۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۵۵۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۶ دسته: انرژی، تغییرات اقلیمی کارشناس: مسعود صباغی
۰

هفته گذشته اتحاد ۴ کشور برجسته تولید کننده نفت یعنی آمریکا، روسیه، عربستان و کویت یک چالش بزرگ در روند مذاکرات کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در لهستان ایجاد کرد. این ۴ کشور با اتحاد خود در مقابل گزارشی که هدف آن افزایش تعهدات کشورها برای نیل به گرمایش کمتر از ۱.۵ درجه سانتیگراد تا سال ۲۰۳۰ بود، ایستادند و روند مذاکرات را با یک شکاف جدی مواجه کردند. در این میان اما نمایندگان ایران، بازهم مانند نشست های پیشین، هیچ تلاشی در راستای دفاع از منافع ملی خود در استفاده به حق از منابع نفت و گاز انجام ندادند.

به گزارش مسیر اقتصاد پایان هفته اول مذاکرات مربوط به نشست سالانه کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل با مقاومت ۴ غول نفتی دنیا از جمله روسیه، آمریکا، عربستان سعودی و کویت با چالش مواجه شد.

مقاومت ۴ کشور مهم نفتی دنیا در برابر تعهدات توافقنامه پاریس

به این ترتیب با اتحاد کشورهای نفتی ایالات متحده آمریکا، روسیه، عربستان سعوری و کویت، مذاکرات کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در لهستان به بن بست کشانده شد. این مسئله به دلیل نادیده گرفتن و عدم پزیرش یک گزارش در خصوص نیاز به اهداف جدید برای حفظ گرم شدن کره زمین در زیر ۱.۵ درجه سانتیگراد، صورت گرفت.

پس از یک بحث داغ دو و نیم ساعته در انتهای هفته اول مذاکرات مربوط به توافقنامه پاریس، چهار تولید کننده مهم نفت دنیا، نمایندگان حاضر در کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در لهستان را شوکه کرد.

ضربه سخت به موافقان توافق پاریس با پیچیده شدن مذاکرات

دو ماه پیش، نمایندگان دولت های جهان پس از موافقت در خصوص گزارش ۱.۵C که توسط هیئت بین الدولی تغییرات اقلیمی (IPCC) تدوین شده بود، ماموریت یافتند تا نسبت به جلوگیری از عواقب گرمایش بیش از حد زمین و نحوه اجتناب از آن کار کنند.

اما زمانی که این گزارش به کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در هفته گذشته ارائه شد، چهار متحد نفتی آن را از دستور کار خارج کرده و به ذکر آن اکتفا کردند که نادیده گرفتن آن برای دولت ها به مراتب آسان تر خواهد بود. در این میان عربستان سعودی شدید ترین مخالفت را از خود نشان داد.

این مسئله شکافی در مذاکرات به وجود آورد که به سختی می توان در روزهای آتی نشست، آن را ترمیم کرد.

مخالفت کشور های نفتی به دلیل هزینه های بالای تعهدات توافق پاریس

در همین زمینه آلدن مایر، مدیر استراتژی و سیاست گذاری اتحادیه دانشمندان دلواپس، گفت که عربستان سعودی همیشه در گفتگوهای تغییر اقلیم رفتار بدی داشته است. اگر آن ها به تنهایی و یا فقط با کویت به مخالفت با گزارش می پرداختند، امکان لغو آن وجود داشت اما اکنون که به وسیله ایالات متحده و روسیه همراهی می شوند، بسیار خطرناک است.

طرفداران محیط زیست نیز در این زمینه می گویند که منافع چهار دولت متوقف کننده مذاکرات توافقنامه پاریس، در استفاده از سوخت های فسیلی است و به همین دلیل سعی داشتند این مطالعه را کنار بگذارند.

قسمت متناقض این ماجرا آنجاست که لهستان کشور میزبان نشست، وابسته ترین کشور به زغال سنگ در اروپا است که به یک چالش جدید در مسیر تصویب این گزارش تبدیل شده است و این کشور بایستی برای به ثمر رسیدن مذاکرات از اشتهای خود برای مصرف زغال سنگ بکاهد.

ایران در بین مخالفان توافقنامه پاریس جایی ندارد!

همه این اتفاقات در حالی است که ایران، دارنده رتبه اول ذخایر نفت و گاز دنیا در این بین جایی ندارد و برای دفاع از منافع ملی خود، هیچ واکنشی نشان نداده است. برخورد ایران با این مسئله به نحوی است که گویی یک کشور توسعه یافته و فاقد هیچ گونه منابع و ذخایر فسیلی در نشست مذاکرات تغییر اقلیم سازمان ملل متحد حضور دارد.

در حالی که انتظار می رود نمایندگان کشورمان به عنوان رهبر کشور های دارای منابع فسیلی، از منافع ملی خود، دفاع کنند و در راستای جلوگیری از به حاشیه راندن استفاده از سوخت های فسیلی و محصولات تابع آن بیشترین تلاش و کوشش را داشته باشند.

منبع: گاردین yon.ir/IyTzI

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.