۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۹۱۸ ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه کارشناس: علی ملک زاده
۰

نتایج پژوهش موسسه تحقیقات سیاست اقتصادی آفریقای جنوبی نشان می دهد وضع مالیات بر عایدی سرمایه تاثیر به سزایی در بهبود کارایی کلی ساختار نظام مالیاتی دارد. بر این اساس CGT با از بین بردن انگیزه افراد در تبدیل درآمدهای مشمول مالیات به عواید سرمایه ای، از فرار مالیاتی جلوگیری می کند. همچنین این پایه مالیاتی با جذب منابع به سمت فعالیت های مولد، به افزایش رشد اقتصادی منجر می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد آفریقای جنوبی از جمله کشورهایی است که مالیات بر عایدی سرمایه را در نظام اقتصادی خود به کار گرفته است. در همین راستا پیش از اقدام به قانون گذاری و تصویب این پایه مالیاتی، مطالعاتی توسط دانشمندان این کشور انجام گرفته است.

گزارش حاضر خلاصه ای از نتیجه پژوهش های موسسه تحقیقات سیاست اقتصادی آفریقای جنوبی است که تحت عنوان «ارزیابی اقتصادی استدلال های مربوط به قانون گذاری مالیات بر عایدی سرمایه آفریقای جنوبی» منتشر شده است.

کاهش فرار و انحرافات مالیاتی با اجرای CGT

اداره مالیاتی آفریقای جنوبی از مالیات بر عایدی سرمایه حمایت می کند. زیرا معتقد است عدم استقرار پایه مالیاتی CGT موجب انحراف سرمایه ها در اقتصاد می شود.

این مشکل به این دلیل رخ می دهد که نبود CGT، در واقع تشویق مالیات دهندگان به تبدیل درآمد مشمول مالیات خود به عایدی سرمایه، باهدف معافیت از مالیات است. مالیات دهندگان ماهر از این ترفند برای جلوگیری از پرداخت مالیات استفاده می کنند.

این مسئله موجب کاهش درآمدهای مالیاتی از ناحیه مالیات بر درآمد شرکت ها و اشخاص شده است. این مشکل موجب فرسایش، کاهش کارایی و تحت تأثیر قرار گرفتن عدالت کلی نظام مالیاتی شده است.

بنابراین مالیات بر عایدی سرمایه یک عنصر بسیار مهم، حیاتی و مکمل برای مالیات بر درآمد است؛ چراکه به یکپارچگی پایه های مالیاتی منجر می شود و می تواند در بهبود روحیه مالیاتی موثر باشد. این استدلال یکی از قوی ترین دلایل ضرورت پایه گذاری مالیات بر عایدی سرمایه است.

تقویت فعالیت‌های مولد و بهبود کارایی پایه‌های مالیاتی با اجرای CGT

تبدیل درآمدهای مشمول مالیات بر درآمد به عواید سرمایه ای برای جلوگیری از پرداخت مالیات، علاوه بر تخریب پایه های مالیاتی، منابع اقتصادی مولد را نیز به خطر می اندازد. بر این اساس با کاهش جذب منابع اقتصادی مولد و تبدیل آن به سرمایه های غیرمولد، رشد اقتصادی واقعی نیز کاهش می یابد.

مالیات بر عایدی سرمایه به طور قابل توجهی انگیزه های تبدیل و انحراف منابع مولد به غیرمولد را کاهش می دهد و از این طریق موجب کارایی منابع و رشد اقتصادی خواهد شد.

پیامد اجرای CGT عادلانه شدن ساختار نظام مالیاتی است

تقریبا در همه کشورهای جهان، کارشناسان خبره مالیاتی اهمیت مالیات بر عایدی سرمایه را برای بهره مندی متناسب از منابع مختلف درآمدی به رسمیت شناخته اند.

مالیات بر عایدی سرمایه نه تنها یک مالیات منصفانه است بلکه موجب افزایش عدالت در ساختار مالیاتی می گردد.

نزدیک ۷۵ درصد درآمد حاصل از عواید سرمایه ای در اختیار ۳ درصد مردم

درآمد حاصل از عایدی سرمايه ای در درجه اول به ثروتمندان متمايل مي شود که اساسا از دارايي هايي برخوردار هستند که برای آن ها درآمد سرمايه ای ایجاد می کند.

در آمریکا لئونارد برمن، مشاور وزیر امور مالی برای تجزیه و تحلیل مالی در وزارت خزانه داری، مقدار تجمع عواید سرمایه ای ثروتمندان را محاسبه کرده است. وی از یک مجموعه اطلاعات ده ساله (۱۹۷۹ تا ۱۹۸۸) استفاده کرده و نشان می دهد ۳ درصد مالیات دهندگان، که درآمد واقعی آن ها در سال ۱۹۹۳ بیش از ۱۰۰ هزاردلار است، تقریبا سه چهارم عواید سرمایه ای را دریافت می کنند.

با توجه به وضعیت بسیار نامناسب توزیع درآمد و ثروت در آفریقای جنوبی، ممکن است میزان بروز و درآمد عایدی سرمایه در آفریقای جنوبی حتی بیشتر از آمریکا، در دست ثروتمندان متمرکز باشد.

لذا اعمال مالیات بر عایدی سرمایه برای تحقق عدالت مالیاتی افقی (مشمولیت همه انواع درآمدها) و عمودی (نرخ بالاتر مالیات برای درآمد بیشتر) موثر و کارا خواهد بود.

در بخش بعدی این گزارش مهم ترین ابهامات پیرامون مالیات بر عایدی سرمایه پاسخ داده شده است که در گزارش های آتی به آن پرداخته خواهد شد.

منبع: موسسه تحقیقات سیاست اقتصادی آفریقای جنوبی yon.ir/WqEHH

انتهای پیام/اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.