۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۶۴۰ ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ دسته: کشاورزی
۰

شجری مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی، درخصوص وضعیت واردات و صادرات محصولات کشاورزی در ۸ ماه نخست سال جاری، گفت: تراز تجاری بخش کشاورزی در این مدت ۸.۷ درصد از نظر وزنی و ۳۵.۱۳ درصد از لحاظ ارزشی بهبود پیدا کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد  شاهرخ شجری مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی ۱۰ دی ماه در گفتگو با رادیو اقتصاد اعلام کرد: افزایش صادرات و کاهش واردات محصولات کشاورزی طی هشت ماهه سال جاری منجر به بهبودی تراز تجاری در این بخش شده است.

افزایش صادرات و کاهش واردات محصولات کشاورزی

شجری افزود: صادرات محصولات کشاورزی طی هشت ماهه سال جاری به لحاظ وزنی با ۱۵,۷۴ درصد رشد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از سه میلیون و ۹۵۰ هزار تن به چهار میلیون و ۵۷۲ هزار تن رسیده است. از لحاظ ارزشی نیز میزان صادرات با ۱۸.۷۴ درصد رشد از سه میلیارد و ۸۴۴ میلیون دلار طی هشت ماهه سال گذشته به ۴.۶ میلیارد دلاردر هشت ماهه سال جاری افزایش یافته است.

وی همچنین اظهارداشت: واردات محصولات کشارزی نیز در هشت ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه ساله گذشته برمدار کاهشی بوده است؛ به نحوی که از نظر وزنی با ۱,۲۶ درصد کاهش از ۱۲ میلیون و ۹۷۰ هزار تن طی هشت ماهه سال گذشته به ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزارتن در هشت ماهه امسال کاهش یافته است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی گفت: این آمار و ارقام ۶,۹۵ درصد کاهش ارزشی واردات را نشان می دهد؛ میزان واردات در هشت ماهه سال گذشته هفت میلیارد و ۳۴ صدم میلیون دلار بوده که در هشت ماهه سال جاری با ۶.۸ میلیارد دلار افت مواجه شده است.

بهبود ۳۵ درصدی تراز تجاری کشاورزی در ۸ ماهه سال جاری

شجری در پایان اعلام کرد: ماحصل افزایش صادرات و کاهش واردات محصولات کشاورزی طی هشت ماهه سال جاری، بهبود وضعیت تراز تجاری این بخش بوده است؛ به طوریکه تراز تجاری در بخش کشاورزی ۸,۷ درصد از نظر وزنی و ۳۵.۱۳ درصد از لحاظ ارزشی بهبود پیدا کرده است.

گفتنی است به واسطه اجرای قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی این وزارتخانه مسئول تولید و تجارت محصولات کشاورزی محسوب می شود و در این مدت توانسته است موفقیت های چشم گیری در مدیریت بازار این محصولات بدست آورد.

از جمله موفقیت های این وزارتخانه در سال هایی که مدیریت یکپارچه تولید و تجارت بخش کشاورزی را برعهده دارد، رشد ۲۳ درصدی تولید محصولات کشاورزی، بهبود تراز منفی بازرگانی کشاورزی و خودکفایی در تولید محصولات اساسی نظیر گندم و شکر بوده است.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.