۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۰۵۶ ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

مسکو و پکن، تصمیم به انعقاد توافقنامه تسویه متقابل ارزهای ملی گرفته اند که تا پایان سال ۲۰۱۸ به امضا خواهد رسید. همچنین این دو کشور در تلاش هستند تا از روش های مختلفی که به کاهش سهم دلار در تجارت دوجانبه منجر می شود، بهره ببرند.

به گزارش مسیر اقتصاد آنتون سیلوانف وزیر امور مالی روسیه اعلام کرد که مسکو و پکن تصمیم به امضای توافقنامه تسویه متقابل ارزهای ملی گرفته اند. این در حالیست که در ماه های اخیر تلاش های چین و روسیه به منظور کاهش سهم دلار در تجارت دوجانبه شدت گرفته است.

در ماه نوامبر، سیلوانف مدعی شده بود که پیش نویس چنین یادداشتی آماده است و مسکو و پکن موافقت کرده اند تا یک گروه کاری نهایی کردن سند و آماده نمودن آن برای امضاء در آینده ای نزدیک را در دستور کار قرار دهند.

چین و روسیه توافقنامه تسویه تجاری با ارزهای ملی منعقد می‌کنند

در این رابطه ایگور شاوالوف رئیس بانک دولتی ونش‌اکونوم نیز اظهار داشت که مسکو و پکن می توانند یک توافقنامه برای تسویه ارزهای ملی را تا پایان سال به امضاء رسانند.

وی ادامه می دهد: ما در واقع یک یادداشت را مورد بحث قرار دادیم. ما تصمیم گرفتیم به این شکل، به سوی پیشنهاد چین گام برداریم. ما موافقت کردیم که مذاکرات میان بانک های مرکزی و همچنین وزارت امور مالی روسیه و وزارت بازرگانی چین ادامه یابد.

وی افزود: چین و روسیه همچنان به افزایش سهم تجارت با ارزهای ملی ادامه می دهند، به علاوه اینکه تسویه امور تجاری طرفین بدون واسطه انجام خواهد شد.

طرح چهاربخشی روسیه برای کاهش وابستگی اقتصاد به دلار

پیش از این آندره کوستین مدیر عامل اجرایی بانک VTB یک نقشه بزرگ چهاربخشی برای کاهش وابستگی روسیه به دلار آمریکا را مطرح کرد که تا حد زیادی توسط وزارت امور مالیه روسیه تایید شد.

این طرح در نظر دارد انتقال تبادلات صادرات و واردات به سمت یورو، یوآن یا روبل را سرعت بخشد تا از این طریق حجم بزرگی از ذخایر روسیه در قلمرو قضایی این کشور قرار گرفته و نیز این کشور بتواند در محل اوراق قرضه یورویی سپرده گذاری کند.

منبع: yon.ir/0g1sG

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.