۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۵۹۴ ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵ دسته: انرژی کارشناس: صالح رحیمی
۰

برای تکرار نشدن خاموشی برق در تابستان سال آینده، در کنار گسترش نیروگاه و بهبود تجهیزات صنعت برق، نیاز مبرم به مدیریت مصرف برق وجود دارد. باید دید تکلیف طرح اصلاح تعرفه برق و آب مشترکین پرمصرف که در دستور کار هیات وزیران است، تا پایان پاییز امسال روشن خواهد شد یا خیر. به گفته یک نماینده مجلس، این مسئله به زودی تعیین تکلیف می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد قطعی برق در تابستان امسال هشداری بود تا مردم و مسئولین نسبت به نحوه مصرف برق، بازنگری جدی انجام دهند. اهمیت این موضوع در پیک مصرف هر سال یعنی اوج بار تابستان دو چندان می شود.

بررسی ها نشان می دهد که یک اجماع سراسری میان مسئولین اعم از دولت و مجلس ایجاد شده است که برای تکرار نشدن خاموشی در تابستان سال آینده، در کنار گسترش نیروگاه و بهبود تجهیزات صنعت برق، نیاز مبرم به مدیریت مصرف برق وجود دارد.

تصمیم هیات وزیران برای عبور از تابستان ۹۸ بدون خاموشی برق

در این راستا رضا اردکانیان، وزیر نیرو در آبان ماه امسال خبر از در دستور کار قرار گرفتن مصوبه ای در هیات وزیران داد که بر طبق آن اصلاح تعرفه برق و آب مشترکان پرمصرف، هدف قرار داده شده است[۱].

فرید فیاض منش مدیرکل دفتر برنامه ریزی تلفیقی توانیر نیز در گفتگو با مسیر اقتصاد در این باره گفت: برای موضوع عدم خاموشی و مدیریت مصرف برق در تابستان سال ۹۸ با رویکرد سیاست گذاری برای مشتریان خانگی پرمصرف، پیش نویس طرحی تهیه شد و به هیات وزیران داده شد که منتظر تصویب در هیات وزیران است. در این طرح نزدیک شدن قیمت برق پر مصرف ها به قیمت واقعی مد نظر قرار گرفته است.

همچنین وزیر نیرو در حاشیه سفر اخیر خود به استان سیستان و بلوچستان با اشاره به این مطلب که برای گذر از اوج بار تابستان ۹۸ حدود ۳ هزار مگاوات در مدیریت مصرف برق پیش‌بینی شده است، تصریح کرده بود که بخشی از این برنامه مرتبط با مسئله اصلاح الگوی مصرف کسانی است که جزو گروه‌های پرمصرف هستند و امیدواریم با تعرفه‌های جدید به گروه خوش مصرف‌ها بپیوندند.[۲]

اردکانیان همچنین هفته گذشته اظهار کرده بود که این برنامه‌ها اغلب معطوف به اصلاح شیوه‌های مصرف در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، خانگی، مناسب‌تر کردن تجهیزات و البته تشویق گروه خوش‌مصرف‌ها است.[۳]

مشترکین پرمصرف باید بهای مصرف خود را بپردازند

در همین رابطه سلام امینی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به لزوم بهینه سازی مصرف درکشور خاطر نشان کرد: آنچه که قابل قبول است این است که مشترکین پرمصرف بهای پر مصرفی خود را بپردازند.

وی افزود: مصرف برق باید مدیریت شود. در روش پلکانی فعلی قیمت برق پر مصرف ها اختلاف چندانی با سایرین ندارد. اگر پر مصرف ها به مصرف برق بیشتری نیاز دارند قیمت واقعی آن را هم پرداخت کنند.

مشترکین پرمصرف به زودی جریمه می شوند

این عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: در کمیسیون انرژی چند بار درباره اصلاح تعرفه پر مصرف ها صحبت شده است. ولی تصمیم گیری خاصی تا کنون انجام نگرفته است. جلساتی نیز با مسئولین دولت برگزار شده است که در آن جلسات، با توجه به سوالاتی که نمایندگان داشتند، پرسش هایی مطرح شده بود که دوستان دولتی به آن ها پاسخ دادند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر زمزمه این وجود دارد که دولت تا پایان پاییز امسال، طرح مدیریت مصرف برق برای تابستان سال آینده را تصویب کند. احتمالا این کار انجام خواهد شد.

پینوشت:

[۱] انرژی امروز، کد خبر: ۲۹۸۵۵

[۲] برق نیوز، کد خبر: ۳۵۶۰۳

[۳] پایگاه اطلاع رسانی وزرات نیرو، کد خبر: ۷۳۶۲۹

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.