۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۱۸۱ ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷ دسته: کشاورزی
۰

سید فاضل شرفی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز، با اشاره به تعیین نادرست قیمت گندم در سال جاری گفت: در سال گذشته به دلیل عدم تغییر قیمت گندم، میزان تولید این محصول در استان خوزستان حدود ۲۰۰ هزار تن کاهش پیدا کرد؛ با قیمت ۱۶۰۰ تومانی گندم برای سال زراعی آینده، میزان تولید گندم بازهم کاهش پیدا خواهد کرد که این موضوع برخلاف امنیت غذایی و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است.

سید فاضل شرفی عضو خانه کشاورز در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به افزایش هزینه های تولید گندم، خواستار اصلاح قیمت این محصول از سوی دولت شد.

این کارشناس مسئول کشاورزی با اشاره به افزایش هزینه های داشت، کاشت و برداشت اعلام کرد در سال جاری این هزینه ها برای هر کشاورز تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که قیمت گندم طی دو سال گذشته تنها ۲.۳ درصد افزایش داشته است و این موضوع باعث کاهش تولید گندم در استان خوزستان، به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گندم در کشور شده است.

قیمتگذاری نادرست عامل کاهش ۲۰۰ هزار تنی تولید گندم در خوزستان

سیدفاضل شرفی با اشاره به بند ۶ و ۷ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی گفت: دولت باید به منظور تامین امنیت غذایی برنامه ی مناسبی برای حمایت از کشاورزی داشته باشد. اما متاسفانه طی سه سال اخیر دولت هیچ برنامه مناسبی برای حمایت از کشاورزی نداشته است و این موضوع باعث ناامیدی کشاورزان از تولید شده است.

وی تاکید کرد: به دلیل سیاست های نادرست دولت طی سال های اخیر تولید گندم در استان خوزستان تا ۲۰۰ هزار تن کاهش پیدا کرد و دولت مجبور شد برای تامین گندم مورد نیاز در این استان اقدام به واردات کند.

۱۹۰۰ تومان حداقل قیمت گندم در سال زراعی ۱۳۹۸

شرفی با اشاره به هزینه های تولید گندم نظیر کود، سم، بذر و ماشین آلات کشاورزی در سال جاری و نیز عدم تغییر قیمت گندم در دو سال گذشته گفت: قیمت گندم باید حداقل ۱۹۰۰ تومان باشد. در این صورت کشاورزان حداقل انگیزه لازم را برای تولید گندم خواهند داشت و در صورت عدم تغییر قیمت باید منتظر هر پیامد منفی در این حوزه باشیم.

این مقام مسئول افزود تولید محصولات آب بر و قاچاق گندم از جمله تبعات منفی تعیین نادرست قیمت گندم است که در سال زراعی جاری”۹۸-۹۷″ احتمال بروز هرکدام آن ها وجود خواهد داشت.

دولت ایران از برنامه های حمایتی دیگر کشورها از کشاورزی الگو بگیرد

شرفی در ادامه با اشاره به وضعیت حمایت از کشاورزی در کشورهای شمالی ایران گفت: اکثر کشورهای توسعه یافته کشاورزی را موتور محرک اقتصاد می دانند و برنامه های حمایتی ویژه ای برای آن دارند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز افزود: به عنوان مثال روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و برخی دیگر از کشورهای بزرگ دنیا حتی تا ۸۰ درصد از هزینه های تولید محصولات کشاورزی را به صورت مستقیم به کشاورزان پرداخت می کنند.

وی اظهار داشت: این در حالی است که کشاورزی خوزستان به دلیل بی توجهی های دولت در حال حاضر از کمبود آب رنج می برد و به دلیل سیاست های ناقص حمایتی وضع مناسبی ندارد.

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.