۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۱۰۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: روح الله مهدوی
۰

پس از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ۱۳ آبان ماه سال جاری، تجارت خارجی ایران با بسیاری از کشورها دستخوش تغییراتی شد که واکاوی آن می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های مربوط به راه‌های بی اثر کردن تحریم‌ها مفید و موثر باشد. آمارها نشان مي‌دهد صادرات غیرنفتی ایران به چین و کشورهای همسایه، در آبان ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۴۶ درصد افزایش داشته است؛ در حالی که صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشورها در این مدت به نصف رسیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس آخرین داده‌های گمرک، صادرات غیر نفتی ایران در ۸ ماه نخست سال جاری ۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد داشته است.

همچنین صادرات غیر نفتی ایران در آبان ماه سال جاری که زمان شروع مجدد تحریم‌های آمریکا بود، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۱۱ درصد رشد داشته است. این درحالیست که پس از تهدیدات آمریکا مبنی بر تحریم شرکت هایی که با ایران همکاری می‌کنند، کشورهای هم‌پیمان و یا همسو با آمریکا از تعامل با ایران سرباز می‌زنند.

رشد ۴۶ درصدی صادرات غیرنفتی به چین و کشورهای همسایه پس از تحریم‌

در جدول زیر تغییرات حجم صادرات غیرنفتی ایران به شرکای مهم تجاری در آبان ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان داده شده است:

همانگونه که از داده های فوق پیداست، صادرات ایران به کشورهای عراق، عمان، پاکستان، چین و افغانستان به طور جهشی افزایش پیدا کرده است. این در حالیست که صادرات غیر نفتی ایران به کره و ژاپن تقریبا صفر شده و اتحادیه اروپا و ترکیه نیز واردات خود از ایران را به نصف میزان سال گذشته رسانده‌اند.

کاهش شدید واردات در آبان ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل

آمارهای گمرک نشان می‌دهد حجم کل واردات در ۸ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۱۴ درصد کاهش داشته است. همچنین حجم واردات در آبان ماه سال جاری نسبت به آبان ماه سال گذشته ۳۴ درصد کمتر بوده است. این آمار در جدول زیر آمده است:

در میان شرکای مهم تجاری ایران، هند، سوئیس و روسیه از معدود کشورهایی هستند که واردات ایران از آن ها در زمانهای مذکور افزایش یافته است. از مهمترین علل این مسئله می‌توان به تمایل کشورهای روسیه و هند به متنوع سازی معاملات و استفاده از بسترهای نقل و انتقال پول مستقل از آمریکا اشاره کرد. به عنوان نمونه هند هم اکنون سازوکارهایی برای نقل و انتقال پول با ایران تدارک دیده‌است[۱]. روسیه نیز در این راستا در حال حرکت است.

چین می تواند شریکی راهبردی برای ایران باشد

در رابطه با چین این نکته را باید در نظر داشت که این کشور ظرفیت‌های بالایی برای تعامل با ایران دارد اما به دلیل گرایش‌ها و عملکرد دولت ایران در اولویت دادن به غرب نسبت به شرق، نمی‌تواند نگاه راهبردی به ایران داشته باشد.

به گفته یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه، تجارت ایران و چین واقعی نیست و ناپایدار است. از منظر چینی‌ها، ایران تنها وقتی که مجبور باشد به سراغ این کشور می‌رود و به فرض اگر مشکلات ایران با غرب حل شود، دست چین خالی خواهد ماند.

نکته قابل توجه دیگر از عملکرد تجارت خارجی ایران در بخش واردات این است که بر خلاف آنچه انتظار می‌رفت، حجم واردات از ترکیه نیز کاهش محسوسی پیدا کرده است؛ در حالی که دولت مردان این کشور بر حفظ تجارت با ایران تاکید می‌کردند. بنابراین با فرض اینکه دولتمردان ترکیه در تداوم همکاری‌ها با ایران جدی هستند، لازم است هرچه سریعتر سازوکار تجارت با پول‌های ملی که قبلا دو کشور بر سر آن توافق کرده‌اند اجرایی شود.

پینوشت:

[۱] مسیر اقتصاد؛ کدخبر: ۷۴۸۷۹

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.