۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۴۲۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰ دسته: مسکن
۰

رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه رشد سوداگری در بازار مسکن، معاملات مصرفی را کاهش داده است گفت: طرح مالیات بر عایدی مسکن به منظور خروج سوداگران از بازار ارائه شده و تمامی اعضای کمیسیون معتقدند که با اجرای این طرح می‌توانیم قیمت‌ها را در بخش مسکن کنترل کنیم.

به گزارش مسیر اقتصاد محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه حجم زیادی از معاملات مسکن در یک سال گذشته کاهش یافته، گفت: بررسی‌های صورت گرفته در بازار خرید و فروش مسکن نشان‌دهنده آن است که نگاه به  این بازار از سرمایه‌گذاری مفید به سرمایه‌گذاری سوداگرانه تغییر کرده است.

اتفاق نظر اعضای کمیسیون عمران بر کنترل قیمت‌ مسکن با CGT

وی ادامه داد: در طرح مالیات بر عایدی مسکن سعی کرده‌ایم بازار سوداگرانه را کنترل کنیم و با اخذ مالیات از سوداگران و دلالان، آن ها را از بازار مسکن خارج کنیم.

رضایی کوچی اظهار کرد: در کمیسیون‌های مجلس درباره طرح مالیات بر عایدی مسکن به جمع‌بندی‌های لازم رسیده‌ایم و تمامی اعضای کمیسیون معتقدند که با اجرای این طرح می‌توانیم قیمت‌ها را در بخش مسکن کنترل کنیم و این طرح به نفع بازار مسکن است.

اجرایی نشدن طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی تخطی از قانون

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه متأسفانه طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی با وجود آنکه یک قانون است، اما اجرا نمی‌شود گفت: متأسفانه در این طرح قانون اجرا نمی‌شود و هر بار به بهانه‌های مختلف اجرای این طرح را به تعویق می‌اندازند.

وی تأکید کرد: طرح قانون مالیات از خانه‌های خالی نقش بسیار مؤثری در کاهش واحدهای خالی از سکنه دارد و می‌تواند این بازار را به سمت خروج از رکود و رونق هدایت کند.

رضایی‌کوچی در پایان افزود: ابزارهای نظارتی برای شناسایی واحدهای خالی از سکنه طراحی نشده و دولت هنوز از لحاظ نرم‌افزاری برای این طرح با مشکل مواجه است، اما به عقیده بنده اجرایی نکردن این طرح تخطی از قانون است و دولت و مسئولان باید هر چه سریعتر اقدامات لازم را برای اجرای آن به کار بگیرند[۱].

مالیات بر عایدی مسکن و مالیات بر خانه های خالی ۲ راه حل مشکلات تأمین سرپناه

گفتنی است طرح مالیات بر عایدی مسکن به عنوان پایه مالیاتی جدید اوایل سال ۹۷ برای کنترل قیمت و نوسانات بازار مسکن از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه گردید. با توجه به مکانیسم این طرح تنها سوداگران مشمول مالیات از خرید و فروش ملک خود خواهند شد و عموم مردم از این قانون مستثنا هستند.

مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن به عنوان درصدی از سود فروش ملک از فروشنده آن دریافت می‌شود و از خرید و فروش‌های مکرر و اضافه ملک که عامل اصلی جهش های قیمتی در طی چند سال اخیر بوده است، جلوگیری به عمل می‌آورد.

لازم به ذکر است در سال ۹۴ نمایندگان مجلس به منظور جلوگیری از احتکار مسکن و عرضه آن برای اجاره و خرید توسط مردم، قانون مالیات بر خانه های خالی را تصویب کرد. برای شناسایی این خانه های خالی براساس تبصره ۷ ماده ۱۶۹ به وزارت راه و شهرسازی ۶ ماه فرصت داده شده بود تا «سامانه ملی املاک و اسکان کشور» را راه اندازی کند؛ اما پس از گذشت ۴۰ ماه هنوز اقدامی برای این سامانه نشده است.

مالیات بر عایدی مسکن و مالیات بر خانه های خالی در صورت اجرایی شدن موجب خروج سوداگران از بازار حیاتی مسکن خواهند شد و با توجه به عرضه متناسب خانه و تقویت تقاضای مصرفی، می توان گفت مشکلات تأمین سرپناه در کشور به پایین ترین حد خود خواهد رسید.

پینوشت:

[۱]  باشگاه خبرنگاران جوان، کد خبر: ۶۷۵۲۸۵۵

انتهای پیام / راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.