۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۸۹۷ ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵ دسته: کشاورزی
۰

علی وقف چی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به عدم اجرای قانون خرید تضمینی از سوی دولت اعلام کرد: قیمت خرید تضمینی این محصول در سال زراعی جدید باید بین ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان تعیین شود تا خللی به امنیت غذایی کشور در شرایط تحریم وارد نشود.

علی وقف چی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد بر ضرورت اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی تأکید کرد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تنها قانون حمایتی از کشاورزان گندم کار، قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی است که دولت آن را به خوبی اجرا نمی کند.

عضو کمیسیون کشاورزی افزود: طی سال های گذشته دولت نه تنها به نحوی که در قانون آمده، قیمت این محصول را افزایش نداده بلکه قیمت ها را در موعد مقرر نیز اعلام نکرده است.

عدم حمایت از تولید گندم ضربه به امنیت غذایی

وقف چی با اشاره به وضعیت تولید گندم در کشور و لزوم حمایت دولت از تولید این محصول گفت: این محصول جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور دارد و غذای اساسی مردم محسوب می شود. به همین منظور دولت نباید با اتخاذ سیاست هایی تنها قانون حمایتی در این حوزه را کنار بگذارد و باعث به خطر افتادن امنیت غذایی کشور شود.

وی تصریح کرد: تجربه تاریخی نشان می دهد در صورتی که قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی به درستی اجرایی نشود واردات گندم ناگزیر خواهد شد و مانند سال ۹۲ حدود  ۷ میلیون تن از این محصول وارد کشور می شود.

طرح سئوال از رئیس جمهور در صورت تداوم عدم اجرای قانون خرید تضمینی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اجرای ناقص قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی در کشور گفت: متاسفانه دولت نسبت به اجرای این قانون تعهد کافی ندارد و به همین منظور نمایندگان مجلس خواستار اصلاح سیاست های دولت در این خصوص هستند.

وقف چی یکی از اقدامات مهم مجلس در این خصوص را طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی به عنوان نماینده دولت در بخش کشاورزی و طرح سئوال از رئیس جمهور به دلیل عدم اجرای قانون از سوی دولت عنوان کرد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس تاکید کرد: عزم مجلس برای این اقدامات جدی است، چرا که اگر قوانین به درستی در حوزه کشاورزی اجرایی نشود باعث وابستگی کشور به بیگانگان در شرایط تحریم خواهد شد.

قیمت گندم در سال زراعی جدید باید ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان باشد

وقف چی در خصوص قیمت مناسب گندم برای سال زراعی جدید نیز گفت: بررسی قیمت گندم در کشورهای همسایه و هزینه های تولید این محصول نشان می دهد قیمت گندم باید رقمی بین ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی افزود: پس از مطرح شدن مسئله سئوال از رئیس جمهور، نماینده پارلمانی دولت از نمایندگان درخواست مسکوت گذاشتن این طرح تا تغییر مجدد قیمت خرید تضمینی گندم کردند که نمایندگان نیز این فرصت را به دولت داده اند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس اضافه کرد: چنانچه قیمت خرید تضمینی گندم از سوی دولت برای سال زراعی جدید به درستی تعیین نشود، طرح سئوال از رئیس جمهور از سوی نمایندگان مجلس پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.