۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۳۰۴ ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸ دسته: تولید، تولید داخلی کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دولت ترکیه سیاست صنعتی خود را برپایه توسعه بنگاه های کوچک و متوسط بنیان نهاده است و اکنون این کسب و کارها سهمی ۹۹.۸ درصدی از اقتصاد ترکیه دارند. بررسی های دولت ترکیه نشان داد «محدودیت دسترسی به منابع مالی» و «پایین بودن سطح دانش و فناوری» دو مشکل اساسی بنگاه های کوچک و متوسط است که لازم است با کمک دولت برطرف شوند. دولت ترکیه نیز تلاش کرده است با افزایش سهم بنگاه های کوچک و متوسط از تسهیلات بانکی و برگزاری برنامه های آموزشی و حمایت از تحقیق و توسعه این چالش ها را تا جای ممکن مرتفع نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد امروزه در اکثر کشورهای جهان صنایع کوچک و متوسط، از جنبه تولید صنعتی در حال نقش آفرینی هستند و در بسیاری از کشورها این واحدها تأمین کننده اصلی اشتغال جدید، نوآوری و پیشرو در ابداع فناوری های جدید به شمار می آیند.

در واقع کشورهای موفق حمایت خود را تنها محدود به بنگاه های صنعتی بزرگ نمی کنند، بلکه بررسی ها نشان می دهد این کشورها برای حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط برنامه ریزی های ویژه ای انجام داده اند.

سهم ۹۹.۸ درصدی بنگاه های کوچک و متوسط از اقتصاد ترکیه

کشور ترکیه نیز توسعه اقتصادی خود را در گرو حمایت از بنگاه های متوسط و کوچک دانسته و در این راستا دولتمردان این کشور اقدامات مؤثری انجام داده اند. بر اساس آمارهای موجود این بنگاه ها، سهمی ۹۹.۸ درصدی از اقتصاد ترکیه را دارند که تأثیر بسزایی در ایجاد اشتغال در ترکیه دارند.

بنگاه های کوچک و متوسط در ترکیه همواره با مشکلاتی روبرو بوده اند. یکی از اصلی ترین مشکلات بنگاه های کوچک و متوسط در ترکیه دسترسی به منابع مالی بوده است. کسری بودجه دولت به رشد سریع در عرضه پول منجر شد که همین امر به تورم غیر قابل پیش بینی منجر شد و با جذب پس انداز بخش خصوصی، منابع مالی سیستم بانکی برای قرض دادن را بسیار محدود ساخت.

در این شرایط سیستم بانکی برای حفظ خود، به خرید اوراق قرضه دولتی  و اعطای وام به بنگاه های بزرگ اقدام کرد و وام کمتری به بنگاه های کوچکتر رسید. یکی دیگر از مشکلات این بنگاه ها پایین بودن سطح دانشی و فناوری آنها بود. بطوریکه بخش قابل توجهی از بنگاه های کوچک و متوسط در ترکیه، به خصوص بنگاه های کوچک خارج از شهرها، محصولات خود را برای بازارهای محلی تولید می کردند.

رفع مشکلات بنگاه های کوچک و متوسط در ترکیه با ۲ اقدام عملیاتی

ترکیه با توجه به مشکلات مشخص شده بنگاه های کوچک و متوسط، یک سیاست بلند مدت برای توسعه این دسته از بنگاه ها را در اولویت خود قرار داد. هدف این سیاست بلند مدت، دستیابی به رشد اقتصادی از طریق افزایش نوآوری، بهبود وضعیت فناوری بنگاه ها، استانداردسازی فعالیت های خدماتی، حمایت و توسعه استارت آپ ها و مواردی این چنینی بوده است.

دولت با توجه به نقاط ضعف بنگاه های کوچک و متوسط دو اقدام «بهبود دسترسی به منابع مالی» و «ارتقای سطح فناوری و کارآفرینی» را در دستور کار خود قرار داد.

دولت سهم بنگاه های کوچک و متوسط در حجم تسهیلات بانکی را افزایش داد تا این بنگاه ها بهتر بتوانند از ابزارهای مالی مانند سرمایه مخاطره پذیر و مشارکت در سرمایه گذاری های مالی استفاده کنند.

همچنین دولت ترکیه برای افزایش سطح فناوری مورد استفاده توسط بنگاه های کوچک و متوسط از طریق برنامه های آموزشی و حمایت از تحقیق و توسعه اقدامات ذیل را انجام داد:

  • انجام سرمایه گذاری توسط بخش عمومی در زیر ساخت ها
  • استفاده از منابع عمومی برای بهبود نوآوری بنگاه های داخلی
  • استفاده از برنامه های وام و گارانتی برای افزایش صادرات کالاهای سرمایه ای و محصولات با فناوری بالا
  • پرداخت کمک های مالی به طرح ها و برنامه های کارآفرینی

منبع:

برنامه دولت ترکیه برای توسعه اقتصادی بنگاه های کوچک و متوسط http://yon.ir/4WlfY

مجله مدیریت استراتژیک توسعه بنگاه های کوچک در ترکیه http://yon.ir/YEgtE

تجربه دولت ترکیه در حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط مرکز پژوهش های مجلس (شماره ۱۵۹۰۵)

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.