۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۸۱۴ ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹ دسته: مسکن
۰

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در یک گفتگوی تلویزیونی گفت: در حال حاضر مسکن بهترین جایی است که می‌تواند ثروت مردم را حفظ کند. مجری گفتگو در واکنش به این صحبت لاریجانی بیان کرد: این اقدام مسکن را به کالای سرمایه‌ای تبدیل خواهد کرد و سوداگران با خرید خانه‌های پر تعداد، مانع دسترسی اقشار متوسط و ضعیف جامعه به مسکن خواهند شد. رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت های مجری را تایید کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگوی زنده تلویزیونی شب گذشته خود، درخصوص گرانی‌های بازار مسکن و مشکلات ایجاد شده برای عموم مردم و قانون مالیات بر خانه‌های خالی گفت: حل مسئله مسکن صرفاً با مالیات از خانه‌های خالی قابل حل نیست؛ البته این قانون در جای خود درست است.

وی ادامه داد: قانون مالیات بر خانه‌های خالی در مجلس تصویب شده و در حال حاضر کمیسیون اقتصادی این موضوع را پیگیری می‌کند.

لاریجانی: مردم به جای دلار خانه بخرند!

لاریجانی افزود: مسکن بهترین جایی است که می‌تواند ثروت مردم را حفظ کند؛ اما بازار ارز چنین نیست.

این نماینده مجلس ادامه داد: چنانچه تلاطم ارز مردم را ورشکست کرد و چند نفر سکته کردند. پس مشخص است سرمایه‌گذاری جای غلطی بوده است؛ اما مسکن می‌تواند ثروت مردم را حفظ کند.

مجری برنامه در واکنش به این سخن لاریجانی گفت: این اقدام مسکن را به کالای سرمایه‌ای تبدیل خواهد کرد و سوداگران با خرید خانه‌های پر تعداد مانع دسترسی اقشار متوسط و ضعیف جامعه به مسکن خواهند شد.

رئیس مجلس نیز این صحبت مجری را تأیید کرد و گفت: این مسئله درستی است و طرح مسکن مهر هم این بود که زمین از حالت سرمایه‌ای خارج شود و با ارزان شدن آن، مردم راحت بتوانند خانه‌دار شوند.

توزیع مسکن به دلیل سرمایه‌ای شدن عادلانه نبوده است

بررسی های کارشناسی نشان می‌دهد دلیل اصلی گرانی و افزایش روز به روز قیمت مسکن، خریدوفروش‌های مکرر و سرمایه‌ای شدن این کالای حیاتی است.

در نتیجه با توجه به روند صعودی افزایش سالیانه قیمت مسکن، اقشار متوسط جامعه توانایی مالی خود را برای خرید خانه از دست داده و بالاجبار به سمت اجاره‌نشینی روی آورده‌اند.

طبق سرشماری در سال ۶۵ تقریباً ۷۰ درصد از اقشار شهری دارای خانه ملکی بوده‌اند؛ اما این آمار در حال حاضر به ۵۴ درصد رسیده است.

کارشناسان معتقدند افرادی با تمکن مالی بالا (سوداگران) تعداد زیادی خانه خریداری می‌کنند و با احتکار آن یا معاملات مکرر در زمانی مناسب، سود‌های یک شبه هنگفتی کسب می‌کنند. اقدامی که منجر به افزایش قیمت مسکن شده و خود دلیل اصلی کاهش قدرت خرید اقشار ضعیف جامعه، اجاره نشین کردن اجباری مردم و ایجاد رکود در بخش ساخت و ساز است.

در این شرایط توزیع این کالای اساسی در کشور غیر عادلانه شده و در شرایطی که یک نفر چندین خانه دارد، افرادی در آرزوی خانه‌دار شدن و خرید یک خانه متناسب با نیاز هستند.

۷۷ درصد از تصرف مسکن برای سکونت نبوده

بر اساس اطلاعات و داده‌های خامِ سرشماری سال‌های ۸۵ و ۹۵ مرکز آمار کشور، نزدیک به ۷۷ درصد از تصرف مسکن موجود به قصد سکونت نبوده و سوداگران با خرید خانه به تعداد بالا، این کالای مصرفی و حیاتی را تبدیل به کالای سرمایه‌ای غیرمولد کردند و تنها ۲۳ درصد این تصرف برای سکونت انجام شده است.

این در حالی است که در بازه دو سرشماری ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵ نزدیک به ۸۰ درصد از تقاضای بخش مسکن تقاضای مصرفی بوده است.

نمایندگان مجلس برای بهبود وضعیت مسکن، هزینه سوداگری را افزایش دهند

در خصوص هدایت نقدینگی سرگردان به سمت ساخت و ساز و نه معاملات مکرر، خروج سوداگران و به تبع افزایش قدرت خرید عموم مردم، در دنیا ابزار راهبردی مالیات بر عایدی سرمایه پیشنهاد شده است؛ اما این قانون مفید هم اکنون در کشور وجود ندارد البته در سال جاری طرح اخذ مالیات از سوداگران توسط کمیسیون اقتصادی مطرح شده و با تصویب کلیات آن در این کمیسیون در مرحله ارزیابی و بررسی جزئیات قرار دارد.

در نتیجه مشکل اصلی حوزه مسکن سرمایه‌ای شدن این کالای اساسی است و در صورتی که نمایندگان مجلس قصد بهبود وضعیت آن را دارند به جای تشویق به خرید بیش از نیاز که قطعاً زمینه سوداگری را افزایش خواهد داد، باید ابتدا با وضع قوانین مالیاتی، هزینه سوداگری در این بازار را افزایش دهند و سپس با حمایت از تولید، سرمایه‌ها را به سمت ساخت و ساز هدایت کنند.

انتهای پیام / راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.