۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۱۹۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰ دسته: تولید، تولید داخلی کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

بررسی سیاست صنعتی آمریکا نشان می دهد این کشور حمایت خود را تنها محدود به بنگاه های صنعتی بزرگ نکرده و اداره کسب و کارهای کوچک SBA را به طور ویژه و با هدف حمایت از این کسب و کارها و بهبود رقابت پذیری تأسیس نموده است. اعطای تسهیلات مالی، فراهم کردن شرایط همکاری با شرکت های بزرگ و همچنین کمک به صادرات، از جمله حمایت های دولت آمریکا از کسب و کارهای کوچک بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در گزارشات قبلی بیان شد که دولت آمریکا طی سالیان متمادی به دنبال حمایت از تولید ملی بوده است.

«کمک های مالی و اعتبارات مالیاتی»، «خرید کالا توسط ادارات دولتی» و «برگزاری نمایشگاه های صادراتی» از جمله برنامه های ویژه دولت آمریکا به منظور حمایت از شرکت های داخلی طی این سال ها بوده است.

حمایت آمریکا از کسب و کارهای کوچک با هدف بهبود رقابت پذیری

بررسی سیاست صنعتی در آمریکا نشان می دهد این حمایت ها تنها محدود به بنگاه های صنعتی بزرگ نمی شود. در واقع دولت آمریکا در این سال ها همواره برای تقویت بنگاه های کوچک برنامه داشته است.

در همین راستا دولت فدرال  آمریکا در سال ۱۹۵۳ برای ترویج کسب و کارهای کوچک به منظور افزایش رقابت پذیری در بازار، اداره کسب و کارهای کوچک (SBA)  را تأسیس کرد.

در واقع اداره کسب و کارهای کوچک جایگزین شرکت تأمین مالی بازسازی شده بود. شرکت تأمین مالی بازسازی که وظیفه حمایت از کسب و کارهای بزرگ را داشت تا پیش از این، اقدامات مربوط به کسب و کارهای کوچک را نیز انجام می داد. اما دولت آمریکا به منظور حمایت ویژه از کسب و کارهای کوچک اداره SBA را تأسیس نمود.

حمایت کنگره آمریکا از کوچک و متوسط ها

در زمان جنگ جهانی دوم صنایع بزرگ به واسطه قراردادهای دفاعی زمان جنگ، تولیدات خود را افزایش داده بودند و کسب و کارهای کوچک را کنار گذاشته بودند. برای مشارکت کسب و کارهای کوچک، کنگره آمریکا در سال ۱۹۴۲ به ایجاد شرکت کارخانه های جنگی کوچک تر اقدام کرد.

شرکت مذکور وام  های مستقیمی را برای کارآفرینان خصوصی فراهم کرد، نهادهای مالی بزرگ را  برای دادن اعتبار به بنگاه های کوچک تر تشویق کرد و از منافع کسب و کارهای کوچک تر در مقابل کسب و کارهای بزرگ حمایت کرد.

راه اندازی مرکز کمک به صادرات

اداره کسب و کارهای کوچک، هم اکنون این کسب و کارها را از طریق برنامه های مختلفی مورد حمایت قرار می دهد. این برنامه ها شامل قراردادهایی برای افزایش فرصت کسب و کارهای کوچک، برنامه های سرمایه گذاری خطرپذیر و ضمانت نامه های وام برای افزایش دسترسی کسب و کارهای کوچک به سرمایه و برنامه های آموزشی برای کمک به شکل گیری این کسب و کارها است.

برای افزایش صادرات کسب و کارهای کوچک، مرکز کمک به صادرات ایالت متحده در اداره کسب و کارهای کوچک راه اندازی شده است. هر مرکز کمک به صادرات ایالت متحده یک یا چند کارمند حرفه ای مراکز اداره کسب و کارهای کوچک، وزارت تجارت، بانک واردات-صادرات و دیگر سازمان های دولتی و خصوصی را به کار گرفته است که همگی هدفشان کمک به رقابت پذیری کسب و کارهای کوچک و متوسط در بازار جهانی با ایجاد کمک صادراتی است.

اداره کسب و کارهای کوچک در خوشه های نوآوری منطقه ای در سرتاسر آمریکا در انواع مختلف صنایع، از انرژی و تولید گرفته تا تکنولوژی های پیشرفته دفاعی، سرمایه گذاری می کند. همه خوشه ها کسب و کارهای کوچک را از طریق پرورش دادن شبکه همکاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ، تحقیقات دانشگاهی، سازمان های اقتصادی منطقه ای، سهام داران و سرمایه گذاران حمایت می کنند.

منبع:

وبسایت اداره کسب و کارهای کوچک آمریکا yon.ir/ieMv

کسب و کارهای کوچک در آمریکا yon.ir/3b8wf

شواهدی از نحوه حمایت دولت آمریکا از تولیدات داخلی مرکز پژوهش های مجلس (شماره ۱۵۸۲۲)

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.