۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۴۶۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۸ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه کارشناس: علی ملک زاده
۰

مجلس نیوزلند در آستانه تصویب طرح اعمال مالیات بر عایدی سرمایه، گزارشی تحلیلی منتشر نموده و در آن مزایای اجرای این طرح را مورد بررسی قرار داده است. بر اساس این گزارش اعمال مالیات بر عایدی سرمایه یک تغییر عادلانه به نفع اکثریت مردم است که سرمایه ها را از بخش های غیرمولد و سوداگرانه به سمت بخش های مولد سوق می دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد نیوزلند در صدد ایجاد پایه مالیاتی جدیدی به نام مالیات بر عایدی سرمایه است. در همین راستا گزارشی سیاستی از طرف مجلس این کشور منتشر شده است که در آن به توضیح طرح مالیات بر عایدی سرمایه پرداخته و ابهامات پیرامون مسائل علمی و فنی اجرای این طرح را پاسخ داده است.

مالیات بر عایدی سرمایه اقتصاد را قوی تر و منعطف تر می کند

اقتصاد نیوزلند بدون برنامه اداره می شود و بدهی های دولت از کنترل خارج شده است. باید برای آینده کشور مبارزه کرد. قضیه ساده است؛ باید شجاعت نشان داد و اقدام کرد.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه یک راه برای ایجاد یک اقتصاد قوی تر و انعطاف پذیر تر را ارائه می دهد و اجازه می دهد که دارایی های ارزشمند را برای سوددهی نسل های آینده حفظ کرد. مجلس تصمیمات سختی را برای ایجاد یک آینده موفق و دراز مدت برای همه نیوزلندی ها در دستور کار قرار داده است.

رشد اقتصادی با هدایت سرمایه گذاری از بخش غیرمولد به بخش مولد در اثر اجرای CGT

سیاست های مالیات بر عایدی سرمایه منجر خواهد شد تا سرمايه گذاری از سوداگری در بخش املاک به سمت فعالیت های مولد انتقال پیدا کند. این موضوع موجب ایجاد اشتغال و بالارفتن رفاه خواهد شد و رشد اقتصادی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. هم چنین با وضع این مالیات می توان برای جوانان، کم بضاعت ها و خانه اولی ها آسان تر از گذشته مسکن تهیه کرد.

با وضع این مالیات توانایی اقتصاد در مقابل شوک ها و نوسانات شدید قیمتی در حوزه مسکن، بالا خواهد رفت و فعالان و مصرف کنندگان را ایمن خواهد کرد. هر چند ایجاد چنین پایه مالیاتی آسان نخواهد بود و برخی از مردم، خصوصا سوداگران آن را دوست ندارند؛ ولی راه درست همین است.

مالیات بر عایدی سرمایه در حال حاضر تقریبا در تمامی کشورهای توسعه یافته از جمله استرالیا، انگلستان و ایالات متحده استفاده می شود.

مالیات بر عایدی سرمایه یک تغییر عادلانه به نفع مردم است

این عادلانه نیست که مردم مجبور به پرداخت مالیات برای هر دلار دستمزد یا بهره پول خود در بانک باشند، در حالی که دیگران سود زیادی را برای خرید و فروش دارایی ها و املاک بدون پرداخت مالیات به دست می آورند.

مالیات بر عایدی سرمایه یک تغییر مالیاتی برای ایجاد یک نظام مالیاتی عادلانه است. در حقیقت، اکثریت قریب به اتفاق تقاضای مصرفی از مزایای وضع این مالیات بهره مند می شوند.

مالیات بر عایدی سرمایه یک مالیات کاملا عادلانه است. زیرا هر شخصی به میزان سهم خود از مالیات کشور، مالیات پرداخت می کند و نه چیز اضافه تر و نه چیز کمتری پرداخت می کند. مالیات بر عایدی سرمایه مانع از استقراض خارجی خواهد شد و با منابع داخلی از کسانی که بیشترین درآمد غیرمولد را کسب می کنند، هزینه های دولت را تامین می کند.

بسیاری از افراد با درآمد کم و متوسط، به سختی زندگی می کنند. این مالیات با ارائه برخی معافیت ها و تسهیلات به کمک آن ها خواهد آمد.

عدم شمول اکثریت مردم و معافیت خانه هر خانواده

نکات کلیدی در مورد طرح پیشنهادی مالیات بر عایدی سرمایه نیوزلند عبارتند از:

  • اکثر نیوزیلندی ها مالیات را پرداخت نخواهند کرد.
  • مسکن اصلی هر خانواده معاف از پرداخت مالیات است.
  • کسانی که مشمول پرداخت مالیات هستند، هنوز هم می توانند ۸۵ درصد از هر گونه سود (عایدی) خود را حفظ کنند، زیرا نرخ مالیات در یک نرخ ثابت ۱۵ درصد اعمال خواهد شد.
  • پیش بینی می شود که درآمد مالیاتی دولت، ۲۶ میلیارد دلار بیش از ۱۵ سال گذشته محقق شود که می‌تواند برای پرداخت بدهی، کاهش مالیات برای بیشتر مردم نیوزیلند، حفظ دارایی‌های مولد و آماده‌سازی برای هزینه فزاینده جمعیت مسن نیوزلند مورد استفاده قرار گیرد.

برای اجرای CGT شجاعت و اقدام جسورانه نیاز است

نیوزلندی ها با صدای بلند و روشن اعلام کرده اند که دارایی های ما نباید بلوکه و احتکار شود و دستمایه سودجویی سوداگران قرار گیرد. ما باید آینده خودمان و نسل های آینده را حفظ کنیم. حراج کردن دارایی های مولد و بلوکه کردن آن در دست سوداگران، میراث خوبی برای آیندگان نیست.

بنابراین باید با شجاعت اقدام جسورانه به خرج داد و با اعمال مالیات بر عایدی سرمایه، تلاش کرد که نیوزلند محل راحت تر و مناسبی برای زندگی کم درآمدها و جوانان باشد.

منبع: گزارش سیاستی پارلمان نیوزلند yon.ir/xj53t

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.