۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۳۸۶ ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۸، دولت آمریکا حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط را افزایش داد. بر این اساس از سال ۲۰۰۹ طی دو سال، بیش از ۵۳ میلیارد دلار ضمانتنامه وام توسط اداره کسب و کارهای کوچک به ۱۱۳ هزار بنگاه کوچک و متوسط اعطا شد. همچنین طبق قانون بهبود و سرمایه گذاری مجدد، دولت آمریکا دستگاه های زیرمجموعه خود را متعهد نموده است تا دست کم ۲۳ درصد از منابع قراردادهای فدرال را به بنگاه های کوچک و متوسط اختصاص دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد در گزارش قبلی بیان شد سیاست صنعتی آمریکا تنها محدود به حمایت از بنگاه های صنعتی بزرگ نبوده به طوریکه این کشور اداره کسب و کارهای کوچک SBA را به طور ویژه و با هدف حمایت از این کسب و کارها و بهبود رقابت پذیری تأسیس نموده است.

همچنین گفته شد اعطای تسهیلات مالی، فراهم کردن شرایط همکاری با شرکت های بزرگ و همچنین کمک به صادرات، از جمله حمایت های دولت آمریکا از کسب و کارهای کوچک بوده است.

حمایت دولت آمریکا از بنگاه های کوچک بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۸

بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۸ که بانک ها از وام دهی به بنگاه ها امتناع کردند، اوباما رئیس جمهور وقت ایالت متحده با تأکید بر اهمیت بنگاه های کوچک و متوسط در اقتصاد آمریکا، حمایت دولت از بنگاه های مذکور را افزایش داد. بر این اساس از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ بیش از ۵۳ میلیارد دلار در قالب ضمانتنامه وام توسط اداره کسب و کارهای کوچک به ۱۱۳ هزار بنگاه کوچک و متوسط اعطا شد.

همچنین بر اساس قانون مشاغل کسب و کارهای کوچک، صندوق وام دهی کسب و کارهای کوچک راه اندازی شده است که هدف آن افزایش وام دهی به این کسب و کارها از طریق سپرده گذاری در بانک ها و فراهم کردن سرمایه صندوق های وام دهی بوده است.

خزانه داری آمریکا به طور کلی ۴ میلیارد دلار از طریق صندوق وام دهی کسب و کارهای کوچک، در ۳۳۲ بانک و صندوق وام دهی سرمایه گذاری کرد. در ژوئن سال ۲۰۱۶ این بانک ها و صندوق ها، که در برنامه صندوق وام دهی کسب و کارهای کوچک مشارکت می کردند، از طریق این برنامه در مجموع ۱۸.۷ میلیارد دلار وام کسب و کارهای کوچک را افزایش دادند.

توجیه دستگاه های دولتی به انعقاد قرارداد با بنگاه های کوچک و متوسط داخلی

در آوریل ۲۰۱۰ دولت اوباما یک گروه ویژه بین سازمانی را راجع به فرصت های قراردادی فدرال برای کسب و کارهای کوچک ایجاد کرد. این گروه آموزش های لازم را به وزارتخانه های دولتی برای فهم اهمیت اعطای قراردادهای فدرالی به بنگاه های کوچک و متوسط و پرداخت به موقع مبالغ به آن ها ارائه کرد.

تمام سازمان های فدرال دولتی با بودجه تحقیق و توسعه خارج سازمانی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار، ملزم به تخصیص ۲.۸ درصد از بودجه تحقیق و توسعه شان به برنامه تحقیقاتی نوآوری کسب و کارهای کوچک هستند. در حال حاضر ۱۱ سازمان در برنامه تحقیقاتی نوآوری کسب و کارهای کوچک شرکت می کنند. در سال ۲۰۱۳ مجموعا ۱.۴ میلیارد دلار تحت برنامه تحقیقاتی نوآوری کسب و کارهای کوچک به بنگاه های کوچک اختصاص داده شد. برنامه مذکور یکی از اصلی ترین راه هایی است که دولت آمریکا بنگاه های با فناوری بالا را مورد هدف قرار داد.

۳ هدف اصلی در خرید دولت از کسب و کارهای کوچک

قراردادهای دولت آمریکا فرصت مغتنمی برای افزایش فروش و درآمد کسب و کارهای کوچک است؛ چراکه دولت آمریکا بزرگترین مشتری دنیا است و هر نوع کالا و خدمات را در مقادیر کوچک و بزرگ خریداری می کند.

به همین دلیل دولت بر اساس قانون دستگاه های زیرمجموعه خود را موظف نموده است تا در ایجاد فرصت برای کسب و کارهای کوچک مشارکت نمایند. دولت بنا به دلایل مختلفی اقدام به خرید کالا و خدمات آن ها می کند، که عبارتند از:

  1. برای اطمینان از اینکه کسب و کارهای بزرگ به خروج کسب و کارهای کوچک منجر نمی شوند
  2. برای دسترسی به ایده های جدید که کسب و کارهای کوچک در ایجاد آن متبحر هستند
  3. برای حمایت از کسب و کارهای کوچک

الزام دولت آمریکا به انعقاد ۲۳ درصد از قراردادها با کسب و کارهای کوچک

طبق قانون بهبود و سرمایه گذاری مجدد، دولت آمریکا خود را متعهد کرده تا حداقل ۲۳ درصد از منابع قراردادهای فدرال به بنگاه های کوچک و متوسط تعلق گیرد.

از ابتدای سال ۲۰۰۹ میلادی تا دو سال بعد از آن، ۳۲.۶ درصد از منابع قراردادی فدرال به کسب و کارهای کوچک اعطا شده است که تقریبا بالغ بر ۲۲۱ میلیارد دلار می شود.

در طی ۹ سال اخیر به طور میانگین ۱.۲۲ میلیارد دلار از طریق اداره کسب و کارهای کوچک به بنگاه ها پرداخت شده که ۱۶ درصد از پرداختی ها به وام، ۱۳ درصد کمک های نقدی، ۶.۵ درصد قرارداد و ۶۱.۷ درصد دیگر کمک های مالی بوده است.

منبع:

سیاست صنعتی در آمریکا yon.ir/CRiuI

شواهدی از نحوه حمایت دولت آمریکا از تولیدات داخلی مرکز پژوهش های مجلس (شماره ۱۵۸۲۲)

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.