۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۲۰۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: سجاد حیدرزاده
۰

مقامات پولی امارات و عربستان در جدیدترین اظهارات خود، خبر از راه اندازی رمزارز مشترک داده اند. طبق گفته آن ها ارز دیجیتال جدید تنها در تبادلات بین بانکی دو کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مقامات پولی عربستان و امارات تا به حال قوانین محدودکننده ای در زمینه استفاده شهروندان از رمزارزها وضع نموده اند اما در عین حال به دنبال ترویج استفاده از قابلیت های فناوری بلاک چین در سطح دستگاه های دولتی هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای عربستان و امارات اعلام کرده اند که برنامه هایی برای صدور رمزارز مشترک برای استفاده در معاملات برون‌مرزی در دستور کار قرار داده اند. این درحالی است که پیش از این مقام پولی عربستان سعودی به کارگیری ارزهای دیجیتال را در کشور خود ممنوع کرده بودند.

استفاده از رمزارز مشترک در تبادلات بین بانکی عربستان و امارات

ارز دیجیتال جدید که بر مبنای فناوری بلاک‌چین طراحی شده است تنها در تبادلات بین بانکی دو کشور مورد استفاده قرار می گیرد. مقامات دو کشور تاکنون تاریخ مشخصی را برای راه اندازی این ارز جدید اعلام نکرده اند.

مبارک رشید المنصوری رئیس کل بانک مرکزی امارات در این خصوص گفت: این اولین همکاری میان مقامات پولی دو کشور در این موضوع است. امیدواریم این دستاورد همکاری مشابهی را در منطقه ایجاد کند.

با اینحال المنصوری تاکید کرده است این موضوع فعلا در حد مطالعات کارشناسی است.

تنها نهادهای دولتی امکان استفاده از بلاک‌چین را دارند

در حالی که امارات متحده عربی و عربستان سعودی طی ماه های اخیر به دنبال استفاده از فناوری بلاک‌چین بودند، هر دو کشور نسبت به استفاده عمومی از رمزارزها ممانعت کرده اند و قوانین بازدارنده ای را در این خصوص اجرایی نموده اند.

به طور مثال پیش از این، مقام پولی عربستان به شهروندان خود در مورد «پیامدهای منفی» تجارت بیت کوین هشدار داده و تاکید کرده است که این ارز متعلق به حاکمیت این کشور نیست و هیچ فرد یا گروهی مجوز بکارگیری آن را در خاک عربستان ندارد.

علیرغم این هشدار، مقام پولی عربستان در ماه فوریه سال جاری قراردادی را با رمزارز ریپل امضا نمود تا بانک های این کشور با کمک سیستم پردازش پرداخت های ریپل (xCurrent)، سیستم پرداخت خود را بهبود بخشند.

به همین ترتیب، دبی تلاش کرده است تا سرمایه گذاران و مصرف کنندگان را از تجارت با بیت کوین منصرف کند، اما در عین حال، استفاده دولت این کشور از بلاکچین و رمزارزها تصویب شده است.

سرعت، شفافیت و کارآمدی علل استقبال بانک ها از بلاک‌چین

به گفته رشید یوسف کارشناس رمزارزها، استراتژی بلاک‌چین دبی با هدف معرفی این شهر به عنوان یک رهبر دنیای فناوری است و تا سال ۲۰۲۰ دبی اولین اقتصاد در بکارگیری بلاک‌چین خواهد شد و تمام نهادهای دولتی این منطقه مجهز به فناوری بلاک‌چین خواهد بود.

از طرف دیگر، ناصر آخکار مدیر عامل یک شرکت ارائه دهنده خدمات فناوری بلاک‌چین علت استقبال بانک ها از فناوری بلاکچین را اینگونه بیان می کند: بانک ها متکی به فناوری پشتوانه رمزارزها هستند و به خاطر ویژگی های آن از جمله سرعت بیشتر، کارآمدتر و شفافیت بیشتر از آن استفاده می کنند.

منبع: اسپوتنیک yon.ir/UyZ26

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.