طی این مدت تفاهم هایی برای سرمایه گذاری ۷۰ میلیارد دلار در ایران انجام شده است که با تمدید تحریم ها، زمینه این سرمایه گذاری ها و انتفاع ملت ایران از آن از بین می رود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.