۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۷۳۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۰ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۲

بررسی های کارشناسی نشان می دهد قیمت گذاری دستوری، عامل اصلی زیان خودروسازان نبوده و این مسئله ریشه در موارد دیگری از جمله بهره وری پایین داشته است. خودروسازان باید زیان ده بودن خود را از طریق کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری و نه با افزایش قیمت محصولات، جبران نمایند. افزایش قیمت به معنای پرداخت هزینه های مازاد خودروسازان از جیب مردم است و باید بر آن نظارت شود.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از مسائل پر مناقشه این روزها قیمت گذاری خودرو بوده و این مسئله، به یکی از چالش های فعلی صنعت خودرو تبدیل شده است.

پیشنهاد زنجیره خودروسازی کشور این است که به منظور جلوگیری از ضررهای هنگفت به تولیدکنندگان، قیمت گذاری دستوری حذف شود و خودروسازان بتوانند محصولات خود را با ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار به فروش برسانند.

خودروسازان معتقدند که عامل اصلی زیان ده بودن آن ها در نیمه نخست امسال ناشی از قیمت گذاری دستوری است. اما بررسی ها نشان می دهد این مسئله ریشه در هزینه های بالا و بهره وری پایین شرکت های خودروسازی دارد.

بر اساس آمارهای اعلامی خودروسازان به سازمان بورس، زیان انباشه دو خودروساز بزرگ کشور در شش ماهه ابتدایی سال جاری، به ۵۴۰۰ میلیارد تومان می رسد؛ اما بخش عمده ای از آن ناشی از هزینه های غیرمستقیم و غیرمرتبط با تولید است.

لزوم ارتقاء داخلی سازی خودروها در شرایط تحریمی

همزمان با آغاز تحریم های صنعت خودرو از نیمه مرداد ماه سال ۹۷، واردات قطعات و مواد اولیه خودرو با چالش هایی همراه شد. از آنجا که هیچ محصول داخلی به صورت ۱۰۰ درصد داخلی سازی نشده، با محدودیت واردات قطعات، خط تولید محصولات خودروسازان با مشکل مواجه شد.

به عنوان نمونه خط تولید محصول تندر ۹۰ که حدود ۶۰ درصد داخلی سازی شده، پس از اعلام خروج رنو از ایران با مشکل مواجه شده است. از آن زمان، تحویل خودروهای ثبت نامی تندر ۹۰ نیز با مشکل همراه است.

علت اصلی این مسئله، آن است که عمده قطعات وارداتی این خودروها از کشور فرانسه وارد شده و با آغاز تحریم ها و کاهش واردات قطعات از کشور مزبور، خط تولید این محصول متوقف می شود.

بنابراین داخلی سازی محدود محصولات بالاخص خودروهای پرتیراژ، عاملی بوده تا خودروسازان نتوانند محصولات خود را عرضه کنند. بنابراین ارتقاء داخلی سازی در شرایط تحریمی به کاهش هزینه های تولید ناشی از واردات قطعات و مواد اولیه منجر می شود.

مردم هزینه های مازاد خودروسازان را می پردازند

هزینه های مازاد خودروسازان ناشی از بنگاه داری نامطلوب، بهره وری پایین و مواردی از این دست که به طور مستقیم به تولید مربوط نیست، سبب شده تا دو غول خودروسازی کشور در نیمه نخست امسال زیان ده عمل کنند.

در این باره سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس می گوید: در شرایط فعلی خودروسازان باید براساس قیمت تمام شده، افزایش قیمتی داشته باشند اما بخشی از قیمت تمام شده را هزینه های سربار خودروسازان تشکیل می دهد. حال اینکه خودروسازان چرا حاضر نیستند هزینه های سربارشان را کاهش دهند جای سوال است.

وی با بیان اینکه مشتریان حدود یک میلیون تومان بابت سهام اضافه ای که خودروسازان نگه داشته اند، هزینه می کنند، گفت: دو خودروساز بزرگ کشور مجموعا ۲۷۲۰ نفر عضو هیئت مدیره شرکت های جانبی دارند.

باستانی با بیان اینکه سایپا و ایران خودرو جمعا، ۲۴ هزار پرسنل مازاد دارند و سالانه حدود یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان حقوق به پرسنل مازاد پرداخت می کنند، تصریح کرد: همچنین ایران خودرو سال قبل حدود پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سود بانکی پرداخت کرده و می توان این عوامل را موثر بر افزایش قیمت اعلام کرد.[۱]

پینوشت:

[۱] خبرگزاری فارس کدخبر: ۱۳۹۷۰۹۱۸۰۰۰۰۸۱

انتهای پیام/ تولید و اشتغال

  1. مشکلات بازار خودرو خیلی عمیقه که البته خیلی وقت هم هست که وجود داره
    حالا چرا این وضعیت اصلاح نمیشه؟
    چرا نمیذارن تعرفه واردات خودروهای خارجی کم بشه؟
    چرا هیچ فشاری روی خودروسازها نمیارن که بهره وری شون رو بالا ببرن؟
    چرا هیچ کس هیچ برنامه ای برای اصلاح خودروسازها نداره؟

    ۰۰
  2. به عنوان یک شخصی که طرفدار پر و پاقرص شماست ازتون میخوام که یه گام جدی مثل وام ازدواج برای بازار خودرو بردارید و برای اصلاحش از مسئولین مطالبه کنید.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.