۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۸۰۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

قدرت های بزرگ جهان در حال حاضر با استفاده از ارزهای دیجیتالی و فناوری بلاک چین، به دنبال رهایی از سلطه دلار و پایان دادن به نظام مالی تک قطبی کنونی تحت رهبری آمریکا هستند. در این راستا کشورهای جهان قصد دارند نظام پولی جدیدی راه اندازی نمایند که متعلق به کشور خاصی نباشد. استفاده از ارزهای دیجیتالی چندملّیتی یکی از راهکارهای عملیاتی شدن تمرکززدایی از نظام مالی جهان است که می تواند ضربه اساسی به سلطه دلار وارد کند.

به گزارش مسیر اقتصاد رابرت تریفین، اقتصاددان، در دهه ۱۹۶۰ یک تعارض ذاتی بین المللی میان سیاست پولی داخلی یک کشور در برابر سیاست پولی ناشی از ارز جهانی و تقاضای داخلی برای ارز به عنوان ذخایر نشان داد که به عنوان معضل تریفین شناخته می شود.

پیشنهاد کینز در ۱۹۴۰ نیاز اکنون جهان برای حل معضل نظام مالی

به طور خلاصه این معضل منجر به یک دوگانگی میان سیاست های پولی داخلی آمریکا و سیاست های پولی جهانی این کشور شده است که برخی منجر به جریان خروجی دلار و برخی منجر به جریان ورود دلار به آمریکا می شود.

در دهه ۱۹۴۰ جان مینارد کینز اقتصاددان معروف انگلیسی این معضل را پیش بینی کرده بود و لذا یک واحد ذخیره جهانی فراملیتی برای حساب ها تحت عنوان بنکُر را پیشنهاد کرده بود. این واحد جهانی به لحاظ مفهومی پول نبود اما به عنوان معیار حسابداری در تجارت بین المللی مورد استفاده قرار می گرفت.

این واحد حسابداری بین المللی در یک سیستم چندجانبه تسویه معاملات را انجام می داد که اتحادیه بین المللی تسویه نامگذاری می شد. این سیستم قرار بود به صورت توزیع شده عمل نماید. اما پیشنهاد کینز در آن زمان مورد قبول کشورها قرار نگرفت و نظام دلاری به عنوان سیستم پرداخت متمرکز و تحت سلطه آمریکا شکل گرفت.

ابتکارات و پیشنهادات کشورها جهت تمرکززدایی از نظام مالی

با گذشته زمان کشورها به معایب و مضرات نظام دلاری متمرکز پی برده اند و پیشنهادات و اقداماتی را برای ایجاد یک سیستم معاملاتی و پرداختی غیرمتمرکز در پیش گرفته اند.

در سال ۲۰۰۹ ژو شیائوچوآن، رئیس بانک مرکزی چین خواستار ایجاد یک واحد ارز بین المللی بر اساس پیشنهاد کینز در چندین دهه قبل شد. این پیشنهاد یک طرح جسورانه بود که نیازمند شجاعت سیاسی فوق العاده است، زیرا انحصار چندین ساله دلار آمریکا را از بین می برد.

در حال حاضر چین بزرگترین واردکننده نفت در جهان است که در نظر دارد با ابتکاراتی که در پیش گرفته است سلطه سیستم پترودلاری در زمینه مبادلات و قیمت گذاری نفت را از بین ببرد. این کشور بازار خرید و فروش یوآنی نفت را راه اندازی کرده است.

حرکت دسته جمعی کشورها جهت دوری از سیستم سوئیفت

در حال حاضر پترویوآن چین به دنبال جایگزینی با پترودلار در مبادلات نفتی جهان است. پترویوآن می تواند تجارت نفت توسط روسیه و چین را تسهیل نماید چراکه هر دو کشور روابطشان با آمریکا بسیار شکننده شده است.

همچنین در کنار این قبیل اتفاقات، کشورها به دنبال ایجاد جایگزین برای سیستم های پرداخت تحت سلطه آمریکا هستند. یکی از آن ها سیستم سوئیفت است و تحولات بین المللی و اقدامات کشورها خبر از حرکت دسته جمعی کشورها برای دوری از این سیستم می دهد.

ارزهای دیجیتال چندملّیتی، سازوکار غیرمتمرکز جایگزین دلار

بانک مرکزی روسیه پیشنهاد ایجاد یک ارز دیجیتالی چندملیتی برای انجام معاملات بین کشورهای عضو گروه بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را داده است. با راه اندازی این ارز دیجیتالی کشورهای عضو می توانند از کانال فناوری بلاک چین معاملات تجاری و پرداخت های خود را انجام دهند.

اگر این پیشنهاد عملیاتی شود بدین معنی خواهد بود که ۴۱ درصد از جمعیت جهان در معاملات خود از ارزهای دیجتالی استفاده خواهند کرد و وابستگی آن ها به نظام پرداختی دلاری که شامل بانک های بزرگ، سیستم های پرداختی و غیره است از بین خواهد رفت.

ظهور سازوکارهای مبادلاتی غیرمتمرکزی از قبیل ارزهای دیجیتالی یا سازوکارهای ارزی دیگر به جای نظام دلار، نظام مالی بین المللی از حالت متمرکز و تک قطبی خارج می شود.

منابع:

راو نیوکوین yon.ir/k7pRP

کوین تلگراف yon.ir/KEYbs

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.