۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۵۴۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲ دسته: انرژی
۰

در شرایط حال حاضر که دولت امکان استفاده آزادانه از منابع ارزی و پول نفت را به دلیل تحریم ندارد، سیاست هوشمندانه نفت در برابر طلا می تواند جایگزین سیاست نامطلوب نفت در برابر غذا شود. منطق این اقدام، تبدیل یک دارایی به دارایی دیگر است که زمینه را برای افزایش تنوع در انتخاب مبادی وارداتی فراهم می کند و پایداری مالی کشور را افزایش می‌دهد.

مسیر اقتصاد/ اخیرا به دلیل بلوکه شدن منابع مالی کشور و درآمدهای ارزی در بعضی کشورها، واردات محصولات غذایی به عنوان راهکاری جهت دستیابی به پول نفت مطرح شده است؛ راهکارهای که با نام «نفت در برابر غذا» به صورت رسمی معرفی و ارائه شده است.

بررسی ها نشان می دهد تبدیل دارایی و ثروت ایران به محصولات مصرفی و غذایی، آن هم در شرایطی که با انتخاب محدود و بدون جایگزینی انجام شود، اقدامی نامطلوب است و زمینه را برای تضعیف اقتصاد ایران فراهم می کند.

در واقع در شرایطی که ایران مجبور به واردات کالا از یک کشور که به آن نفت فروخته بشود، باید هر کالایی را که می تواند وارد کند و این علاوه بر تحت الشعاع قرار دادن تولید ملی، به واردات کالاهای نامطلوب و کم کیفیت منجر می شود.

حرکت کشورها به سمت جذب طلا

آمارهای شورای جهانی طلا نشان می دهد که تقاضا برای طلا در میان بانک های مرکزی در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد رشد داشته است. روسیه و ترکیه بزرگترین خریداران خالص طلا هستند.

بانک های مرکزی در نیمه اول سال ۲۰۱۸ در مجموع ۱۹۳.۳ تن شمش طلا به ذخایر طلایی خود اضافه کرده اند که یک رشد ۸ درصدی نسبت به ۱۷۸.۶ تن خرید انجام شده در سال گذشته را نشان می دهد.

شورای جهانی طلا اعلام کرده است در اواسط نیمه اول سال ۲۰۱۸ بانک های مرکزی نگهداری ذخایر طلای خود را به ۱.۳۶ تریلیون دلار افزایش داده اند که ۱۰ درصد از کل ذخایر خارجی جهان را تشکیل می دهد.

تحلیلگران معتقدند که دلیل این افزایش سهم طلا از ذخایر خارجی، تمایل کشورها به تنوع بخشی دارایی ها خارجی به غیر از دلار است.

«نفت در برابر طلا» جایگزین «نفت در برابر غذا»

بر طبق این آمارها، طی سال های اخیر کشورهای مختلف، دارایی های ارزی خود را به طلا تبدیل نموده اند و این روند در حال گسترش است. منطق این اقدام، تبدیل یک دارایی به دارایی دیگر است که زمینه را برای افزایش تنوع در انتخاب مبادی وارداتی نیز فراهم می کند و پایداری مالی کشورها را افزایش می دهد.

برای کشور ما نیز، در شرایط حال حاضر که دولت امکان استفاده آزادانه از منابع ارزی و پول نفت را به دلیل تحریم ندارد، سیاست هوشمندانه نفت در برابر طلا می تواند جایگزین سیاست نامطلوب نفت در برابر غذا شود؛ در واقع جمهوری اسلامی ایران نیز باید به جمع کشورهایی که به سمت جذب طلا به عنوان یک دارایی ارزشمند حرکت نموده اند، پیوسته و در ازای صادرات نفت، طلا وارد کند.

این اقدام، این امکان را برای کشور فراهم می کند که واردات خود را با مدیریت هوشمندانه انجام دهد و به دلیل تحریم، مجبور به واردات غذا و کالا از هر کشوری نشود. همچنین که امکان وارد کردن طلا در شرایط تحریمی از روش های مختلف و بدون خطر وجود دارد و به راحتی قابل ممانعت در قالب تحریم نیست.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.